Pasažieru tiesības ES plašākas, bet zināšanu par tām trūkst 0

Jaunās ES regulas, kas likuma spēku guva jau šā gada 1. martā, dod lielākas tiesības savienības valstu pasažieriem. Tomēr cilvēku zināšanas par tām joprojām ir nepietiekamas. 


Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Aizvadītajā nedēļā Rīgā, atklājot pasažieru informēšanas kampaņu, Eiropas Komisijas viceprezidenta Sīma Kallasa padomniece pasažieru tiesību jautājumos Meglena Kuneva norādīja: “Eiropas Savienība ir pasaulē vienīgais reģions, kura iedzīvotāji var pilnvērtīgi izmantot savas pasažiera tiesības gan attiecībā uz gaisa un ūdens satiksmi, gan ceļojot ar vilcienu un autobusu. Aprēķini liecina, ka tikai aptuveni 34% pasažieru zina savas tiesības. Mūsu uzdevums ir darboties, lai informētu patērētājus par šīm tiesībām un priekšrocībām, ko tās sniedz.” Jāpiebilst, ka katrā ES dalībvalstī tiek izvēlēts arī sabiedrībā pazīstams cilvēks, kurš kampaņas laikā pārstāvēs pasažieru tiesības. Latvijā tas būs daudziem labi zināmais radio cilvēks Valdis Melderis.

 

Latvijā – no 2017. gada

No 28 ES dalībvalstīm pasažieru tiesību regulas nav spēkā 11 valstīs. Satiksmes ministrijā (SM) teic, ka Latvija ir viena no sešām dalībvalstīm, kas sākusi ieviest regulas nosacījumus nacionālajos likumos – ir veikti labojumi Autopārvadājumu likumā. Ministrijā informē – šīs regulas normas piemēro autobusu pasažieru pārvadājumiem, kam iekāpšanas un/vai izkāpšanas vieta atrodas ES dalībvalstī un kā plānotais attālums ir vismaz 250 km.

CITI ŠOBRĪD LASA

Atsevišķas regulas normas attiecas arī uz īsākiem maršrutiem, tostarp personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām biļetes jāpiedāvā bez papildu maksas, pārvadātājam jābūt apmācītam sniegt palīdzību personām ar invaliditāti, un citas normas.

Regulā arī teikts, ka gadījumā, ja rezervētais tālsatiksmes brauciens (vairāk nekā 250 km) ir atcelts vai izbraukšana aizkavējas ilgāk par divām stundām, būs jāpiedāvā saņemt biļetes cenas kompensāciju. Vajadzības gadījumā jānodrošina arī bezmaksas brauciens atpakaļ uz izbraukšanas vietu vai arī pie pirmās izdevības bez papildu samaksas jāorganizē pasažiera nogādāšana galamērķī. Ja šādu izvēli nepiedāvā, tad pasažieris var sūdzēties un prasīt biļetes cenas atlīdzinājumu, kā arī kompensāciju, kas atbilst 50% no biļetes cenas vērtības.

Ja tālsatiksmes brauciena plānotais ilgums pārsniedza trīs stundas un izbraukšana aizkavējās ilgāk par 90 minūtēm vai arī brauciens atcelts, pasažierim pienāksies arī maltītes un atspirdzinājumi, kā arī izmitināšana. Ja jānakšņo uz vietas, tiks apmaksātas ne vairāk kā divas naktis, maksājot ne vairāk kā 80 eiro par nakti.

Kompensāciju pārvadātājs sniegs arī pazaudētas vai bojātas bagāžas, kā arī pasažiera nāves gadījumā, kas iestājusies pārvadātāja vainas dēļ.

 

Pārvadātāji klusē

Latvijas lielāko tālsatiksmes pasažieru pārvadātāju uzņēmumu “Ecolines” un “Lux express” pārstāvji neatbildēja uz jautājumu par savu gatavību ES regulas prasību ieviešanai. Iespējams, tāpēc, ka Latvijā jaunās autobusu pasažieru pārvadājumu regulas normas attiecībā uz iekšzemes pārvadājumiem stāsies spēkā vien 2017. gada 28. februārī, bet regulārajiem starptautiskajiem pārvadājumiem maršrutos uz trešajām valstīm – no 2017. gada 1. marta.

Savukārt SM patlaban nav apkopojusi informāciju, cik maksās regulas prasību ieviešana. AS “Rīgas starptautiskā autoosta” (“RSA”) tie būšot aptuveni 30 000 latu. “RSA” valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule teic, ka patlaban 52 uzņēmuma darbinieki ir apmācīti pareizi palīdzēt dažādu kategoriju pasažieriem.

Reklāma
Reklāma

“Cilvēki, kas pārvietojas ratiņkrēslā, reti izmanto iespēju iepriekš pieteikt sevi, tāpēc ne vienmēr pasažieru pārvadātājs var viņiem palīdzēt. Nepieciešamo palīdzību autoostā vajadzētu pieteikt vairākas dienas iepriekš elektroniskajā pastā [email protected],” stāsta V. Gromule. Viņa piebilst – svarīgi, lai arī šāda pasažiera izkāpšanas vieta būtu piemērota viņa uzņemšanai.

Pasažieri jau patlaban izmanto tiesības un sūdzas par, viņuprāt, slikti sniegtajiem pakalpojumiem, kas gan ne vienmēr atbilstot patiesībai. “RSA” ik mēnesi vidēji saņemot 10 sūdzības. Nākotnē autoostā iecerēts veidot liftu, attīstīt biļešu pašapkalpošanās termināli, biļešu izplatīšanu tīmeklī un mobilās lietotnes.

Pasažieriem svarīgi ielāgot – par nesniegtiem vai sliktā kvalitātē sniegtajiem pakalpojumiem vispirms ir jāinformē pakalpojumu sniedzējs, ja tā atbilde neapmierina, tad uzraugošā iestāde. Par avio, jūras un upju transporta pakalpojumiem Latvijā atbildīgā uzraugošā iestāde ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, bet par dzelzceļa un autobusu pasažieru pārvadājumiem – Autotransporta direkcija. Pērn par lidsabiedrību darbību ES iestādēs no Latvijas saņemtas 133 sūdzības.

 

Fakti

Detalizētāk ar spēkā esošajām ES pasažieru tiesībām var iepazīties www.europa.eu