Mobilā versija
+5.9°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
31. oktobris, 2013
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA: Piektā vara (3)

Tāpat kā Džošua Maikla Sterna biogrāfiskā filma “Džobss”, arī oskarotā scenārista un “Krēslas” sāgas popularitātei roku pielikušā Bila Kondona filma “Piektā vara” operē ar mediju telpā nesen izskanējušiem faktiem, liedzot “WikiLeaks” dibinātāja Džūljena Asanža personībai savā varā pārņemt arī skatītāju.

Ziņas, kurš ko izspiegojis un kāpēc, ik pa laikam uzpeld mediju telpā, liekot grumbās saraukt pieri, pakratīt ar pirkstu, sak, tā gan nevajadzēja, un tajā pašā brīdī arī aizmirst, jo nākamie, daudz svarīgāki notikumi kārtējo reizi sagrābuši visu uzmanību. Taču Džūljena Asanža dibinātā interneta vietne “WikiLeaks” 
dažu gadu laikā citu pēc citas piedāvāja tik sensacionālas ziņas, ka ar to dažādības un nozīmīguma ziņā nespēja konkurēt gandrīz neviena pasaules mediju organizācija. Tomēr, kad Asanža rokās nonāk ASV slepeno diplomātisko dokumentu datubāze, ne tikai viņš viens apzinās, ka šis ir spridzeklis ar laika degli, tāpēc jāatrod vislabākais veids, kā šo informāciju paust atklātībā un arī pašam nepazust aiz tās atklāšanas nozīmīguma. Tas pasaules diplomātijas praksē iegriež jaunu pavērsienu un viņu pašu padara par Ekvadoras vēstniecības Londonā iemītnieku.

Viena no grāmatām, kura izmantota filmas “Piektā vara” scenārijā, ir Daniela Domšaita-Berga sarakstītās atmiņas, kas jau 2011. gada pavasarī bija iekārots Stīvena Spīlberga studijas kumoss – 
”Dream Works” iegādājās tiesības to ekranizēt, bet pats Spīlbergs uzreiz uzsvēra, ka viņam ar iespējamo filmu nebūs ne mazākās saistības. Bils Kondons – britu scenārists, kurš “Oskaram” nominēts divkārt (filmu “Dievi un monstri” un “Čikāga” scenāriji) un to saņēmis par paša režisēto drāmu, kas atklāja Džeimsa Veila mūža pēdējās dienas, – bija pirmā publiski atklātā persona, kurai pievienojās arī Džeremijs Renners, taču britu šā brīža karstākais kino eksports Benedikts Kamberbečs tika apstiprināts galvenajā lomā – Asanžs gan viņam lūdza to nedarīt –, un, tāpat kā viņš, arī pārējie galveno lomu atveidotāji – Daniels Brīls, Deivids Tjuliss, Alīsija Vikandere, Morics Blaibtrijs – nav amerikāniskas izcelsmes, kaut divus varoņus – augsta ranga diplomātus – atveido “Oskaram” pietuvinātie Lora Linnija un Stenlijs Tuči. Taču, par spīti iespaidīgajai reklāmas kampaņai, ko rotāja Kamberbeča portreti ar blondo galvas rotu, “Piektā vara” ir kļuvusi par neviennozīmīgas situācijas upuri un bēdīgu rekordisti “Dream Works” vēsturē, proti, pirmajā nedēļas nogalē, izrādīta 1769 (!) kinoteātros, tā savāca vien 1,7 miljonus ASV dolāru, kas uztverams kā kases izgāšanās.

Ne īpaši Bila Kondona filmai veicies arī ar kino profesionāļu pārliecināšanu, kuri uzsver neizstrādātā scenārija trūkumus, taču pamatoti slavē britu Šerloka veikumu. Ne velti Benedikts Kamberbečs kā labākais britu mākslinieks saņēma “BAFTA” – šo apbalvojumu viņam sagādāja arī lomas filmās “12 gadi verdzībā”, “Augusts: Osedžas zeme”, “Hobits: smoga posta zeme” un “Tumsā: Zvaigžņu ceļš” –, un viņa iejušanās Asanža lomā ir vairāk nekā organiska, sava varoņa sarežģīto raksturu definējot gan ar dažādām parūkām, gan bērnības traumām, gan harismātisku aizrautību, kas brīžiem balansē uz neprāta robežas, kā arī dod netiešas atsauces uz citām pēdējo gadu varas un mediju attiecības pētošām filmām, piemēram, “Sociālais tīkls”.

Varbūt noder!!


“Piektā vara”/”The Fifth Estate”, ASV, Beļģija, 2013.

Režisors: Bils Kondons.

Lomās: Benedikts Kamberbečs, Daniels Brīls, Entonijs Mekijs, Lora Linnija, Stenlijs Tuči, Morics Blaibtrojs, Alīsija Vikandere, Deivids Tjuliss.

No 1. novembra “Kino Citadele”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+