“Continental WinterContact TS 860”
“Continental WinterContact TS 860”
Publicitātes foto

Pašam vien būs jāizlemj… Pērkam ziemas riepas – 1. daļa 3

Tas laiks ir klāt. Ilgtermiņa meteoprognozēs gan kaut cik nopietni mīnusiņi parādās vien novembra vidū, sniegs kaut kur ap Jaungadu, tomēr rītu ledutiņš būs drīz. Un likums arī ziemas apavus prasa. Atgādinu – drīkst (kaut ar “naglām”) no 1. novembra, obligāti jābūt no decembra līdz martam.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Un jautājumi – pirkt vai iztikt tāpat, ja pirkt, tad kādas – ir un paliek vieni no vissarežģītākajiem drošas satiksmes jomā. Ne tikai paliek. Jāsaka – kaut ko viennozīmīgi rekomendēt šajā jomā kļūst aizvien grūtāk. Jo piedāvājums aug un kļūst jo gadu jo bagātāks, amatierim nu jau nepārskatāms un neizvērtējams. Tādēļ uzskatu par pienākumu iespēju robežās jums palīdzēt un, pieaicinājis talkā duci ekspertu, sāku ziemas riepu izvēles rakstiņu sēriju, kuru 
turpināsim līdz pat 
novembrim.

“Starp tevi un svēto Pēteri ir tikai riepu pēdas… Četri gauži mazi laukumiņi, kuriem jānodrošina pietiekama saķere ar ceļu. Un dzīvību.” Nav šajā vecajā, mazliet patētiskajā frāzē nekāda pārspīlējuma. Labas riepas, sevišķi slapjajā un slidenajā pusgadā, ir svarīgākā auto sastāvdaļa. Un 
otrādi: sliktas – viens no galvenajiem negadījumu 
cēloņiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tādēļ – ja vien vari – neskopojies! Labi būtu, ja katrs auto īpašnieks varētu rīkoties tā, kā iesaka LVC administratīvas daļas (arī autoparka) vadītājs Zigmārs Krūmiņš.

– Mūsu uzņēmuma auto riepu iepirkumu konkursos kā prasību ziemas riepām liekam 1. – 3. vietu nopietnos testos – mūsu laika joslai piemērotos! Vasaras – atļaujamies piekāpties līdz 1. – 6. vietai.

Tātad viennozīmīgi – “premium” markas, varbūt ne dārgākās – “Continental” vai “Nokian” (“Continental” cena augsta un nav uzticības noskrējienam, “Nokian” tradicionāli slikts uz asfalta), bet “Goodyear”, “Brid­gestone”, “Michelin”, “Gislaved” – atkarībā no sezonas un modeļa.

Tests – tikai aptuvens orientieris

“Nokian WR D4”. Publicitātes foto

Tātad – Krūmiņa kungs iesaka izmantot testu rezultātus. Nu ko – grūti apstrīdams un nopietna uzņēmuma atbildīgai amatpersonai piemērots lēmums. Lai gan – nav jau tik vienkārši. Populārāko – vācu ADAC – testu rezultāti (internetā viegli atrodami) nemaz nav tik viennozīmīgi tulkojami. Šaubu ilustrācijai ņemu viena izmēra (205/55 R15) tabuliņu.

Šajos testos uzvar universālākais izstrādājums, jo rezultātu veido dažādu īpašību vērtējuma summa. Šoreiz tāds ir viens. Ar lielu pārsvaru kopsummā, ar labiem rezultātiem visās disciplīnās. Bet – ja nu sniega šoziem (un pāris nākamajās) būs maz? Ja nu no Rīgas ārā braucu ļoti reti? Vai tad piemērotākas man nav 4. vietu (dalītu) ieguvušās “Michelin CrossClimate”, kuras mazliet vājākas sniegā, toties izcilas sausā un slapjā ceļā?

Reklāma
Reklāma

Un otrādi – ja nu manos maršrutos ir kaut vai tikai daži gandrīz nekad netīrīti un nekaisīti kāpumi, vai svarīgākā nebūs aile “sniegs”? Pat upurējot “sausos”, komforta un trokšņa rādītājus. Varbūt manējais ir “Dunlop” (7.) vai “Hankook” (8.)?

