Ekonomika
Bizness

Pasts kļuvis par tranzītuzņēmumu: ķīniešu preces caur Rīgu tiek sūtītas uz Krieviju 16

Mārcis Vilcāns: “E-komercija ir visvairāk augošais mūsu pakalpojumu segments, kas ik gadu aug burtiski par miljoniem vienību.” Foto: Ivars Bušmanis

VAS “Latvijas Pasts” kļuvis par globālas interneta tirdzniecības preču piegādes ķēdes posmu – tāpat kā “Latvijas Dzelzceļš” tas nodarbojas ar kravu pārvadājumiem, tikai… pretējā virzienā. Teju katru nedēļu lidostā “Rīga” nolaižas pa kravas lidmašīnai, kuras atvesto kravu sašķiro un tālāk ārpus Eiropas Savienības nosūta valsts pasta uzņēmums.

“Latvijas Pasta” valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns pamet ar roku pa darba kabineta logu: “Sūtījumi, ko regulāri saņemam no Ķīnas tepat, lidostas teritorijā, kuru varu redzēt no sava darba kabineta loga, ir tranzīta sūtījumi. Sūtījumi no Ķīnas uz Eiropu tiek piegādāti pa visdažādākajiem ceļiem. Mūsu pagājušā gada otrajā pusē sāktais tranzītsūtījumu piegādes projekts ietver e-komercijas sūtījumu piegādi no Āzijas uz trešajām valstīm. Pagājušajā gadā apkalpojām ap 20 šādu lidmašīnu kravu, tostarp “Boeing-747″, kas ir lielākās šajā segmentā.”

Šīs “Boeing-747” lidmašīnas kravas versijās spēj nest līdz 100 tonnām. Tā kā pasta sūtījumi ir vieglāki, vienā šādā lidmašīnā reāli atved 55 līdz 60 tonnas. Tagad jau gandrīz katru nedēļu nolaižas pa pasta lidmašīnai.

“Sadarbojamies ar “Alibaba Group” loģistikas uzņēmumu “Cainiao”, kas nodrošina šo preču piegādes pasaulē. Liels darbs bija jāveic, lai integrētu IT sistēmas, nodrošinātu datu savienojamību, izveidotu piegādes ķēdes. Tik dziļu integrāciju “Cainiao” veicis tikai ar dažiem partneriem pasaulē. Tas mums ir svarīgi, lai pierādītu, ka spējam strādāt ar pasaules līmeņa uzņēmumiem. Un mēs to pierādījām,” intervijā “LA” stāsta Mārcis Vilcāns.

Interesējos, vai datu savienojamība nepieciešama, lai klienti zinātu, kur ir viņam sūtītā paciņa? “Izsekošanas datu saņemšana ir tikai beigu fāze. Lai sadarbība notiktu, nepieciešams visu atsūtīto preču datu imports, dažādu brīdinājumu apmaiņa, svaru pārbaudes, ierakstu pārbaudes mehānismi preču atbilstībai, svītrkodu pareiza ģenerēšana, datu nosūtīšana atbildīgajām organizācijām utt. Visus šos sūtījumus mēs apstrādājam un piegādājam tālāk ārpus Eiropas Savienības. Par savu ātrumu un piedāvātajiem risinājumiem esam saņēmuši gan “Cainiao”, gan Pasaules muitas organizācijas atzinības,” atbild pasta priekšnieks.

Kāpēc šādi sūtījumi no Ķīnas uz Krieviju iet caur Rīgu?

Mārcis Vilcāns: “Lai saprastu, kā tas notiek, izmantošu vienkāršu salīdzinājumu. Kāpēc no Krāslavas uz Preiļiem sūtījumu piegādā caur Rīgu, nevis pa taisnāko ceļu? Tāpēc, ka visai Latvijai kopumā to nodrošināt ātrāk un lētāk ir šādi. Daugavpilī neatmaksātos atvērt šķirošanas kompleksu. Tāpat globālajās piegāžu ķēdēs Ķīnas preces caur Rīgu nonāk, piemēram, Krievijā. Visbiežāk ar autotransportu, bet reizēm ar lidmašīnām. Nereti piegādes šādā veidā ir ātrākas.”

Tādējādi VAS “Latvijas Pasts” iesaistījies starptautiskas loģistikas ķēdē, kurā tas nākotnē, cer pelnīt vēl vairāk.

Pilnu interviju lasiet “Latvijas Avīzes” piektdienas, 6. jūlija numurā

LA.lv