Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: LETA/AFP

Pētījums atklāj, kam pieder Latvijas pseidoziņu portāli 8

Vairākas Latvijā populāras interneta vietnes, kurās ik pa laikam tiek tiražēta patiesībai neatbilstoša vai maldinoša informācija, pagaidām pārsvarā pieder cilvēkiem, kuri pelna uz lapu apmeklējumu skaita rēķina, nevis apzināti izplata propagandu, secinājis Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica”. Vietne “nozagts.com” un tās krieviskā versija “ukradeno.nozagts.com” gan varētu būt izņēmums.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
VIDEO. “Vai tu zināji, ka krāpniekam nemaz nav svarīgi, vai tev kontā ir vai nav nauda?” Padoms kā pārbaudīt, vai krāpnieki uz tava vārda nav paņēmuši kredītus 4
Lasīt citas ziņas

Pētījuma autori sazinājušies ar 19 gadus vecu ogrēnieti Aivi Plotiņu, kurš sociālajā tīklā “Facebook” (FB) nesen izveidoja aptauju, vai vajadzētu atlaist Saeimu. Puisis apgalvo, ka nav saistīts ar politiskajām partijām. Arī naudu FB viņš nepelnot – patīkot ātrs rezultāts, un “šobrīd visaktuālākā tēma Latvijā ir Saeimas atlaišana (..), jo jutu, ka cilvēki panesīsies uz to”.

Jaunieša aptauju īsā laikā apskatījis milzīgs skaits cilvēku, turklāt viena no sekotājām FB pie aptaujas pielikusi saiti uz ziņu, ka internetā iespējams parakstīties par Saeimas atlaišanu. Informāciju par Saeimas atlaišanas iespējām dažu dienu laikā publicējušas FB lapas, kurām summējot ir vairāk nekā 600 000 sekotāju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Materiālus par Saeimas atlaišanu pārpublicējušas arī vairākas FB lietotāju vidū popularitāti iemantojušas vietnes, kuru pastāvēšanas jēga un vienlaikus biznesa modelis ir vienkāršs – virzīt lasītājus no dažādajām FB lapām uz vietni internetā, kurā apmeklētāju skaits ļauj pelnīt no FB, “Google AdSense” un “AdWords”, kā arī citām reklāmām.

Aiz tām lielākoties nav saredzama ne Kremļa, ne partiju nauda, secinājis “Re:Baltica”. Īpašnieki esot 20-30 gadus veci “digitālie nomadi”, kuriem nav politiskas pagātnes un aizmugures vai acīmredzamu nodomu “debilizēt”, dzīt depresijā vai kūdīt auditoriju uz agresiju. Šie iesācējbiznesmeņi ar daudzpusīgām interesēm analizē, ko cilvēki klikšķinās un kas ienesīs naudu.

Viena no interneta lapām, kas pārpublicēja Plotiņa aptauju par nepieciešamību atlaist Saeimu, bija “zeltene.lv”, kurai FB ir 16 000 sekotāju. Lapas īpašniekam Oskaram Prikulim, kurš agrāk bijis gan žurnālists laikrakstā “Dienas Bizness”, gan deputātu Viktora Valaiņa un Jāņa Upenieka palīgs, FB pieder ap 40 lapu. Tikpat reģistrētas vietējā tīklā “draugiem.lv”, bet mikroblogošanas vietnē “Twitter” – ap 50 kontu. Pavisam Prikulim pieder septiņas interneta lapas, kas raksta par attiecībām, veselību un horoskopiem. Viņa lapām mēnesī kopā esot ap 1,5 miljoniem skatījumu. Starp tām “zeltene.lv” esot viena no populārākajām – ap 300 000 unikālo apmeklētāju mēnesī, kas ienākumos nozīmē ap 1500 eiro. Izmaksas esot zemas, jo saturs tiek tulkots no ārzemju lapām.