Testu (galvenokārt vācu) rezultāti tātad universālas atbildes nedod. Palīdz orientēties, ne vairāk. Turklāt tikai dārgākajos plauktos. To fināla daļās parasti neiekļūst mazāk pazīstamo zīmolu darinājumi, kuri ir visai ievērojami lētāki. Tikai viena Ķīnas firma spējusi ielauzties šajā tabulā. Salīdzinājumu ar citām “budžeta” riepām neiegūstam.

Testi nerāda (vai rāda visai aptuveni) arī diluma perspektīvas. Vien pieredze brīdina. Uzklausām Edgaru Utānu, “Latvenergo” transporta nodrošinājuma direktoru:

– Vai iespējams savienot “lēti un labi”?  Nē, nevar! Īpaši ziemas apstākļos, kad saķerei ir liela nozīme. Bet vai “dārgi ir labi” – arī neesmu pārliecināts. Tas lai paliek  zīmolu cienītājiem paš­apziņas celšanai. Tā kā ziemas braukšana ir specifiska lieta, ja nav pārliecības, proti, mērķtiecīgi trenētu un arī pirms ziemas atjaunotu braukšanas iemaņu,  tad “auzās” var aizbraukt ar visām dārgajām riepām.

Auto braucējam ar vidēju rocību ieteiktu nedaudz pārvarēt galējas taupības režīmu un skatīties uz lielo zīmolu meitas kompāniju ražojumiem, kas pietiekami plaši pārstāvēti mūsu tirgū. Nevajadzētu izvēlēties “ledus” riepas, kurām visa protektora platumā ir smalks zīmējums. (ADAC testa tabulas pirmajā desmitā tādas ir vairākas. – A.J.). Tās diemžēl ir labas tikai ļoti šauri specifiskos apstākļos, bet nekontrolējami “labi” slīd atkušņa laikā, kad  uz brauktuves ir sniega un ūdens maisījums (šādu izmēģinājumu ADAC testi neparedz. – A.J.). Tās arī ātri nodilst uz bezsniega ceļa.

Noteikti izvēlieties protektoru ar rievām, kurās varēs palikt ūdens un sniega maisījums, bet rievu platumu nedrīkst pārspīlēt. Ja braukšana ir paredzēta pilsētā un maģistrālēs, tad vajadzētu skatīties uz “virzienprotektora” riepām, kuras  mūsu klimata apstākļos ir sevi labi rekomendējušas.

Te nav Vācija!

“Westlake SW618”. Publicitātes foto

Testos neko neuzzinām arī par “radžotajām riepām, kuras lielā Eiropas daļā nelieto. Bet Latvijā tās daudziem var noderēt. Jānis Bite, “Latvijas Valsts mežu” saimniecības pārvaldes vadītājs:

– Ja cilvēks dzīvo laukos un pārsvarā brauc pa grants ceļiem – es teiktu, ka ziemas riepas ar radzēm ir labākā izvēle. Lētākais variants, kā nodrošināt labu saķeri uz ledus, pat ūdens klāta – kā mūsu atkušņos.

Pilsētniekam neieteiktu “naglenes”, bet gan “frikcijas” ziemas riepas! Eiropas vai Skandināvijas tips? Kļūst jau gan tās mūsu ziemas maigākas, tādēļ pilsētas braucēji jau var mēģināt braukt arī ar Eiropas tipa ziemas bezradžu riepām, bet nevajag to darīt ar relatīvi vieglām automašīnām (A, B un C segmenta). Šīm piemērotākas būs tomēr Skandināvijas tipa ziemas riepas, jo to protektoriem ir vairāk lameļu un arī gumija ir mīkstāka.

Raimonds Volonts, “V4 motors”: – Radžu segmentā ieteiktu pievērst uzmanību jaunajām 3D radzēm, “Gooyear” un “Dunlop” produktiem ( no tiem lētākais būs “Dunlop”). Nekādā gadījumā negribētu ieteikt lietot riepas ar radžu caurumiem, bet bez radzēm, jo gumijas sastāvs tām var izrādīties cietāks nekā tādam pašam protektora zīmējumam, bet bez radžu vietām.

(Turpmāk vēl – par lētākām riepām, kuras testu “topos” neparādās).