Ekonomika
Bizness

Pēc IKEA ienākšanas Latvijā pircēji būs ieguvēji. Kurš zaudēs? 16


30. augustā Juglas un Biķernieku ielas krustojumā Rīgā IKEA atvērs savu pirmo veikalu Latvijā.
30. augustā Juglas un Biķernieku ielas krustojumā Rīgā IKEA atvērs savu pirmo veikalu Latvijā.
Foto – Karīna Miezāja

Šā gada 30. augustā Zviedrijas mājokļa labiekārtošanas preču tirgotājs IKEA atvērs savu pirmo veikalu Latvijā. Tas būs lielākais IKEA veikals Baltijas valstīs, un tajā būs pieejami vairāk nekā 8000 preču. Kā atzīmēja kompānijas pārstāvji, veikalā būs viss mājoklim nepieciešamais zem viena jumta.

IKEA veikala vadītāja Latvijā Inga Filipova uzsvēra, ka IKEA piedāvās pircējiem Latvijā milzīgu preču klāstu par tik zemu cenu, lai to varētu atļauties pēc iespējas vairāk cilvēku. Viņa skaidroja, ka tāda ir līdzšinējā IKEA prakse, ko tirgotājam izdodas panākt sadarbībā ar piegādātājiem.

“IKEA vīzija ir radīt labāku ikdienas dzīvi daudziem.Lai to īstenotu, mēs piedāvājam plašu laba dizaina, funkcionālu mājokļa labiekārtošanas preču klāstu. Viss, ko mēs IKEA darām, tiek veikts, paturot prātā, ka cenai jābūt pieejamai, un par pircējiem ir jārūpējas ‒ tas attiecas gan uz preču dizainu, gan ražošanu un izplatīšanu,” teica Filipova.

 

Sola jaunu pieredzi pircējiem

IKEA veikalā pircēja ceļš sākas ekspozīciju zālē 2. stāvā, kur lielākā daļa piedāvāto mēbeļu un risinājumu būs apskatāma vairāk nekā 50 telpu iekārtojumos. Pēc ekspozīciju zāles jādodas tālāk uz tirdzniecības zāli, kur atrodas vairākums interjera priekšmetu, līdz apmeklētājs nonāk pašapkalpošanās zālē, kur var paņemt izvēlēto.

Visas veikalā pieejamās preces iespējams vest mājās uzreiz pēc iegādāšanās. Pircējiem tiek piedāvāti arī dažādi pakalpojumi ‒ preču iegāde uz nomaksu, piegāde, maiņa un atpakaļatdošana.

 

Risinājumi tieši Latvijas iedzīvotājiem

Pirms ienākšanas Latvijas tirgū IKEA veica vairāk nekā 30 pētījumu un aptauju, lai noskaidrotu, kādi ir Latvijas iedzīvotāju mājokļi. Kompānija izpētījusi, kādi ir dzīves apstākļi, ar kādiem izaicinājumiem saskaras, kādi ir iedzīvotāju sapņi un vajadzības.

Balstoties uz šiem pētījumiem un aptaujām, IKEA veikalā apskatāmi risinājumi dažādu mājokļa telpu iekārtojumam, sākot no virtuves un dzīvojamās istabas un beidzot ar priekšnamu un vannasistabu. Pēc Filipovas teiktā, IKEA ir raksturīgi nevis koncentrēties tikai uz mēbelēm, bet piedāvāt risinājumus, radot pievienoto vērtību un uzlabojot mājokļa funkcionalitāti.

Īpaši padomāts par to, lai iedzīvotāji varētu parocīgi un gaumīgi iekārtot savu mājokli neatkarīgi no mājokļa izmēra, un piedāvājumā ir arī risinājumi ierobežotam budžetam, kas nav mazsvarīgs faktors.

 

Brauc ar visu ģimeni

Veikala plānojums ir veidots tā, lai varētu gan iepirkties, gan arī ieturēt maltīti IKEA restorānā vai ļaut bērniem rotaļāties speciāli iekārtotās vietās. Restorāns atrodas starp ekspozīciju zāli un tirdzniecības zāli, tajā ir 450 sēdvietu. IKEA piedāvās dažādu ēdienu klāstu, piemēram, zviedru tradicionālās gaļas bumbiņas.

