Kas ir virtuālais asistents un ko tas dara? 0

“Facebook” un “Skype” savās sociālajās platformās iekļāvuši pirmos Latvijā radītos virtuālos asistentus, kas prot gan tērzēt, gan dalīties ar informāciju, gan palīdz apgūt jaunas un derīgas prasmes. “Tildes” pētnieki ir izstrādājuši unikālas runas atpazīšanas un sintēzes tehnoloģijas, kas “māca” tiem sarunāties balsī.

Reklāma
Reklāma

Ko dara asistents

Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj
RAKSTA REDAKTORS
VIDEO. “ASV aizliedz ar likumu, Latvijā tirgo uz katra stūra!” Brīdina par zīdaiņiem bīstamām precēm 13
Lasīt citas ziņas

Kas tad ir virtuālais asistents? Virtuālais asistents jeb bots pēc būtības ir datorprogramma, kas veido dialogu starp cilvēku un datoru. Tā izpilda cilvēka rīkojumus, uztur vizuālu un audiālu komunikāciju, veic datu iegūšanu un attēlošanu. Lai piešķirtu botam personību un cilvēkam raksturīgas īpašības, tam tiek radīts tēls. Tā var būt vienkārša 2D animācija vai sarežģītāks, 3D vidē veidots tēls, piemēram, robots, cilvēks vai dzīvnieks, kas papildināts ar emocijām, mīmiku, raksturu un personību. Botu popularitāte aug ļoti strauji un mainās to lietošanas veidi.

Pagājušajā gadā tehnoloģiju milzis “Microsoft” iepazīstināja sabiedrību ar jaunu vīziju – “saruna kā platforma”, virtuālos asistentus ieviešot mums jau pazīstamās vidēs, kā, piemēram, “Skype”, “Facebook” vai KIK. Paredzēts, ka boti sapratīs dabisko valodu, komunicēs draudzīgā, cilvēkam saprotamā veidā, izmantojot tekstu, emocijikonas, attēlus, video, runas un pat cilvēka emociju atpazīšanu un atbilstoši reaģēs uz lietotāja noskaņojumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Papildus šīm funkcijām bots spēs izpildīt arī konkrētus uzdevumus, piemēram, pasūtīt picu, kafiju, samaksāt rēķinu vai palīdzēt ar klientu apkalpošanu. Sociālajās platformās sarunas ar virtuālo asistentu notiek līdzīgi kā ar jebkuru citu sarunbiedru. Prognozē, ka jau tuvākajā nākotnē šī tehnoloģija ieviesīs ievērojamas pārmaiņas klientu apkalpošanā, izglītībā, e-komercijā un būtiski mainīs mūsu viedierīču lietošanas paradumus.

Virtuālā Laura

Lai radītu virtuālos asistentus, “Tildes” pētnieki ir izstrādājuši unikālas runas atpazīšanas un sintēzes tehnoloģijas, kas “māca” tiem sarunāties balsī. Asistentu izstrādē ir izmantotas arī jaunākās neironu tīklu tehnoloģijas, kas ar laiku ļaus botiem pašiem kļūt vēl gudrākiem, sarunas gaitā pilnveidojot saziņas prasmes. Laura ir pirmais no “Tildes” botiem, un tā ir veidota kā virtuāls sarunu biedrs, kas var sarunāties par daudz un dažādām ikdienišķām tēmām angļu valodā. Papildus sarunai Laura var sniegt informāciju arī par laika apstākļiem, prot atbildēt uz enciklopēdiskiem jautājumiem un pat tulkot no angļu valodas uz spāņu, krievu un franču valodu.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem pirmā bota izstrādē bija tēla radīšana un cilvēkam raksturīgu īpašību piešķiršana. Lai Lauru padarītu lietotājiem draudzīgāku un sarunu tuvinātu reālas sarunas pieredzei, tika izvēlēts 3D tēls, kas asistentu ne tikai vizualizēt, bet ļauj tam paust emocijas – smaidīt, saraukt uzacis vai pat sadusmoties.

Gliemezītis runā latviski

Latviešu valodā sarunājas firmas izstrādātais virtuālais mācību palīgs Gliemezītis, kas pirmsskolas vecuma bērniem palīdz apgūt reizrēķinu. “Tildes” jaunākais veikums virtuālo asistentu jomā ir palīgs svešvalodu apguvē, kurš nodēvēts par lāci Teo un palīdz apgūt lietuviešu valodu. Firmas veidotos virtuālos asistentus izmanto gan Latvijas, gan starptautiskā auditorija. Jaunākais no uzņēmuma panākumiem ir tās izstrādāto asistentu pievienošana lielajām sociālajām platformām “Skype” un “Facebook”, kuru lietotāji visā pasaulē tagad var tērzēt ar “Tildes” virtuālajiem asistentiem Lauru, Gliemezīti un lāci Teo.

Panākumi valodas tehnoloģiju izstrādē ļāvuši Latvijas uzņēmumam ieņemt līderpozīcijas Eiropas valodas tehnoloģiju un lokalizācijas uzņēmumu vidū. Globālas IT kompānijas, ES institūcijas un pasaules lielākās tulkošanas aģentūras izmanto Latvijas firmas produktus un pakalpojumus, lai pārvarētu valodas barjeras un sazinātos daudzvalodu pasaulē. Piemēram, ar Lauru savos vied­tālruņos sarunājušies jau 206 500 lietotāju no visas pasaules. Vairāk nekā 10 000 lietotāju savos tālruņos ir instalējuši arī “Tildes” latviskos botus.

Reklāma
Reklāma

“Pirmos virtuālos asistentus veidojām kā eksperimentu, lai noskaidrotu, vai cilvēki vēlas sarunāties ar virtuāliem tēliem. Esam patīkami pārsteigti, cik liela ir interese par mūsu asistentiem gan Latvijā, gan pasaulē. Tas liecina, ka lietotājiem ir svarīga ne tikai informācija, bet arī saziņa un emocijas. Prieks, ka integrācija ar “Skype” un “Facebook” mūsu virtuālos sarunbiedrus padara vēl pieejamākus,” saka “Tildes” valdes priekšsēdētājs Andrejs Vasiļjevs. Sākto darbu virtuālo asistentu jomā uzņēmums plāno turpināt, koncentrējoties uz izglītībā un biznesā praktiski lietojamu risinājumu izstrādi. Mākslīgais intelekts apvienojumā ar attīstītajām inovatīvajām valodas tehnoloģijām paver plašas iespējas izmantot botus biznesa procesu automatizācijai.

Eksperte: humanizē internetu

IT eksperte Inese Mūrniece: “Mani kā interneta vides lietotāju iepriecina tas, ka es šajā vidē varu izmantot latviešu uzņēmēju radītus rīkus. “Tildes” Laura ir spilgts piemērs, kā ar moderno tehnoloģiju palīdzību var humanizēt interneta vidi un valodu apmācību pietuvināt “dzīvajiem” valodu kursiem. “Draudzene” Laura sarunas laikā ļauj pilnveidot svešvalodu iemaņas un atjaunot vārdu krājumu, tādējādi valoda kļūst pieejamāka. Domāju, virtuālajiem asistentiem IT vidē ir ļoti lielas un nozīmīgas attīstības perspektīvas. Tik mazai tautai kā latviešiem ceļu uz pasauli paver tikai svešvalodas, tādēļ to zināšanas ir vitāli nozīmīgas.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.