Foto – Timurs Subhankulovs

Pasaules Banka aicina palielināt finansējumu augstākajai izglītībai Latvijā 0

Nepietiekamais valsts finansējums pazemina Latvijas augstākās izglītības un pētniecības kvalitāti, ierobežo sektora kopējo efektivitāti, līdzdalību un pieejamību. Valsts finansējuma trūkums pamatfunkciju nodrošināšanai tiek kompensēts ar studiju maksu un Eiropas struktūrfondiem, līdz ar to šie līdzekļi netiek izmantoti izaugsmei, radošumam, uzņēmējdarbībai un inovācijām, secināts Pasaules Bankas (PB) 2.ziņojumā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 33
Mājas
12 senlatviešu ticējumi par Jurģu dienu: kāda šī diena, tāda visa vasara? 25
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 15
Lasīt citas ziņas

2014.gada 23.aprīlī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) un Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) organizēja diskusiju par PB pētījuma 2.posma ziņojumu, kurā vērtēta augstākās izglītības finansēšanas atbilstība stratēģiskajiem mērķiem un plānotajiem rezultātiem, analizēts, kā pašreizējais finansēšanas modelis sekmē Latvijas politikas plānošanas dokumentos paredzēto rezultātu sasniegšanu. Ziņojumā arī sniegti priekšlikumi finansēšanas principu pilnveidošanai, vadoties pēc Eiropas valstu prakses.

PB pētījumā secināts, ka Latvijas augstākās izglītības finansēšanas kārtība kopumā neatbalsta politiskos uzstādījumus veicināt augstākās izglītības un pētniecības kvalitāti lielā mērā tieši nepietiekamā finansējuma dēļ.

CITI ŠOBRĪD LASA

Valsts finansējums tiek piešķirts pēc principa “visiem pa druskai”, galvenokārt balstoties uz uzņemšanas rādītājiem, finansēšanas mehānismā nav efektīvu sniegumu un konkurenci veicinošu elementu. Sistemātisks bāzes finansējuma trūkums pazemina augstākās izglītības un pētniecības kvalitāti, ierobežo sektora kopējo efektivitāti, līdzdalību un pieejamību. Bāzes finansējuma trūkums pamatfunkciju nodrošināšanai tiek kompensēts ar studiju maksu un Eiropas struktūrfondiem, līdz ar to šie līdzekļi netiek izmantoti kvalitātes pilnveidei un izaugsmei, radošumam, uzņēmējdarbībai un inovācijām.

Lai gan augstākās izglītības sektors bauda ievērojamu finanšu autonomiju, ne visas augstskolas sekmīgi izmanto šo potenciālu, atzīst eksperti. Finanšu autonomija dod iespēju uzņemties iniciatīvu, piesaistot papildu līdzekļus, īstenojot stratēģisko specializāciju un veidojot sadarbību ar uzņēmējdarbības vidi. Augstskolu iniciatīva ir stimulējama ar valsts finansējumu, kas ļautu ienākumus no privātā sektora novirzīt attīstībai. Eksperti arī norāda, ka, lai gan stratēģiskajos dokumentos pausts augstākās izglītības mērķis palielināt dabas un inženierzinātnēs studējošo īpatsvaru, ir bažas par studentu zemo sagatavotības līmeni un atbiruma tendencēm, tādēļ, lai attaisnotu ieguldījumus šajā jomā, ir nepieciešams stiprināt potenciālo studentu sagatavošanu studijām.

Pētījumā atzīts, ka augstākās izglītības finansēšanas saskaņotība ar stratēģiskajiem rīcības virzieniem un plānotajiem rezultātiem ir tautsaimniecības izaugsmes pamatā. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, izvirzīti priekšlikumi finansēšanas optimālai sasaistei ar stratēģiju:

– palielināt valsts finansējumu augstākajai izglītībai un zinātnei;

– veicināt studiju un pētniecības finansējuma integrāciju;

– ieviest uz sniegumu un konkurenci orientētus komponentus finansēšanas mehānismā, veidot efektīvu sistēmu rezultatīvo rādītāju
pārraudzībai;

– veidot papildu fondus noteiktu stratēģisku mērķu sasniegšanai, radot telpu inovācijām;

– ieviest finansēšanas instrumentus, kas motivē augstskolas paplašināt sadarbību ar ārējiem partneriem, sekmējot augstskolu ienākumu dažādību;

– veidot finansēšanas mehānismus jauna akadēmiskā un pētnieciskā personāla piesaistei;

– nodrošināt uz sociālām vajadzībām (nevis tikai sasniegumiem) vērstu studējošo atbalstu;

– pārskatīt esošo divplūsmu sistēmu (maksas un budžeta studenti).

Reklāma
Reklāma

Pētnieki izvirzījuši arī priekšlikumus sektora pilnveidošanai finansējuma mērķtiecīgai izmantošanai:
– veicināt institucionālo un resursu konsolidāciju un intelektuālās kritiskās masas pieaugumu;

– piešķirt augstāku prioritāti augstākās izglītības un zinātnes cilvēkresursu politikai kopumā, veicināt akadēmiskā darba tirgus caurskatāmību;

– pilnveidot augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmas darbību.

Par pētījuma gaitu un secinājumiem diskusijā stāstīja Nīderlandes Augstākās izglītības politikas pētniecības centra direktors, Pasaules bankas finanšu eksperts Hanss Vosenšteins, Tamperes Universitātes pasniedzējs, Pasaules bankas finanšu eksperts Jusi Kivisto, Pasaules bankas izglītības speciālists Džeisons Vīvers.

Diskusijā piedalījās Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Dana Reizniece-Ozola, Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts sekretāre Sanda Liepiņa un atbildīgo departamentu vadītāji – Līga Lejiņa, Gunta Arāja, Agrita Kiopa, Valsts izglītības attīstības aģentūras direktore Dita Traidās, valsts augstskolu rektori, augstākās izglītības sadarbības partneri.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.