Foto – Timurs Subhankulovs

Pasts “uz stundu” – vidusceļš starp uzņēmuma zaudējumiem un cilvēku ieradumiem 6

Latvijas Pasts katru gadu slēdz vai reorganizē vairākus desmitus pasta nodaļu visā valstī. Daudzos novados un pagastos samazinās iedzīvotāju skaits, līdz ar to arī pieprasījums pēc pasta pakalpojumiem. Ir pasta nodaļas, kuras dienā apmeklē vien divi cilvēki – šādas nodaļas kopumā uzņēmumam ik gadu rada vismaz 1 milj. eiro lielus zaudējumus. Taču pārmaiņas nereti izsit cilvēkus no ierastā dzīves ritma, kurā daudziem pasta nodaļa bijusi teju vienīgā vieta, kur satikties un aprunāties.

Reklāma
Reklāma

Milzu zaudējumi uzņēmumam

Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 107
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Lasīt citas ziņas

Ziņa par pasta nodaļas slēgšanu pirms diviem gadiem pārsteidza Gulbenes novada Beļavas pagasta iedzīvotājus. Pirmā reakcija bija noraidoša – ne iedzīvotāji, ne pagasta pārvaldes darbinieki jauno situāciju nebija gatavi pieņemt. Kādreiz Beļavas pagastā darbojās trīs pasta nodaļas, vēlāk to skaits tika samazināts līdz vienai, un visbeidzot Latvijas Pasts nolēma reorganizēt arī pēdējo palikušo nodaļu. Toreiz pagasta pārvaldes vadītājs Aivars Rakstiņš apgalvoja, ka nepiekritīs pārmaiņām, tomēr pagājušā gada nogalē pasta nodaļa tika reorganizēta, abām pusēm vienojoties.

Latvijas Pasta sabiedrisko attiecību speciāliste Vineta Danielsone stāsta, ka sākumā, kā jau uz visām pārmaiņām, cilvēki reaģējuši negatīvi – tas skaidrojams ar neziņu par turpmāko, pieradumu pie esošā: “Jāuzsver, ka Beļavas pasta nodaļa netika slēgta, tai tika mainīts darbības modelis, tas ir, darba laiks. Katru dienu tajā pašā vietā kur līdz šim, pagasta iedzīvotāji no 11.00 līdz 12.00 saņem visus pasta pakalpojumus. Šāds darbības modelis tika izveidots, pielāgojoties iedzīvotāju reālajām vajadzībām, – iepriekš Beļavas pasta nodaļā bija ļoti niecīgs pakalpojumu pieprasījums – vien kādi septiņi sūtījumi dienā, kas Latvijas Pastam radīja ik gadu 5000 eiro lielus zaudējumus. Kad izskaidrojām situāciju, ar Beļavas pagasta pārvaldi vienojāmies bez problēmām.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Pasta nodaļas reorganizētas jau 170 Latvijas vietās, un, kā uzsver Danielsone, Latvijas Pasta darbība tiek monitorēta, analizējot klientu plūsmu. Tā kā tā ir mainīga, reorganizācija ir neizbēgama.

Pārmaiņas uz labu

2009. gadā tika slēgta viena no divām Alūksnes pasta nodaļām. “Alūksni 2” slēdza, lai samazinātu zaudējumus. Slēgtā pasta nodaļa tolaik atradās veikala “Supernetto” telpās un vēlāk tika pievienota “Alūksnes 1” pasta nodaļai, kas atrodas pilsētas centrā. Par šo risinājumu iedzīvotāji izteica sašutumu, uzsverot, ka “Supernetto” telpas bijušas gaišas, plašas, patīkamas, bet nu būs jāatgriežas sasmakušajās, nelielajās tumšajās telpās, kurās darbojas nelaipnas pasta darbinieces.

Tagad situācija ir mainījusies, un Latvijas Pasts savu Alūksnes nodaļu pārcēlis uz patīkamākām telpām, kas atrodas vienlīdz tuvu abiem pilsētas galiem. Alūksnes novada domes sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Aploka stāsta: “Iespējams, iedzīvotāji slēgšanu pārdzīvoja tādēļ, ka “Alūksnes 1″ pasta nodaļa tolaik vēl atradās šaurās, vecās un slikti uzturētās telpās, kas daudziem ļoti nepatika. Šobrīd pilsētas pasta nodaļa atrodas plašās un gaišās telpās, kurās ir vienlīdz ērti gan darbiniekiem, gan klientiem.”

Līdzīgās domās ir arī Alūksnes iedzīvotāja Rasma, kura ar tagadējo pasta nodaļu ir ļoti apmierināta: “Atceros, ka mani radi un draugi bija sašutuši par notiekošo, jo mēs dzīvojām tuvāk “Supernetto” un bijām pieraduši doties tieši uz to pasta nodaļu. Pārmaiņu dēļ bijām spiesti iet atpakaļ uz veco nodaļu – kontrasts milzīgs, skaidrs, ka nebijām apmierināti. Bet šobrīd situācija ir uzlabojusies un vienīgā pilsētas pasta nodaļa ir pārcelta uz skaistām, plašām, tīrām telpām godīgā attālumā no visiem pilsētas stūriem. Mums jau īsti nav par ko sūdzēties, bez pasta pakalpojumiem neesam atstāti – sliktāk noteikti ir tiem, kuri dzīvo pagastos.”

