Ekonomika

Pēdējie notikumi banku sektorā liecina par banku domāšanas maiņu0


“Nordigen” dibinātāji Roberts Bernāns (no kreisās) un Rolands Mesters var berzēt plaukstas – sadarbība ar bankām vēršas plašumā.
“Nordigen” dibinātāji Roberts Bernāns (no kreisās) un Rolands Mesters var berzēt plaukstas – sadarbība ar bankām vēršas plašumā.
Publicitātes foto

Bažas par banku nevēlēšanos atvērt savas saskarnes, lai tās varētu izmantot citi uzņēmumi, nav bijušas pamatotas, liecina notikumi banku tirgū.

Obligāta prasība atvērt banku saskarnes būs spēkā no šā gada 14. septembra, taču pēdējo nedēļu laikā jau izskanējuši divi paziņojumi par banku un finanšu tehnoloģiju uzņēmumu sadarbību.

Par dažādu veidu sadarbību paziņoja gan “PrivatBank” un “Nordigen”, gan “Swedbank” un SEB.

Nesenākais paziņojums nāca no “Swedbank”, kas no 29. augusta saviem klientiem internetbankā ļauj pievienot arī SEB bankas kontus, kas ļauj iegūt aktuālo informāciju par kontu stāvokli abās bankās.

Pakalpojums kļuvis iespējams līdz ar Eiropas Savienības otrās Maksājumu pakalpojumu direktīvas (PSD2) ieviešanu, kas paredz finanšu iestādēm drošā veidā “atvērt” savus pakalpojumus arī citiem sertificētiem spēlētājiem, angļu valodā šī iniciatīva ieguvusi nosaukumu “Open banking”.

Pārmaiņas saasinās konkurenci par ērtāko risinājumu klientiem, vienlaikus panākot augstu drošības līmeni, jo likumdošana paredz, ka pakalpojumus varēs nodrošināt tikai pēc patērētāja saņemtas piekrišanas, turklāt dotā piekrišana būs jāatjauno ik pēc 90 dienām.

Tiklīdz arī citas bankas publiskos ar likumu standartizētās saskarnes (API), “Swedbank” klienti iegūs iespēju vienkopus apskatīt arī šajās bankās atvērtos kontus.

Protams, jau no 14. septembra arī citas bankas atvērs savus pakalpojumus, kas ļaus to klientiem nākotnē izbaudīt dažādus jauninājumus.

 

Palielinās iesniegto aizdevumu apjomu

Vēl pirms “Swedbank” paziņojuma par sadarbību pavēstīja “PrivatBank”, integrējot finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmuma “Nordigen” kontu datu analīzes un darījumu kategorizēšanas rīkus.

Bankā norāda, ka tas tai ļaus pieņemt ātrākus, precīzākus un atbildīgākus lēmumus par aizdevumu izsniegšanu, kas ļaus palielināt izsniegto aizdevumu apjomu.

“PrivatBank” gan nav pirmā banka, kura sadarbojas ar “Nordigen” – jau februārī ar “Nordigen” sadarbību sāka banka “Citadele”.

“PrivatBank” Mārketinga un komunikācijas departamenta vadītāja Jūlija Zeile “LB” norādīja, ka atvērtie banku dati ir lieliska iespēja uzlabot banku pakalpojumu kvalitāti un klientu apkalpošanas līmeni.

“Pateicoties šādai sadarbībai, esošo klientu vajadzības kļūst saprotamākas, banka iegūst iespēju piedāvāt klientiem mērķtiecīgas konsultācijas, piemērotākos pakalpojumus un izdevīgākas cenas. Digitālie instrumenti agrāk vai vēlāk būs galvenie banku biznesā. Šobrīd ir vislabākais laiks, lai savlaicīgi ieviestu šīs iespējas un ieguvēji būs gan bankas, gan klienti. Paredzam, ka banku klienti nākotnē no mums sagaidīs individuālu, personalizētu, klienta pazīšanā un saprašanā balstītu mijiedarbību katrā saziņas posmā un formā.”

 

Viens no jaudīgākajiem risinājumiem pasaulē

Savukārt “Nordigen” pārstāve Maija Anna Ludbārža uzsvēra, ka “Nordigen” mērķis ir palīdzēt finanšu institūcijām izmantot “Open banking” priekšrocības, lai galvenais ieguvējs būtu gala lietotājs.

“Iniciatīvas priekšrocība ir iespēja banku klientiem iegūt lielāku brīvību – klienti vairs nav atkarīgi tikai no vienas bankas sniegtajiem pakalpojumiem, un tie var izmantot vairāku banku pakalpojumus vienlaikus. Esam pārliecināti, ka “Open banking” fundamentāli izmainīs banku un patērētāju paradumus, uzlabos konkurenci banku tirgū un atnesīs daudz jaunu inovāciju.”

M. A. Ludbārža atzina, ka sākotnēji bankas uztrauca iniciatīvu neskaidrais ieviešanas process un tas, kā pieņemtie likumi ietekmēs to nākotnes darbību.

Taču bažas bijušas nepamatotas, jo bankas ātri vien sākušas sadarboties ar “fintech” uzņēmumiem, lai bankām nebūtu jābūvē pašām savi risinājumi, bet gan tās varētu ātri integrēt jau gatavo jaunuzņēmumu piedāvājumu savos procesos.

“Nordigen” sadarbība ar bankām ir piemērs tam, kā šobrīd mainās banku domāšana – pašreiz uzņēmums sadarbojas ar vairāk nekā 50 finanšu institūcijām Eiropā.

Saistītie raksti

“Šobrīd dinamiski turpinām attīstīt savu risinājumu, kas sevi jau pierādījis kā viens no jaudīgākajiem starp pasaules līmeņa konkurentiem. Pēc veiksmīgas biroja atvēršanas Spānijā plānojam tuvākajā nākotnē sevi pārstāvēt vairākās citās stratēģiski svarīgās valstīs. Novērojam, ka arvien vairāk banku ir gatavas uzsākt ar mums sarunu, cītīgi virzāmies uz priekšu. Mūsu misija ir parūpēties, lai “Open banking” tiek ieviests un izmantots visur pasaulē,” sacīja M. A. Ludbārža.

LA.lv