Publicitātes foto

Pārtikas ķēdēs – jauni veikali. Pašapkalpošanās kases – aizvien populārākas 1

Neskatoties uz dažādiem izaicinājumiem mazumtirdzniecībā, veikalu ķēžu vadītāji kopumā aizvadītajā gadā konstatē pieaugumu, kas saistīts gan ar jaunu veikalu atvēršanu, gan vidējā pirkuma summas palielināšanos u. c. Piemēram, 2016. gada pirmajos deviņos mēnešos Latvijas pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums (faktiskajās cenās) audzis par 0,8%.

Reklāma
Reklāma

Pieaug apgrozījums un veikalu skaits

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

“Maxima Latvija” apgrozījums šajā pašā periodā pieaudzis par 1,7% salīdzinājumā ar tādu pašu laika periodu gadu iepriekš. Pērn “Maxima” atklāja trīs jaunus “Maxima X” formāta veikalus – Rīgā, Dobelē un Liepājā.

Turklāt uzņēmums atšķirībā no saviem konkurentiem ir aktīvāk pievērsies pārtikas tirdzniecībai internetveikalā, kas Latvijā vēl nav ļoti izplatīta prakse. Internetveikals “e-maxima.lv” darbojas jau vairāk nekā četrus gadus, un klientu skaits ar katru mēnesi pieaug par aptuveni 8%. Vispopulārākie produkti četru gadu laikā nemainīgi ir dzeramais ūdens pudelēs, kartupeļi, biezpiena sieriņi glazūrā, banāni un mandarīni. “Internetveikalā trīs ceturtdaļas klientu ir sievietes un tikai viena ceturtā daļa – vīrieši. Visvairāk iespēju, ka pirkumi tiek nogādāti līdz pat mājokļa durvīm, iecienījušas jaunās māmiņas. Tāpat cilvēki ar invaliditāti novērtē šo pakalpojumu,” stāsta “Maxima Latvija” vadītājs Andris Vilcmeiers.

CITI ŠOBRĪD LASA

Līdzīgi arī “Rimi Latvia” valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais, ņemot vērā, ka uzņēmums ir turpinājis veikalu tīkla attīstību un modernizāciju, rekonstruējot veikalus un atverot jaunus, sagaida, ka “Rimi” apgrozījums 2016. gadā būs pieaudzis, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Jāatzīmē, ka 2016. gada laikā “Rimi” supermārketu Ādažos pārveidoja par hipermārketu un atvēra divus supermārketus Rīgā.

Paplašināšanās turpinās – deviņu jaunu veikalu atvēršana, kā arī vairāku veikalu renovācija un paplašināšana ar plāniem vēl līdz šī gada beigām atvērt vairākus jaunus veikalus. Iepirkumu grupas mārketinga vadītāja Ilze Priedīte prognozē, ka apgrozījuma pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu varētu augt par 7,5%. Jāatgādina, ka Iepirkuma grupas biedri strādā ar zīmoliem “Top!” un “Minitop!” u. c.

Pašreizējās veikalu tīkla “Elvi” prognozes liecina, ka tīkla apgrozījums 2016. gadā būs audzis par aptuveni 12%. Šis rādītājs ir saistīts ne tikai ar patēriņa pieaugumu, bet līdzīgi kā citiem nozares spēlētājiem arī ar veikalu skaita izmaiņām. “Elvi” ir franšīzes tīkls, un 2016. gadā tam ir pievienojušies vairāki jauni veikali, kas ir devuši savu artavu kopējā tīkla apgrozījumā.

Būs vēl vairāk

“Elvi Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine spriež, ka, lai arī 2017. gadā tiek prognozēta papildu naudas ieplūšana atsevišķās nozarēs, patēriņa svārstības ir ļoti saistītas ar cilvēku individuālo naudas daudzumu un ekonomiskās stabilitātes izjūtu. Lai arī tiek palielināta minimālā alga un varēs saņemt nodokļu atmaksu par neapliekamo minimumu, daudziem šīs izmaiņas nenesīs reālu algas pielikumu. Arī A. Vilcmeiers piekrīt, ka kopumā tirgus aktivizēšanai vajadzētu pozitīvi ietekmēt arī mazumtirdzniecību.

Mazumtirgotāji arī 2017. gadā turpinās investēt jaunos veikalos, esošo modernizācijā. “Iecerēta arī vairāku veikalu rekonstrukcija. Arī turpmāk plānots paplašināt pašapkalpošanās kasu tīklu,” atklāj A. Vilcmeiers. Nav noslēpums, ka kopš brīža, kad pircēji iepazinās ar pašapkalpošanās kasēm, tās kļūst arvien populārākas. Jau aptuveni 24% “Maxima” pircēju priekšroku dod pašapkalpošanās kasēm tajos veikalos, kur tās pieejamas. Sākotnēji tās izvēlējās jaunāka gadagājuma cilvēki, bet šobrīd tās ir gan ģimenes ar bērniem, gan jaunieši, gan arī vecāka gadagājuma cilvēki.

Publicitātes foto

Atbalstīs vietējos ražotājus

Arī šogad Iepirkumu grupa turpinās paplašināt veikalu tīklu Latvijas reģionos, atjaunot veikalus, attīstot pašražoto “Vietējā Top! gatavots” produkcijas klāstu, kā arī vērst sabiedrības uzmanību vietējo ražotāju un uzņēmēju atbalstam. Ņemot vērā plānoto tīkla attīstību, I. Priedīte prognozē, ka veikalu tīkla apgrozījums pieaugs, tomēr kopējā mazumtirdzniecībā paredz nelielu stagnāciju.

Reklāma
Reklāma

Tāpat arī veikalu tīkls “Elvi” 2017. gadā plāno piesaistīt jaunus franšīzes partnerus, ir plānots atvērt vairākus jaunus veikalus, renovēt esošos. Tā kā “Elvi Latvija” nav veikalu īpašnieks, ir pieņemti vairāki būtiski lēmumi, lai atvieglotu ikdienu gan franšīzes partneriem, gan pircējiem. “Investēsim tehnoloģiju attīstībā, plānojam nodrošināt klientiem iespēju norēķināties ar bezkontakta norēķinu kartēm, attīstīt energoefektīvus risinājumus veikalu vidē,” skaidro L. Vārtukapteine.

Laukos grūtāk uzturēt veikalu

Skaidrs, ka konkurence nozarē ir sīva, atsevišķi mazumtirgotāji turpina strādāt ar zaudējumiem. Tomēr kopējais mazumtirdzniecības apjoms pieaug. Uzņēmumi aktīvi investē un atver jaunus veikalus un attīstās, līdz ar to konkurence pieaug un tas turpināsies arī šogad.

Situācija būtiski atšķiras reģionos, lielākajās pilsētās, Rīgā. I. Priedīte neslēpj, ka, pamatojoties uz ekonomisko situāciju Latvijas mazāk apdzīvotajos nostūros, kur iedzīvotāju skaits sarūk, nemainīgi ir izaicinājums noturēt funkcionējošus veikalus, jo veikalu tīkla “Top!” veikali ir izvietoti arī mazajos ciematos un pagastos. L. Vārtukapteine piekrīt, ka, protams, pilsētās, kur atrodas veikali ar lielāku tirdzniecības zāles platību, ir lielāka pirkuma vidējā vērtība, augstāka iedzīvotāju pirktspēja. “Pircēju vēlmes un iespējas ir dažādas, un mazumtirdzniecībā ir vieta gan maziem, gan lieliem tirgus dalībniekiem,” rezumē V. Turlais.