Pēc Prikuļa teiktā, interneta biznesā satura kvalitāte nav svarīga. Sākumā mēģinājuši piedāvāt profesionāli sagatavotus rakstus, bet apmeklētāju skaits bijis tik mazs, ka zaudēta auditorija. Viņš apgalvo, ka FB algoritms izstrādāts tā, ka no visiem konkrētās lapas sekotājiem tikai vidēji 6% ierauga vienu vai otru ierakstu. Ja pēc 2-3 ierakstiem sekotājs nav nospiedis “patīk” vai dalījies ar ierakstu, ceturto no šī avota viņš vairs neieraudzīs. Rezultātā interneta biznesmenis secinājis, ka jāveido vairākas FB lapas un jāpublicē cilvēkiem tīkamas lietas – aforismi, dzīvnieku bildītes, horoskopi.

Reklāma
Reklāma

Aptauja par Saeimas atlaišanu “zeltene.lv” tīklā ir vienīgā politiskā ziņa, jo no šīs tēmas bizness apzināti cenšoties izvairīties. Pirms iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām no dažām partijām “zeltene.lv” saņēmusi piedāvājumus izvietot politisku saturu, taču Prikulis atteicies, jo negribot iekulties problēmās ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju. Aptauju par Saeimas atlaišanu ielikuši, lai izmēģinātu, kā strādā FB tiešsaistes funkcija. Nācies secināt, ka pelna ne tikai horoskopi, bet arī negatīvi uzlādētas ziņas par politiku. “Tik bieži ir dzirdēts, ka sabiedrība tiek barota ar negācijām un dzeltenu saturu, bet tajā pašā laikā pašam nācās pārliecināties, cik ļoti daudz tiek lasītas negatīvās un dzeltenās ziņas,” rezumē Prikulis.

Arī vienai no populārākajām Latvijas FB lapām “runabildes.lv” galvenais mērķis esot publicēt materiālus, kuri spēj piesaistīt iespējami vairāk klikšķu, jo tieši tas nodrošina ienākumus no reklāmām cilvēkiem, kas darbojas portālā. Vietnes “runabildes.lv” izveidotājs esot Artūrs Laukmanis, kurš saskaņā ar “LinkedIn” profilu agrāk bijis produktu grupas menedžeris “Farmeko”, bet tagad darbojas kā informācijas tehnoloģiju risinājumu un sociālo tīklu komunikāciju speciālists.

Minētajā vietnē publicēti gan materiāli par Saeimas atlaišanas iespēju, gan dziedātājas Lienes Šomases gānīšanās par Latviju, gan uzņēmējas Lindas Liepiņas intervija ar virsrakstu “Jūs esat, DEBĪLI?”, gan latviešu puiša emocionālās pārdomas par valstī notiekošo jeb “Piedod, Latvija, mēs tā negribējām!”. Pēc “runabildes.lv” izveidotāja rakstītā, lēmumus, ko publicēt, pieņem vietnes administratori, kuru esot mazāk par pieciem. Nevienam nav žurnālista izglītības.

“Propagandas ziņas apzināti neizplatām un cenšamies tās iespēju robežās izfiltrēt. Arī neviens no politiskajiem spēkiem, mūs nefinansē – patiesībā pat neviens nav izrādījis šādu interesi.” Tiesa, vietnē esot daudz materiālu ar Saeimas deputātu Artusu Kaimiņu, bet tas tamdēļ, ka viņa video vienmēr esot populāri.

Materiālu par Saeimas atlaišanu pārpublicējusi arī vietne “ritakafija.lv”. Resursa īpašnieki Klāvs Ašmanis un Ulams Mazulis “Re:Baltica” pastāstījuši, ka satikušies krīzes laikā studējot. Sākuši taisīt uzņēmumus – veidojuši un tirgojuši mājaslapas, vietni “kuponiem.lv”, nodibinājuši arī kastinga aģentūru. Vēlāk sākuši veidot lapas FB – sākumā vienu, tad dalīt auditorijas. Sākumā gribējuši pozitīvas ziņas, bet secinājuši, ka “Latvijā diemžēl pozitīvam ir 10-15 skatījumu”. “Visi čīkst, [ka daudz negatīvā], bet, kad cilvēku sasniedz tas pozitīvais, viņš grib mazāk “šērot”. Ja ir dusma vai cepiens, tad izlasīs un vēl pierakstīs komentāru.”

