Mobilā versija
-1.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
24. jūnijs, 2015
Drukāt

Ja pēcsvētku smagums pēc ēšanas un dzeršanas nepāriet

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Kopš senatnes ierasts svētkos klāt bagātīgu galdu. Pēc tam gan daudzi nevar lepoties ar labu pašsajūtu. Taču 
no katras situācijas izeja ir vienmēr!

Viss ir bijis tik gards!


Katra svinama diena ģimenes vai draugu lokā prasīt prasa, lai būtu pagatavoti skaisti, gardi un svētkiem atbilstoši noformēti ēdieni. Bauda garantēta visām maņām! Bet kā cīnīties ar pārēšanās radītu smaguma sajūtu, nogurumu, vēdergraizēm, vēdera izejas traucējumiem un uzpūšanos?

Ja nelabums nepāriet un izteiktā formā saglabājas ilgāk par diennakti, simptomi pastiprinās vai to kļūst vairāk, medicīnas sabiedrības “ARS” uztura speciāliste Anna Nikolajeva iesaka nevilcināties ar vizīti pie ārsta. Tas īpaši jāielāgo cilvēkiem ar hroniskām slimībām, kas gastronomisko pārmērību dēļ var kļūt akūtas un radīt neprognozējamas sekas.

Protams, gremošanu veicina bezrecepšu medikamenti, kas paredzēti kuņģa un zarnu trakta darbības uzlabošanai. Lipāze un amilāze, kas ir šāda tipa preparātos, palīdz sašķelt grūti sagremojamas vielas.

Pēc trekniem un asiem ēdieniem nereti jūtama arī dedzinoša sajūta, jo tāds uzturs kuņģim kaitē visvairāk. “BENU aptieku” farmaceite 
Oksana Gehtmane iesaka enzīmu preparātus, kas palīdz ēdienu ātrāk sašķelt. Savukārt gadījumos, kad kuņģī jūtama dedzināšana, piemēroti skābi samazinoši līdzekļi. Aptiekā pieejami arī universāli līdzekļi kuņģa un gremošanas trakta problēmām.

Mājas apstākļos var pagatavot sodas ūdeni, kas lieliski palīdz, ja ir kuņģa dedzināšanas sajūta. Tomēr šo metodi nav vēlams izmantot pārāk bieži.

Pēc svētkiem bieži vēl ilgu laiku nepamet izsalkuma sajūta. Uztura speciāliste A. Nikolajeva apstiprina, ka elastīgās kuņģa sieniņas nekontrolētas izēšanās laikā izstaipās, un kādam vēl 2–3 dienas, citam pat nedēļu vai ilgāk neatgriežas ierastajā izmērā, tādēļ arvien vēl 
gribas apēst daudz vairāk nekā pirmssvētku ikdienā.

– Nav veselīgi acumirklī sākt ievērot stingru diētu, jo tā gremošanas traktu nevis saved kārtībā, bet rada stresu un slodzi. Produkti ar izteiktu garšu ir intensīvi kairinājuši mēles receptorus, kas stimulēja smadzeņu centrus, kuri atbild par labsajūtu. Tādēļ maltīšu porcijas izmēru izdodas samazināt tikai pakāpeniski, – pamāca uztura speciāliste.

Vai iedzerts pār mēru?


Pie svētku galda reizēm sanāk ne vien pavairāk apēst, bet arī iedzert. Biežāk sastopamie simptomi atkarībā no grādīgo dzērienu daudzuma ir slāpes, nogurums, galvassāpes, nelabums, koordinācijas zudums. To izraisa dehidratācija, cukura līmeņa pazemināšanās asinīs, elektrolītu disbalanss un alkohola jeb etanola pārstrādes radītā acetaldehīda klātbūtne organismā.

Alkohols ir urīndzenošs līdzeklis. Ūdens uzsūkšanos organismā, cukura, sāļu un vitamīnu līmeni asinīs regulē hormons vazopresīns. Alkoholam nonākot asinīs, hormona sintēze bloķējas, un organismā esošais ūdens nefiltrējas un tiek izvadīts no organisma. Izdzerot apmēram 
250 ml stiprā alkohola, no organisma tiek izvadīts līdz pat vienam 
litram ūdens, tādēļ alkohols organismā tiek pārstrādāts ievērojami lēnāk. Turklāt, apmeklējot tualeti, no organisma tiek izvadīts arī nātrijs un kālijs, līdz ar to zūd elektrolītu līdzsvars un rodas brīvie radikāļi, kas traucē šūnu darbību.

Piedevām alkohola pārstrādē organisms izmanto ļoti lielu enerģijas apjomu, izmantodams glikozes rezerves. Aknas tiek noslogotas, pārstrādājot alkoholu, tādēļ tās organismā nespēj uzturēt pietiekamu cukura līmeni.

Šie apstākļi traucē organisma veiksmīgai darbībai, un tas reaģē ar slāpēm, galvassāpēm, sliktu dūšu, nespēku un nespēju koncentrēties. Papildus tam organismam jācīnās ar alkohola pārstrādes radīto toksisko vielu – acetaldehīdu. Šīs vielas iedarbībā paātrinās pulss, pastiprinās svīšana, rodas slikta dūša.

Lai no paģirām sevi pasargātu jau alkohola lietošanas laikā, vēlams starp alkoholiskajiem dzērieniem iemalkot arī kādu bezalkoholisko dzērienu – ūdeni vai sulu. Glāze ūdens arī pirms iešanas gulēt var palīdzēt uzlabot pašsajūtu ilgtermiņā – pamostoties. Farmaceite Ligita Kukule iesaka pirms gulētiešanas arī kādu 
absorbentu, piemēram, aktivēto ogli, pēc pamošanās – minerālūdeni vai tēju ar citronu. Ļoti ieteicami C un B grupas vitamīni, jo tie veicina alkohola metabolismu aknās.

Galvassāpju mazināšanai piemēroti acetilsalicilskābes preparāti. Ja ir slikta dūša, jādzer tējas, kuru sastāvā ir ingvers. Savukārt žeņšeņa preparāti mazina nogurumu. Spēkus palīdz atgūt brokastis, kurās ir daudz proteīna, un skābu kāpostu zupiņa vai soļanka ir pašā laikā!

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+