Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: SHUTTERSTOCK

Kā pedagogi vērtē darba algas publicēšanu internetā? 13

Valdība pagājušajā piektdienā atbalstīja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ierosinājumu publicēt pilnus pedagogu algu sarakstus ar visiem skolotāju vārdiem un uzvārdiem internetā. Tagad valdības atbalstītie likuma grozījumi vēl jāskata Saeimā. IZM nepieciešamību publiskot pedagogu atalgojumu pamato ar to, ka jāpadara caurskatāms darba samaksas modulis, kā arī sabiedrībā jārada priekšstats par pedagogu atalgojumu. Aptaujā skaidroju, kā šādu priekšlikumu vērtē paši pedagogi.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Britu pulkvedis: “Viņš blefo par kodolieročiem. Jo ātrāk mēs to sapratīsim, jo ​​labāk” 140
Lasīt citas ziņas

Biruta Puzule, Jaunlaicenes pamatskolas bioloģijas un ķīmijas skolotāja: “Es nebūtu pret algu publicēšanu, jo nav jau ko slēpt. Pati strādāju mazā lauku skoliņā nepilnu slodzi. Algā par šo darbu saņemu krietni zem minimālās algas. Pat apkopēja, kas strādā pilnu slodzi, saņem vairāk nekā es. Mūsu skolā pilna slodze ir tikai diviem skolotājiem un direktoram. Savukārt lielo algu saņēmēji diez vai gribēs, lai tiktu publicētas viņu algas. Sabiedrība noteikti visu izpētīs, un tad varētu sākties kaut kāda salīdzināšana, varbūt pat nievājoša attieksme pret skolotājiem, ka mēs, redz, saņemam tikai tik vien, bet kādam kaut kāds tur radinieks bez izglītības saņem algā daudz vairāk. Šādus izteikumus jau tagad gadās dzirdēt no skolēnu mutes.”

Rūta Ķemere, Liepājas 5. vidusskolas vācu valodas skolotāja: “Mans viedoklis ir noraidošs. Algas katrs skolotājs saņem likumīgi. Kādam nolūkam tad lai algas publiskotu? Lai skolotājus sanaidotu, sašķeltu. Jo likums nosaka to, ka “nauda seko skolēnam”, tāpēc skolās, kur skolēnu skaits pārsniedz tūkstoti, algas būs lielākas nekā skolās, kur mācās daži simti vai pat tikai desmiti bērnu. Ko tas dotu pozitīvu, ko tas atrisinātu, cik tas viss būtu kon­struktīvi un lietderīgi – veidot šādus sarakstus? Pastāv arī cilvēciskais faktors: pazīstu skolotājas, kas saņem normālu algu, bet, ja skolotāja viena audzina divus mazus bērnus, viņiem visiem trim ir jāēd un jāatrod dzīvesvieta, tad arī normālā alga ir daudz mazāka nekā cita skolotāja “mazā” alga, jo šim citam ar mazāku algu dzīvesbiedrs varbūt ir bagāts uzņēmējs, varbūt viņam pieder īpašumi, kas nes citus ienākumus. Vai tad arī tas viss nebūtu jāpublisko, lai aina būtu objektīva? Tātad, ja nevar uzrakstīt visu taisnību, tad daļēju, no konkrētas skolotāja ģimenes ap­stākļiem atrautu taisnības gabaliņu nevar uzskatīt par objektīvu rādītāju.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Vineta Fogele, Baldones vidusskolas matemātikas skolotāja: “Viennozīmīgi esmu pret algu publiskošanu, jo sarakstos jau neparādīsies, cik man ir kontaktstundu, cik maksā par gatavošanos stundām, cik par burtnīcu labošanu un vai man ir audzināmā klase. Ja nauda seko skolēnam, tad katrā skolā šī atlīdzības sistēma ir citāda. Bieži vien vēl ir pašvaldības piemaksas. Algu aprēķināšana ir ļoti sarežģīta un necaurspīdīga, tam gan es piekrītu, bieži vien skolotāji paši nezina, kā tiek aprēķinātas viņu algas, jo tiek ņemti vērā ļoti daudz aspektu. Šobrīd liekas, ka tiek šķelta sabiedrība un vēl vairāk noniecināts skolotāju prestižs ar šādiem populistiskiem paziņojumiem, jo tad jau jānāk klajā ar visu no valsts dotētu profesiju algu publiskošanu, nevis jāattiecina tikai uz vienu konkrētu arodu.”

Daina Mediniece, Balvu profesionālā un vispārizglītojošā vidusskola, direktores vietniece ārpusklases un ārpusskolas darbā: “Man nav iebildumu, ka mana alga tiek publiskota, jūtos nopelnījusi katru centu, ko saņemu. Ko šī informācija dos sabiedrībai? Neko! Varbūt apmierinās dažu ziņkārīgo interesi, un tas arī būs viss.”

Uzziņa

* IZM rosinātās izmaiņas likumā paredz noteikt pienākumu pašvaldībām un ministrijām reizi mēnesī savās mājaslapās internetā publicēt tās dibināto izglītības iestāžu pedagogiem izmaksāto atalgojumu.

* Kā pamato ministrija, pārejot uz jaunu finansēšanas un darba samaksas modeli, nepieciešams atspoguļot esošo pedagogu atalgojuma līmeni, lai sabiedrībā radītu priekšstatu un izpratni par pedagoga atalgojuma pieauguma nepieciešamību un darba laika noteikšanu.

Avots: IZM