Kā norāda “Re:Baltica”, Latvijā, strikti ņemot, populārās FB lapās un tīmekļa vietnēs netiek publicēti acīmredzami meli, taču ir arī tādi izņēmumi kā FB lapa “vip klubs – atziņu izlase”, kas saistīta arī ar vietni “montana.lv”. Minētajā FB lapā bijis publicēts vēstījums: “90% deputātu uzskata, ka minimālā alga un pensijas ir pārāk lielas Latvijā? KAUNS!” Lai izlasītu visu ziņu, saite aizved uz “vip klubs” lapu, kur sākumā jākļūst par FB lapas sekotāju un tad var pāris teikumos izlasīt, ka “tiekot runāts” par minimālās algas samazināšanu. Lai gan ziņa ir meli, lapas īpašnieks Raivis Raspopovs tajā nekā slikta nesaskata.

“Nezinu viltus vai nē, darbinieks, kaut kur acīm redzot ir lasījis vai kāds ir teicis un uz tāda pamata ir izveidojis rakstu. Tīri kā baumas,” “Re:Baltica” raksta Raspopovs, skaidrojot: “Portāls ir izklaides vietne atslodzei no ikdienas. Visu nevajadzētu ņemt nopietni. (..) Mans cilvēks, kas liek rakstus, māk paņemt tautu. Līdz ar to lapa ar katru dienu aug.”

Vēl vairāk sekotāju ir tīklam, kas aizved uz vietni “nozagts.com” vai krieviskajā versijā “ukradeno.nozagts.com”. Iemesls ir vienkāršs – jaunie īpašnieki pārņēmuši populārāko Latvijas FB tīklu “TomaJoki” ar 150 000 sekotāju un uz tā bāzes vāc apmeklējumu. “TomaJoki” izveidotājs Toms Litovnieks “Re:Baltica” pastāstījis, ka “Toma jokus” atdevis “nozagts.com” īpašniekiem bez atlīdzības ar nosacījumu, ka viņam tiks maksāta alga iepriekšējās “Toma joku” peļņas apmērā, tiklīdz portāls sāks pelnīt no reklāmām. Šo cilvēku patiesās intereses viņam nešķiet aizdomīgas, jo “nozagts.com” reklamējot arī Latvijas lielākais ziņu portāls “Delfi”.

“Tu domā, ka “Delfi” nav pietiekami gudri, lai izpētītu, kas kam pieder? Vai tu domā, ka viņi atbalstītu arī sliktos cilvēkus?” sarakstē ar “Re:Baltica” retoriski jautājis Litovnieks.

LETA jau ziņoja, ka savstarpēji saistītās interneta vietnes “nozagts.com” un “ukradeno.nozagts.com”, kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla “Facebook” lapām latviešu valodā “Toma joki” ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.

Mārketinga speciālists Jānis Polis savā blogā “ardomu.lv” bija publicējis pētījumu, kas atklāj, ka portālu “nozagts.com” un “ukradeno.nozagts.com” īpašnieks ir prokremliskais aktīvists Ivans Staļnojs. Šīs vietnes publicē no dažādiem interneta resursiem savāktus materiālus pārsvarā par dažādām negācijām un to, cik Latvijā dzīvot ir slikti. Nesen Staļnoja īpašumā nonākusi arī izklaidējošu foto un video saturu pārpublicējošā “Facebook” lapa “Toma joki”, kurai ir aptuveni 150 000 sekotāju, un citas ar to saistītas lapas ar lielu sekotāju skaitu. Tagad arī šis populārais resurss sācis dalīties ar “nozagts.com” savāktajiem materiāliem.