Reklāma
Reklāma

Visvairāk cieš mazie pagasti

Pagastos situācija nereti ir daudz nelabvēlīgāka, jo tiek reorganizētas pat vienīgās tos apkalpojošās nodaļas, radot neērtības ierastajā dienas ritmā. Jau iepriekš pieminētajā Alūksnes novadā pēdējo pāris gadu laikā ievērojamas pārmaiņas piedzīvojusi Annas, Alsviķu, Kalncempju un Mārkalnes pasta nodaļa.

Evita Aploka skaidro: “Šīs pasta nodaļas ir likvidētas, un pasta pakalpojumus pagastos darbinieks nodrošina katru dienu vienu stundu. Visas pasta nodaļas tika likvidētas tādēļ, ka tās Latvijas Pastam radīja zaudējumus. Protams, iedzīvotāji sarunās mēdz izteikt neapmierinātību, jo tagad speciāli jābrauc uz Alūksni, ja gadījumā nesanāk atlicināt laiku tieši noteiktajā dienas stundā, bet kopumā varu teikt, ka iedzīvotāji pie jaunās kārtības ir pieraduši.”

Bauskas novada domes sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ieva Šomina stāsta, ka arī Bauskas novada iedzīvotāji jau pieraduši pie jaunās sistēmas – tur pasta nodaļas slēgtas Vecsaules, Mežotnes, Ceraukstes un Īslīces pagastā: “Nodaļu slēgšana ir Latvijas Pasta attīstības stratēģija, jo uzturēt nodaļu, kurā dienā iegriežas vien pieci klienti, ir absolūti neizdevīgi. Rakstiskas sūdzības no novada iedzīvotājiem neesam saņēmuši ne mēs, ne Latvijas Pasts.”

Vecsaules pagasta pārvaldes vadītāja Līga Vasiļauska uz pārmaiņām raugās pozitīvi, uzsverot, ka dzīvojam modernā pasaulē un ar šādām pārmaiņām nāksies saskarties arvien biežāk: “2017. gada rudenī tika optimizēta pasta nodaļas “Zīles” darbība, samazinot darba laiku līdz vienai stundai dienā. Iemesls – pasta nodaļas piedāvāto pakalpojumu vajadzības samazināšanās, jo dienā vidēji bija vien trīs sūtījumi. Tā ir mūsdienu laika iezīme, ka ierastos pasta pakalpojumus aizstāj un papildina e-vide – gan sūtījumiem, gan presei. Pasts iet līdzi laikam, piedāvājot mobilos pakalpojumus – pastniekus ar automašīnām un iespēju pie pastnieka saņemt daļu no pasta nodaļā piedāvātajiem pakalpojumiem. Jāatzīst, ka vairākums iedzīvotāju reaģēja negatīvi, bet negatīvisms gan nāca vairāk no tiem, kuri pasta pakalpojumus nemaz neizmantoja – pastu vajag principa pēc! Manuprāt, vienīgais mīnuss jaunajai sistēmai – jāpielāgojas ierobežotākam nodaļas darba laikam, savukārt pluss – pasta nodaļa joprojām pastāv.”

Līdzīga situācija vērojama arī Mežotnes pagastā, kur pasta pakalpojumi pieejami vienu stundu dienā. Taču, ja ir kādi sūtījumi vai ierakstītās vēstules, iedzīvotāji tāpat ir spiesti doties uz Bausku. Mežotnes iedzīvotāja Alma ar nopūtu atzīst, ka atliek vien pielāgoties: “Cilvēciskā puse, jāatzīst, netika ņemta vērā, jo mazajos pagastos pasta nodaļas ir kā sociālie centri, kur satiekamies, aprunājamies. Arī laiks, kurā varam doties uz pastu, tiek ierobežots – jāpielāgojas vienam konkrētam brīdim, un tas nav ērti. Protams, ka ir daudzi mīnusi, bet ar prātu apzinos, ka nav izdevīgi turēt pie dzīvības tādas pasta nodaļas, kurās dienā iegriežas labi ja divi cilvēki – zaudējumi noteikti ir pamatīgi. Bet, ja skatāmies no iedzīvotāju puses – ir nedaudz bēdīgi.”

Pasta nodaļas, kurām 2017. gadā tika mainīts pasta nodaļas darbības modelis no pilna spektra pasta nodaļas uz pasta pakalpojumu sniegšanas vietu

1. Alsviķu

2. Andrupenes

3. Beļavas

4. Briežuciema

5. Dabras

6. Dubeņu

7. Embūtes

8. Ērģemes

9. Iršu

10. Īslīces

11. Jaunauces

12. Jaunlutriņu

13. Jūdažu

14. Kapiņu

15. Ķūļu

16. Leimaņu

17. Lones

18. Meirānu

19. Padures

20. Pērļupes

21. Prikuļu

22. Puzes

23. Raņķu

24. Salas

25. Sprūževas

26. Stelpes

27. Strazdes

28. Strumpes

29. Vecumu

30. Viesatu

31. Virešu

32. Zīļu

Uzziņa

• Pasta nodaļas reorganizētas 170 Latvijas vietās

• Lielākoties pasta nodaļas netiek slēgtas, bet reorganizētas

• Reorganizēto pasta nodaļu darba laiks pagastos – 1 h dienā

• Ja ir grūtības nokļūt pasta nodaļā, klientus apkalpo viņu dzīvesvietā

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.