Mobilā versija
-0.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Svētdiena, 4. decembris, 2016
2. aprīlis, 2014
Drukāt

Pētniecība – svarīga arī skolā

Foto - RTUFoto - RTU

Ja meklēsiet antioksidantus sēnēs, visvairāk tos atradīsiet baravikās, secinājušas Talsu Valsts ģimnāzijas 12. klases skolnieces Annija Admidiņa un Madara Bērziņa. Abu meiteņu izstrādātais zinātniskais darbs par antioksidantu daudzumu sēnēs uzvarēja nedēļas nogalē notikušajā Rīgas Tehniskās universitātes rīkotajā konkursā vidusskolēniem “Pasaule pieprasa tehniskos prātus!”.

Kāpēc jaunietes izlēma pētīt tieši sēnes? Annija atbild, ka tas bijis Talsu Valsts ģimnāzijas ķīmijas skolotājas Ilzes Ventiņas ierosinājums, jo viņai pie mājas aug zemestauki, kam piedēvē pat spēju cīnīties pret onkoloģiskām slimībām. “Mums ar Madaru arī šķita interesanti izpētīt sēnes, tāpēc piekritām,” stāsta Annija. Pētījuma laikā meitenes vāca sēnes, gatavoja to paraugus ne tikai no jau pieminētajiem zemestaukiem un baravikām, bet arī no šitake un gailenēm. Pētījumā izmantotas ne tikai svaigas, bet arī kaltētas sēnes. Kaut arī izrādījās, ka antioksidantiem visbagātākās ir svaigas baravikas, tuvu līderēm bija arī kaltētas baravikas.

Tā kā skolā nav tik specifiskas aparatūras, vērtīgo vielu daudzumu sēnēs meitenes noteica, izmantojot Latvijas Universitātes laboratorijas. Noderīgus padomus sniegusi profesore Ida Jākobsone.

Annija atzīst, ka darbs pie pētījuma paņēmis daudz laika, taču meitenes arī iemācījušās, kā veidojams nopietns zinātnisks darbs. Šīs prasmes noteikti noderēs augstskolā.

Par savu skolnieču panākumiem priecājas arī skolotāja I. Ventiņa, kura skolēnus uz RTU pētniecības darbu konkursa finālu veda jau trešo reizi pēc kārtas. Ja skolēni gatavi rakstīt zinātnisko darbu ķīmijā, tad jau nevar teikt, ka mūsdienu jauniešiem nav intereses par eksaktajām zinātnēm? I. Ventiņa atbild, ka vispārināt tomēr nevar, ne jau visi vēlas rakstīt darbus tieši šajā nozarē. Zinātniskā darba tēma gan nav tik svarīga. Būtiski, lai šis darbs vispār taptu, jo “pētnieciskie darbi ir viena no vērtīgākajām mācību formām”. Ļoti no svara arī pedagoga atbalsts, jo pētnieciskajā darbā lieti noder komandas darbs. Otro un trešo vietu pētniecisko darbu konkursā ieguva Rīgas Franču liceja komandas. Otro vietu ieguvusī komanda pētīja gaismas piesārņojumu, bet trešās vietas ieguvēji, piedāvāja risinājumu, kā cilvēka kustības izmantot elektrovelosipēda akumulatora uzlādēšanai. Franču liceja skolēnus jau daudzus gadus līdz finālam aizved fizikas skolotāja Biruta Šķēle. Līdztekus pētniecības konkursam noritēja arī eksakto zinātņu tests, kurā tāpat uzvarētāju vidū bija abas talsenieces. Uz testa jautājumiem bija jāatbild pusstundas laikā, bet Madara šo darbu paveica visātrāk – 15 minūtēs! Annija stāsta, ka tests bijis gana grūts un daudzpusīgs. Lai tajā gūtu panākumus, bija jābūt zināšanām gan par arhitektūru, gan fiziku un ķīmiju.

Annija un Madara balvā ieguvušas gan 900 eiro, gan arī iespēju tikt uzņemtām ārpus konkursa RTU. Madara jau ir pārliecināta, ka studēs tieši RTU, kaut vēl nav izraudzījusies sev tīkamāko studiju programmu, savukārt Annija vēl domā, vai dāvāto budžeta vietu izmantot vai tomēr studēt kādā citā augstskolā. Varbūt pievērsties ķīmijai? “Esmu daudzpusīga; ķīmija ir tikai viens no maniem mīļākajiem mācību priekšmetiem,” atbild Annija.

Uzziņa


RTU rīkotais pētniecisko darbu konkurss skolēniem šogad noritēja jau devīto gadu. Kopumā konkursam tika iesniegti 40 zinātniskie darbi.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+