Taču īpaša uzmanība veltīta tam, lai būtu pieejama droša, izklaidējoša vide bērniem ‒ bērni no 3 līdz 7 gadu vecumam var spēlēties rotaļu istabā, kur viņus pieskata uzņēmuma darbinieki, bet paši mazākie var paēst IKEA restorānā bez maksas, paskaidroja Filipova.

 

Pircēji būs ieguvēji. Kurš zaudēs?

Vērtējot IKEA ienākšanu Latvijā, Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs “Latvijas Avīzei” teica, ka pircēji noteikti būs ieguvēji. Proti, patērētājiem būs pieejams vēl plašāks mājas lietu un preču klāsts.

Tāpat viņš paredzēja, ka daudzi pircēji, kas pēc IKEA mēbelēm iepriekš devās vai tikai plāno doties uz veikalu Viļņā, būs priecīgi par iespēju iegādāties sev vēlamās preces Latvijā. Turklāt no šādām izmaiņām iegūs arī valsts, tāpēc ka pircēji turpmāk savus līdzekļus tērēs Latvijā.

Tikmēr mājsaimniecības preču tirgotājs “Jysk” iepriekš apgalvoja, ka IKEA varētu būtiski ietekmēt Latvijas mazos mēbeļu tirgotājus un ražotājus, kuriem ir salīdzinoši neliels apgrozījums un nepastāvīgs klientu skaits.

Arī Danusēvičs pieļāva, ka ar dažām izmaiņām būs jārēķinās. Proti, Zviedrijas milža ienākšana atņems kādu daļu no esošā tirgus dažādiem segmentiem – kaut ko no mēbelēm, kaut ko no mājas un interjera un saimniecībā noderīgu preču kategorijām. Pēc viņa teiktā, varētu arī samazināties vietējo tirgotāju daļa. Tie varētu būt apmēram 10%.

Tirgotāju asociācijas prezidents pauda arī viedokli, ka no valsts puses būtu kaut kā jāveicina IKEA iesaistīšanās Latvijas ražošanas attīstībā, piedāvāto produkciju ražojot Latvijā.

 

Vai būs IKEA “bums”?

Danusēvičs pieļāva, ka dažus mēnešus pēc veikala atvēršanas Latvijā varētu būt novērojams kaut kas tāds, ko varētu dēvēt par “iepirkšanās bumu”. Taču viņš netic, ka tas būs ļoti ilglaicīgi. Tāpat viņš neprognozēja būtiskas izmaiņas patērētāju uzvedībā.

“Tie, kas bija “Jysk” pircēji, tie arī turpinās iegādāties sev nepieciešamās mājas lietas pie “Jysk”. Par to liecina arī līdzšinējā pieredze citās valstīs, kur darbojas gan “Jysk”, gan IKEA. Tāpēc “Jysk” pieredze ir pietiekami ilga savu klientu uzrunāšanā,” skaidroja Danusēvičs, piebilstot, ka par to liecina, piemēram, arī daudzviet dzirdamās un redzamās veikalu “Jysk” reklāmas, kuru apjoms pieaudzis tieši pēdējo nedēļu laikā pirms IKEA atvēršanas.

Arī “Jysk” atzina, ka daudzviet ziemeļvalstīs IKEA un “Jysk” veikali atrodas tuvu, nodrošinot plašākas izvēles iespējas interjera un mājas preču klāstā.

Saistītie raksti

“Jysk” arī pieļāva, ka jauna spēlētāja ienākšana Latvijā varētu pamudināt cilvēkus vairāk nekā līdz šim pievērst uzmanību savam dzīvesstilam un mājokļa labiekārtošanai.

 

Galerijas nosaukums

 

IKEA lielveikals: lielākais Baltijā 

Veikala platība Rīgā ir 34 500 kvadrātmetri, un tā teritorija kopumā aizņem 10 hektārus.

Veikals atrodas apmēram 15 minūšu brauciena attālumā no Rīgas centra, Juglas un Biķernieku ielas krustojumā.

Kopš IKEA dibināšanas Zviedrijā 1943. gadā uzņēmums piedāvā funkcionālas laba dizaina mēbeles par pieejamu cenu.

Pašlaik 50 pasaules valstīs darbojas 420 IKEA veikalu.

LA.lv