Polis izpētījis, ka Staļnojs agrāk bijis Edgars Zālītis, bet 2001.gadā oficiāli mainījis savu vārdu, kā arī tautību no latvieša uz krievu. Tolaik viņš vadījis ar partiju “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” (PCTVL, tagad – Latvijas Krievu savienība) saistīto jauniešu organizāciju “Solidaritāte”, kas organizēja protestus pret krievu skolu reformu un vēlāk pārtapa par PCTVL jaunatnes nodaļu. Staļnojs strādājis uzņēmumā, kuru vadījis Krievijas vēsturnieks Valērijs Engelss, kurš drošības iestāžu redzeslokā nonācis saistībā ar Krievijas tā dēvētā tautiešu finansējuma saņemšanu un Krievijas interešu īstenošanu. 2012.gadā Staļnojs piedalījies biedrības “Jaunie federālisti” dibināšanā kopā ar citu prokremlisko aktīvistu un sevi par antifašistu dēvējošo Jāni Kuzinu.

Tikmēr “Re:Baltica” noskaidrojis, ka “nozagts.com” resursa kodols ir agrāk krievu kanālā TV5 un “vesti.lv” strādājuši žurnālisti. Arī Staļnoja ceļi savulaik aizveduši uz TV5, kur viņš bijis speciālo projektu direktors. TV5 toreiz pārraides vadīja tagadējais “Saskaņas” eiroparlamentārietis Andrejs Mamikins un viņu aizstāvēt uz elektronisko mediju uzraugu kanāls sūtīja Staļnoju. Speciālu raidījumu TV5 sevis slavināšanai pirka Nila Ušakova vadītā Rīgas dome, bet kanāla direktors bija Mihails Šeitelmans. Viņš savulaik atlaida gan populāro raidījumu vadītāju Oļegu Ignatjevu, gan galveno redaktoru Vladu Andrejevu – paši atlaistie notikušo neslēpti saistīja ar Ušakova spiedienu tikt vaļā no kritiķiem, atgādina “Re:Baltica”.

Pēdējos pāris gadus Staļnojs bijis konsultants “vesti.lv”, kā labāk popularizēt saturu internetā, apliecināja laikraksta galvenais redaktors Andrejs Švedovs. Vietnes galvenais redaktors bija Vladislavs Užulis, kurš tagad ir galvenais redaktors “nozagts.com”.

Vietne “nozagts.com”, kurā bez Staļnoja darbojas arī Šeitelmans un vēl daži TV5 cilvēki, reģistrēta “Barsmedia” serverī, kas pieder bijušajam TV5 darbiniekam – videoinženierim un informācijas tehnoloģiju speciālistam Aleksejam Mehonošinam. Uz šī paša servera reģistrēta arī vietne “Mamikins.lv” un vairākas citas. Mamikins no komentāriem atteicies, bet Mehonošins “Re:Baltica” stāstījis, ka uz viņam piederošā servera reģistrētie portāli nav viens ar otru saistīti.

Līdz šīs nedēļas sākumam “nozagts.com” nebija atrodama nekāda informācija par redakciju. Taču tās ziņu bloks un reklāma bija atrodama ziņu portālā “Delfi”, radot ilūziju, ka “nozagts.com” ir nopietns medijs. “Delfi” valdes priekšsēdētājs “Re:Baltica” atklāja, ka personīgi pazinis Staļnoju. “Mēs sadarbojāmies jau pusotru, divus gadus, kad “vesti.lv” vidžets bija pie mums un, kad viņš sāka runāt par jaunu projektu, nolēmu – kāpēc neturpināt. Es viņam uzticos,” “Re:Baltica” sacīja Kuzikovs. Tomēr tagad, kad sācies skandāls ar aizdomām par varbūtēju saistību ar Krievijas finansējumu, “Delfi” sadarbību apturēšot, kamēr Drošības policija neviesīšot skaidrību.

“nozagts.com” mājaslapā nesen parādījusies informācija, ka tās galvenais redaktors ir Užulis, galvenais producents – Staļnojs, bet izdevējs – “Sheitelman and Partners Ltd”. Pēc “Lursoft” ziņām, uzņēmums pieder Šeitelmanam, kā arī vēl vienai bijušajai TV5 darbiniecei Svetlanai Puntei. Partnere ir arī Jūlija Zaiceva. Šeitelmans, kura tālrunis raksta nodošanas dienā bija izslēgts, FB pētījuma autoriem atstājis vēsti, ka sākšot būvēt jauno mediju impēriju internetā un tam nopircis “ukradeno.nozagts.com”.