Cilvēki Rīgas Starptautiskajā autoostā.
Cilvēki Rīgas Starptautiskajā autoostā.
Foto – LETA

Pasažieru pārvadājumus plānošot taisnīgāk 4

Kopš šā gada sākuma darboties sākusi ar valdības rīkojumu izveidotā Sabiedriskā transporta padome (STP), kas turpmāk būs lemjošā iestāde par sabiedriskā transporta tarifiem, dotācijām un citiem ar nozari saistītiem svarīgiem jautājumiem. Ja agrāk dzelzceļa un starppilsētu autobusu satiksmes uzraudzību īstenoja Autotransporta direkciju (ATD), bet vietējās nozīmes pasažieru pārvadājumus organizēja plānošanas reģioni, tad patlaban viss darbs gulstas uz STP. “Latvijas Avīzē” agrāk stāstījām, kā lēmumu pieņemšana nereti neievēroja lauku pārvadātāju un cilvēku intereses. Patlaban STP vienādā skaitā – pa pieciem pārstāvjiem – ir no plānošanas reģioniem un no Satiksmes ministrijas, ATD un “Latvijas dzelzceļa”, kas situāciju lemšanā maina. STP vadītājs ir Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi
Lasīt citas ziņas

STP padomes priekšsēdētāja vietnieks, Tukuma novada domes vadītājs Juris Šulcs uzsver – agrāk plānošanas reģioni netaisnīgā naudas dalīšanā vainoja ATD, bet tā norādīja uz plānošanas reģionu nesaimniecisko rīcību. “Iespējams, ka izveidotais jaunais pārstāvniecības modelis padomē ir vislabākais tāpēc, ka ir panākts līdzsvars. Visas ieinteresētās puses sēdēs pie viena galda, nevis pretim. Grūti pateikt, kā izdosies līdzsvarot intereses un īstenot ieceres, tas mani biedē,” – tā J. Šulcs.

Viņš vērš uzmanību uz laukos izveidojušos apburto loku. Proti, cilvēki tos atstāj, jo nesaņem arī sabiedriskā transporta pakalpojumus, nevar aizbraukt uz darbu, savukārt maršrutus slēdz, jo apdzīvotajās vietās nav cilvēku. “Cilvēkiem katrā Latvijas apdzīvotajā vietā ir jābūt iespējai no rīta ar sabiedrisko transportu doties uz darbu, bet vakarā no tā atgriezties. Šo uzstādījumu noteikti saglabāsim,” – tā J. Šulcs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā izdosies īstenot ieceres, ja šajā gadā valsts budžetā sabiedriskajām transportam ir piešķirts par četriem miljoniem eiro mazāk nekā pērn un jau “ieprogrammēti” zaudējumi pasažieru pārvadātājiem? J. Šulcs atzīst – STP nebūs brīnumnūjiņa, kas atrisinās visus samezglojumus, bet sadarbosies ar ATD, nozaru asociācijām, Latvijas Pašvaldību savienību. Ir skaidrs, ka Latvijā, tāpat kā daudzās citās valstīs pasažieru pārvadājumu sistēmu veidos pēc vienotiem principiem, centīsies salāgot vilcienu un starppilsētu autobusu satiksmi ar vietējās nozīmes pārvadājumiem, lai nenotiktu maršrutu dublēšanās un saimnieciskāk izmantotu gan valsts, gan uzņēmēju naudu. Tas ir nākamo gadu jautājums. Tāpat ņems vērā novadu atšķirīgo situāciju. Pasažieriem ir jārēķinās, ka, piemēram, nākotnē nokļūšanai Rīgā ar sabiedrisko transportu aizvien biežāk vajadzēs pārsēsties. Tiesa gan, jaunu principu izveide nozīmē arī noslēgto līgumu ar uzņēmējiem pārslēgšanu, kas var izrādīties sarežģīti.

STP priekšsēdētāja vietnieks sola – lēmumu pieņemšana bez diskusijas un aprēķiniem padomē nenotikšot. “Dzīve rādīs, cik pamatota bija padomes izveide,” piebilst J. Šulcs.

Neviens no STP locekļiem atalgojumu par darbu padomē nesaņem. Par to neesot lemts arī pirmajā sēdē, kura notika aizvadītajā nedēļā un kurā lēma par dotācijām sabiedriskajam transportam šā gada pirmajā mēnesī. Nākamā STP sēde notiks 31. janvārī.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.