Publicitātes foto

Personālais dators vai spēļu konsoles? 1

Pēc “The Entertainment Software Association” datiem, ASV ar virtuālo vidi aizraujas 155 miljoni cilvēku un vidējais spēlmaņa vecums ir 35 gadi. Vecums, kad lielākā daļa cilvēku ir ieguvuši izglītību un sākuši ģimenes dzīvi. Arī paradumi katram ir savi – citi dod priekšroku videospēles izdzīvot ar datora starpniecību, citi spēlējot konsoles – “PlayStation”, “Xbox” vai kādu citu. Bet kura platforma ir labākā? Šoreiz salīdzināšu jaunākās – slavenās “Sony” konsoles pēdējo veikumu “PlayStation 4” (“PS4”), “Microsoft” prettriecienu “Sony” izstrādājumam – “Xbox One” (“XO”), kā arī visiem tik ierasto personālo datoru (PC).

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Lasīt citas ziņas

Lai objektīvi novērtētu konsoļu un PC atšķirības, palīgā saucu Latvijas videospēļu portāla “Strike.lv” trīs pārstāvjus.

Cena

Visiem visos laikos vienmēr interesējusi cena jeb kā samaksāt mazāk, bet iegūt vairāk. Latvijas veikalos šobrīd gan “PS4”, gan “XO” maksā 400 – 500 eiro. Viens no “Strike.lv” komandas – PC cienītājs Dāvis Krēgers – norādīja, ka, izvēloties sev vēlamos datora komponentus, iztērējis apmēram 1000 eiro. Tas gan dod iespēju dažus gadus neuztraukties par to, vai dators atbalstīs pašas jaunākās un prasīgākās spēles. Šeit gan jāpievērš uzmanība, ka, vienreiz nopērkot datoru, otrreiz to vairs nenāksies darīt. PC komponentus var uzlabot nemitīgi, kamēr konsoles dažu gadu laikā nenovēršami novecos un videospēles izskata ziņā datora iespējām zaudēs. Turklāt arī pašas videospēles daudz dārgākas ir konsolēm.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā norādīja “Strike.lv” izveidotājs Mārcis Bergmanis, kurš ikdienā spēlē gan PC, gan “PS4”, viņa noskatītā spēle “Metal Gear Solid 5” konsolei maksā 80 – 90 eiro un tas ātri vien nosita vēlmi pēc šīs spēles. Labā ziņa gan esot tā, ka, pagaidot dažus mēnešus, cena var nokristies vairāk nekā divas reizes. Savukārt jaunāko PC spēļu cenas svārstās ap 50 eiro. Tādējādi kārtīgam videospēļu cienītājam gada laikā spēļu cenas dēļ varētu izdoties atgūt jaudīga datora iegādē pārmaksātos apmēram 500 eiro. Konsolēm gan ir vēl kāds pluss – videospēļu ražotāji bieži vien spēles izstrādā tikai konsolēm, kas nozīmē, ka datorā tās paspēlēt nevarēs. M. Bergmanis gan uzskata, ka tam nevajadzētu kalpot par iemeslu, lai neizvēlētos PC. Videospēļu veidotāji vienmēr dzenas pēc naudas, tāpēc vairākus mēnešus pēc oriģinālās spēles izdošanas, lai atkal palielinātu attiecīgās spēles noietu, tā tiek izveidota arī PC spēlētājiem.

Secinājums – izdevīgākais pirkums:

* Īstermiņā – “Xbox One” vai “PlayStation 4”

* Ilgtermiņā – PC

Videospēles grafika jeb attēla kvalitāte

Videospēles attēla kvalitāte, vienkāršāk – grafika, ir viena no lietām, kas spēlmaņus uztrauc arvien vairāk, jo ikviens labprātāk spēlē to, kas izskatās labāk. Tāpat kā ar ēdienu – jo labāk tas izskatīsies, jo lielāka griba būs to nogaršot! Ne vienmēr gan ārējais veidols atbilst garšai (lasi – spēles satura kvalitātei), taču mūsdienu tehnoloģijas ir tik attīstītas, ka gandrīz jebkura jaunākā spēle lepojas ar elpu aizraujošu grafiku.

“Xbox” cienītājs Jānis Gitendorfs atklāja, ka viņam izcila grafika nav tik nepieciešama, cik lielisks spēles sižets un stāsts: “Protams, ir jauki redzēt detalizētus objektus, skaņas, un skaistus skatus, bet nealkstu pārāko realitāti un izcilas ainas.”

