Ekonomika
Bizness

Ministrs komentē liegumu “Pasažieru vilcienam” slēgt jauno vilcienu piegādes līgumu0


Spānijas uzņēmuma “Talgo” elektrovilciens var pārvadāt 450 pasažierus.
Spānijas uzņēmuma “Talgo” elektrovilciens var pārvadāt 450 pasažierus.
Publicitātes attēls

(Papildināts plkst.21.17 ar jaunā satiksmes ministra Tāļa Linkaita komentāru un jaunāko informāciju.)

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis AS “Pasažieru vilciens” slēgt iepirkuma līgumu ar Spānijas uzņēmumu “Patentes Talgo S.L.”, (“Talgo”) par elektrovilcienu piegādi, liecina paziņojums IUB mājaslapā.

IUB lēmums paredz aizliegt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam – “Pasažieru vilciens” – slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība” noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

IUB vadītāja Dace Gaile Latvijas Televīzijas raidījumam “Panorāma” skaidroja, ka iepirkuma līgumu aizliegts slēgt tāpēc, ka “Pasažieru vilciens”, izvērtējot pretendentu piedāvājumus, nebija ņēmis vērā faktu, ka “Škoda Vagonka” piedāvāja vilcienos izmantot inovatīvu bremzēšanas tehnoloģiju, kas ļautu ekonomēt elektroenerģiju.

“Pasažieru vilcienam” uzdots divdesmit darbadienu laikā novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.

“Pasažieru vilciena” pārstāvis Egons Ālers aģentūrai LETA pastāstīja, ka “Pasažieru vilciens” ir ļoti ieinteresēts, lai šis iepirkums izdotos.

“Mēs sakām paldies IUB, ka tas ir norādījis uz nepilnībām iepirkumā un mēs tās nekavējoties sāksim novērst, ja tur ir kļūdas, tās labot, ja tur ir nepilnības, tās novērst, lai atbilstoši IUB lemtajam varētu veikt atkārtotu pretendentu izvērtēšanu,” pauda Ālers.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) aģentūrai LETA norādīja: “Iepazīsimies ar Iepirkumu uzraudzības biroja lēmuma saturu. Atbilstoši tam izvērtēsim līdzšinējo uzņēmuma pārvaldību un “Pasažieru vilciens” atbildību notikušajā iepirkuma procesā”.

Lai tiktu saglābts pasažieru vilcienu iepirkums, galvenais uzdevums ir izpildīt Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumu pārvērtēt iesniegtos piedāvājumus noteiktajā termiņā, šodien žurnālistiem sacīja Linkaits.

Viņš akcentēja, ka vairs nav laika jaunu iepirkumu veikšanai.

Vaicāts, vai AS “Pasažieru vilciens” pēc IUB iebildumu ņemšanas vērā varētu lemt arī par kāda cita uzņēmuma, kas piedalījās iepirkumā, atzīšanu par uzvarētāju, Linkaits atbildēja, ka tas būs “Pasažieru vilciena” iepirkuma komisijas lēmums.

Ja tiktu mēģināts iet vēl vienu iepirkuma “apli”, tas nozīmē, “ka mēs slēdzam “Pasažieru vilcienu” un rīkojam konkursu vispār uz jaunu operatoru”, pauda politiķis.

Linkaits aģentūrai LETA skaidroja, ka tas ir hipotētisks scenārijs gadījumā, ja neveiktos ar pašreizējā iepirkuma realizēšanu. Politiķis cer, ka pašreizējais iepirkums noslēgsies ar vilcienu iegādi.

Ministrs skaidroja, ka “Pasažieru vilcienam” ar Autotransporta direkciju ir noslēgts līgums par to, ka līdz 2021.gadam dzelzceļa pasažieru pakalpojumu pārvadājumu ir jānodrošina atbilstoši jaunajiem standartiem.

Ja tomēr iepirkums netiktu realizēts un “Pasažieru vilciens” nenodrošinātu šajā līgumā noteiktos pakalpojumus, tad Autotransporta direkcijai būtu jārīko jauns konkurss par dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniedzēju.

Šāda situācija varētu novest pie “Pasažieru vilciena” slēgšanas, skaidroja ministrs.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) pēc koalīcijas partiju sanāksmes mediju pārstāvjiem norādīja, ka šis jautājums koalīcijas sanāksmē nav pārrunāts, un to varētu komentēt satiksmes ministrs.

Jau ziņots, ka “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena ir 225 303 262 eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.

“Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis skaidroja, ka “Talgo” piedāvājums bija saimnieciski izdevīgākais visā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados.

Jautāts, kādas bija pārējo pretendentu piedāvātās līgumcenas, Grigulis sacīja, ka nākamais izdevīgākais piedāvājums bija par nepilniem 20 miljoniem eiro dārgāks.

Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, CAF un “Škoda Vagonka”.

Čehijas “Škoda Vagonka” un Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) iesniedza sūdzības par “Pasažieru vilciens” rīkoto sarunu procedūru “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība”. termiņu.

Šis ir Latvijas trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un “Stadler”, par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču “Stadler” ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts.

Saistītie raksti

Otrajā iepirkumā piedalījās “Hyundai Rotem” un “Stadler”. Labākās cenas piedāvājumu iesniedza “Hyundai”, taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no “Stadler” nav finansējuma, un “Pasažieru vilciens” līgumu nenoslēdza.

“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

LA.lv