Foto: Linda Ģībiete

“Pēkšņi gribu doties uz Latviju.” Ar izcilām atauksmēm noslēgusies Nacionālā teātra viesošanās Ķīnā 0

Latvijas Nacionālais teātris atgriezies no starptautiskā teātra festivāla “Modern Drama Valley”, un kolektīvs uzskata – ar šo notikumu pavērta jauna lappuse Latvijas un Ķīnas sadarbībā kultūras jomā.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
“Meita raudāja, zvanīja, nesaprotot, kur atrodas!” Šoferis Ogrē vienaldzīgi izsēdina 10 gadus vecu meitenīti nepareizā pieturā 84
Lasīt citas ziņas

“Pirmo reizi Ķīnas skatītājiem bija iespēja iepazīties ar Latvijas profesionālo teātra mākslu. Latvijas Nacionālais teātris piedāvāja izrādes “Antigone” un “Kaija”. Īpaši augstu novērtēta izrāde “Antigone” un aktrise Maija Doveika,” stāsta teātra sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Rimšēviča.

Nacionālā teātra skatuves valodu festivālā pārstāvēja divi Elmāra Seņkova iestudējumi, kas veidoti mazajos spēles laukumos – Žana Anuija “Antigone” (“Spēlmaņu nakts” Grand Prix ieguvēja) un Antona Čehova “Kaija”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Taču Ķīnas publikai iestudējumi tika spēlēta ievērojami lielākās zālēs, tādēļ gan teātra mākslinieciskā, gan tehniskā personāla mērķis desmit darba ceļojuma dienās bija ne tikai profesionāli izpildīt ierastos skatuviskos uzdevumus, bet arī vizuāli, telpiski un aktieriski pielāgot iestudējumus plašākai auditorijai, režisora vadībā radot jaunas mizanscēnas, papildinot skaniskos un gaismu partitūras risinājumus un faktiski, sevišķi izrādes “Kaija” gadījumā, pārveidojot tuvplāna iestudējumus par pietiekami izteiksmīgiem lielās skatuves darbiem, kas tomēr vienlaikus saglabā mazo spēles laukumu precizitāti, niansētību un tēlu oriģinalitāti,” pauda Rimšēviča.

Izrāžu auditoriju, kā ierasts festivālos, lielākoties veidoja Šanhajas teātra profesionāļi un Teātra akadēmijas studenti.

Viņu komentāri vietējos sociālajos medijos liecina, ka mūsu trupas izvirzītais mērķis ir veiksmīgi sasniegts. Par izrādi “Kaija” vēstīts: “Attiecības starp varoņiem izstrādātas ļoti detalizēti, unikāls drāmas dzīvīgums. Tēlu personību raksturi ļoti atšķirīgi, spēles ritms un emocijas netiek vilktas garumā, nav uzspēles un pārspēles, viss tieši laikā!” (Komentārus no ķīniešu valodas tulkojusi Zane Mellupe.)

Varētu teikt, ka par Nacionālā teātra Šanhajas viesizrāžu seju kļuva aktrise “Antigones” titullomā un Arkadinas lomā izrādē “Kaija” Maija Doveika.

Viņas sniegumu nekļūdīgi augstu novērtē arī Ķīnas skatītāji: “Vislielākais pārsteigums par Antigones atveidotāju, biju pilnīgi mēms. [Arkadinas lomā] nevarēju viņu atpazīt, lai gan zināju, ka tā ir tā pati aktrise. Tikai pēc laba laika varēju viņu atpazīt, abās lomās gandrīz nemaz nav līdzīgu izteiksmju.” Kā arī: “Skatījos gan “Kaiju”, gan “Antigoni” un jau “Antigonē” domāju, ka aktrise ir vienreizēja.”

Pēc Šanhajas Teātra akadēmijas nodarbības apmeklējuma režisors Elmārs Seņkovs norādīja, ka jūtas pārsteigts par to, cik Ķīnas teātra tradīcijas un aktieru skatuviskā eksistence patiesībā ir līdzīga tai pieejai, kas iesakņojusies latviešu teātrī: “Tāpat kā mēs, arī viņi ir mācījušies pēc Staņislavska sistēmas. Varētu teikt, ka Staņislavskis viņiem ir teātra dievs, pat vēl lielāks nekā mums Latvijā.”

Savukārt rietumnieciskā laikmetīgā teātra vēsmas ķīniešu teātris iegūst, aktīvi aicinot viesizrādēs ārzemju teātru trupas un sadarbojoties Eiropas režisoriem un scenogrāfiem.

Tomēr Ķīnas laikmetīgajā teātrī aizvien sastopamas kādas veco laiku “tradīcijas”, piemēram, kategorisks aizliegums drošības apsvērumu dēļ uz skatuves izmantot atklātu liesmu, pirotehniku un jebkādu dzīvo uguni.

Reklāma
Reklāma

Ar to izskaidrojams arī skatītāja komentārs, atsaucoties uz Elmāra Seņkova nelielo atļaušanos šo aizliegumu mēģināt pārkāpt: “Izrādē “Kaija” izmantodams pirotehniku, režisors ir patiešām nerātns.”

“Pēkšņi gribu doties ceļojumā uz Latviju,”

pēc izrādes “Kaija” raksta kāds no festivāla apmeklētājiem, apliecinot, ka Nacionālā teātra viesizrādes Šanhajā ir nozīmīgs solis ne vien teātra un Latvijas kultūras tēla veidošanā, bet arī veiksmīgi darbojas visas valsts atpazīstamības veicināšanai.

Latvijas Nacionālais teātris piedalījās festivālā Ķīnā.

Starptautiskais festivāls “Modern Drama Valley” ir Šanhajas Jing’an rajona iniciatīva, kas aizsākās 2009. gadā. Šogad festivāls piedāvāja 19 izrādes no 11 pasaules valstīm, bet īpašs akcents festivālā tika likts uz Latvijas teātri.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.