Ik gadu grafikas prasības palielinās, vērš uzmanību M. Bergmanis: “Jaunās paaudzes konsoles šobrīd turas diezgan labi. Nekādas jūtamas pārmaiņas no PC nav, bet tuvāko divu gadu laikā tas, visticamāk, mainīsies. Iepriekšējās paaudzes konsolēm grafikas pārmaiņas ir ievērojamas.” “Strike.lv” dizainers uzskata, ka grafiskā ziņā konsoļu izstrādātāji nedaudz mēģina ietaupīt šmaucoties, jo cilvēks no TV sēž tālāk nekā no datora ekrāna, tādējādi nepamana sīkas grafikas nepilnības.

Reklāma
Reklāma

Secinājums – labākā attēla kvalitāte:

* Tagad un nākotnē – PC

Problēmas

Te nu gan jāsaka, ka ātrāk nosirmos un ar lielākām problēmām saskaras PC lietotāji. Lielākā PC problēma ir tā, ka gandrīz vienmēr būs jāuztraucas, vai dators spēles spēs darbināt. Jāuztraucas nebūs vien ļoti jaudīgo datoru īpašniekiem. Savukārt videospēles ar konsolēm paspēlēt varēs vienmēr, ja vien tās ir domātas attiecīgajai platformai. Runājot par PC, nekāds retums nav arī t. s. uzkāršanās. Arī no tā gandrīz neviens nav pasargāts un savas iemīļotās videospēles pārtraukšana pašā interesantākajā mirklī varētu būt visai apnicīgs process…

D. Krēgers kā vienīgo konsoļu problēmu minēja to, ka, tai sabojājoties, jāmaina visa ierīce, bet PC pietiek ar vienas vai dažu detaļu nomaiņu, piebilstot – ja dators ir nopietni bojāts, ar to var nepietikt. Savukārt J. Gitendorfs norādīja, ka konsoļu vājais posms ir Latvijas reģiona neatbal­ stīšana, kā arī “Live” režīma nepieejamība, kas neļauj spēlēt tiešsaistē.

Secinājums – mazāk uztraukumus radīs:

* “Xbox One” vai “PlayStation 4”

Vienkāršība un saprotamība

Konsoles ir samērā vienkāršas – lai nonāktu līdz spēles procesam, nepieciešams vien veikt spēles instalāciju. Turklāt to veic pati iekārta. PC šis laika sprīdis līdz spēles procesa uzsākšanai ir garāks un jāveic vairākas darbības. Savukārt, ja videospēli iegūst nelegālā veidā, tas aizņem vēl krietni ilgāku laiku, kā arī divreiz lielāku vietu PC atmiņā. Daļai PC lietotāju noteikti problēmas rodas, saskaroties ar sava datora komponentiem, jo to ir daudz un dažādi. To nomaiņai vajag specifiskas zināšanas, kamēr konsolēm nekad neko nevajag mainīt – viss ir uzlikts kā uz paplātes. M. Bergmanis kā nozīmīgāko PC plusu vienkāršībai nosauca spēles kontroles. Kontrolēt uz ekrāna notiekošo ar klaviatūru un pelīti ir krietni vienkāršāk nekā ar konsoļu vadības pulti, pie kuras lietošanas ir krietni jāpierod. Turklāt daudzu iemīļotās spēles ar šaušanas elementiem spēlēt ar konsoļu vadības pulti, M. Bergmaņa vārdiem, ir kā zobusāpes.

Secinājums – vienkāršāk lietojams:

* Līdz spēles procesam – “Xbox One” un “Play Station 4”

* Spēles procesā – PC

Galavārds

“Strike.lv” komandas vērtējumā izvēle ir pavisam vienkārša – ja plānots regulāri un nopietni spēlēt videospēles, īpaši tās, kurās ir šaušanas elementi, – jāpērk dators. Savukārt, ja videospēles kalpo par brīvdienu izklaidi, ērti atlaižoties dīvānā kopā ar draugiem, kā arī cilvēks nevēlas lieki aizņemt savu prātu ar domām par to, vai jaunākās spēles dators atbalstīs, tad labākā izvēle būtu konsole.

Ja jāizvēlas starp “PlayStation 4” un “Xbox One”, tad izvēle ir katra paša ziņā, jo, kā norādīja D. Krēgers, “abas konsoles atšķiras vien pēc ražotāja, nosaukuma un izskata”. Veiktspēja abām platformām ir gandrīz identiska. M. Bergmanis vien pastāstīja, ka “XO” vairāk veidota kā multimediāla sistēma ar filmu, mūzikas u. c. lietotnēm, kas sākotnēji “PS4” nav, bet ir iespējams to visu lejuplādēt. Vienlaicīgi vairākas lietotnes gan būs iespējams darbināt vien “XO”. Viņš arī pastāstīja, ka abām konsolēm ir balss vadība, taču vizuālā ziņā priekšroku dod “PS4”, kas ir mazāks un neaizņem tik daudz vietas.