Foto-LETA

Pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits 0

Ceļu satiksmes negadījumu biežums atgriežas pirmskrīzes – 2008.gada un 2009.gada – apjomos, norāda apdrošinātāji.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Lasīt citas ziņas

Šī gada pirmajos piecos mēnešos klientiem izmaksāts par 64% lielāks atlīdzību apjoms par sadursmēm ar citiem transporta līdzekļiem nekā attiecīgajā periodā pērn, saistot to ar satiksmes intensitātes palielināšanos, jauno auto reģistrācijas pieaugumu un citiem faktoriem, liecina apdrošināšanas AS “Balta” dati. Visvairāk pieaudzis vidēji vieglu negadījumu skaits, kad par negadījumu apdrošinātājs sedz zaudējumus 250 līdz 500 latu vērtībā.

Savukārt apdrošināšanas AS “BTA Insurance Company” informē, ka 2013.gada pirmajā ceturksnī BTA izmaksājusi klientiem KASKO atlīdzībās 2,9 miljonus latu, kas ir par 12% vairāk nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā. Savukārt 2012.gadā KASKO atlīdzībās BTA izmaksāja 9,8 miljonus latu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pēdējos mēnešos “Balta” eksperti ir novērojuši satraucošu tendenci Latvijā, ka uz tās ceļiem atkal sāk palielināties negadījumu skaits. “Balta” dati liecina, ka, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem pieciem mēnešiem, ceļu satiksmes negadījumu biežums, kuros iesaistītas fiziskas personas, ir pieaudzis par 4%.

Šajā laikā atlīdzības par ceļu satiksmes negadījumiem “Balta” izmaksājusi tikpat bieži, kā tas bija 2008.gadā un 2009.gadā, kad negadījumu skaits bija gana augsts. Ceļu satiksmes negadījumu skaita palielināšanās parasti atstāj lielu ietekmi uz izmaksāto atlīdzību apjomu, tāpēc tik būtiski – par 64% – ir audzis izmaksāto atlīdzību apjoms pirmajos piecos mēnešos, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu.

“Satraucošajai tendencei par kopējā satiksmes negadījumu skaita pieaugumu valstī iespējami vairāki skaidrojumi. Viens no tiem ir saistīts ar satiksmes intensitātes palielināšanos, ko, iespējams, veicina jauno automašīnu reģistrācijas pieaugums. Piemēram, šā gada pirmajos piecos mēnešos pirmreizējā vieglo transportlīdzekļu reģistrācija ir pieaugusi par 9,67%, salīdzinot ar 2012.gada pirmajiem pieciem mēnešiem. Tāpat savu ietekmi ir atstājusi fotoradaru darbības samazināšana pērnā gada nogalē. Kā liecina “Baltas” dati, transportlīdzekļu sadursmju biežums kopš radaru darbības samazināšanas ir pieaudzis par pāris procentiem,” norāda “Baltas” atlīdzību direktors Ingus Savickis.

Tāpat Savickis skaidro, ka satiksmes intensitāte palielinās vasaras periodā, kad negadījumu skaits var būt vēl lielāks. Arī ārvalstu pētnieki ir apskatījuši šo tendenci, atklājot, ka īpaši vasarās pieaug jauno autovadītāju izraisīto avāriju skaits, jo vasarā jaunieši grupās biežāk dodas uz dažādiem pasākumiem un auto vada vēlākās vakara stundās nekā studiju periodā rudenī un ziemā.

Reklāma
Reklāma

“Balta” norāda, ka ir valstis, kas vasaras periodā īpašus noteikumus attiecina uz jaunajiem 16 līdz 18 gadus vecajiem autovadītājiem, kuriem tradicionāli piedēvē lielāku risku iekļūt ceļu satiksmes negadījumā. Piemēram, ASV Džordžijas štatā vasaras periodā 16 līdz 18 gadus jaunajiem šoferiem ir aizliegts sēsties pie stūres laika posmā no pusnakts līdz plkst.6, kā arī braukšanas laikā lietot mobilos telefonus. Tāpat pusaudžiem pirmos sešus mēnešus pēc vadītāja apliecības nokārtošanas nav atļauts pārvadāt citus pasažierus, izņemot tuvākos ģimenes locekļus.

Neraugoties uz pēdējo gadu tendenci, ka Līgo svētku brīvdienās samazinās smagu ceļu satiksmes negadījumu skaits, saskaņā ar BTA saņemtajiem atlīdzību pieteikumiem par ceļu satiksmes negadījumiem vasaras periodā vidējā apdrošināšanas atlīdzība par vienu apdrošināšanas gadījumu būtiski neatšķiras no vidējās izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības ziemas periodā, kad biežākie ceļu satiksmes negadījumu cēloņi ir nelabvēlīgi laika apstākļi un slideni ceļi.

Tas liecina, ka vasarā, kad ceļu stāvoklis atļauj autovadītājiem attīstīt lielāku braukšanas ātrumu, tieši cilvēku neapdomība un pārgalvīga rīcība ir cēlonis ceļu satiksmes negadījumiem, tostarp ar smagām sekām, norāda BTA.

Saņemto BTA klientu apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu statistika liecina, ka svētku dienās, no 22.jūnija līdz 24.jūnijam, nav pieaudzis vidēji dienā reģistrēto apdrošināšanas gadījumu skaits par ceļu satiksmes negadījumiem, kas liecina par pozitīvu tendenci. Par svētku dienās notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem BTA saņēmusi 55 apdrošināšanas atlīdzību pieteikumus, kā arī reģistrēti 22 BTA Palīdzības dienesta izbraukumi uz negadījumu vietām konsultāciju un tehniskās palīdzības sniegšanai. Skaitliski visvairāk apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu saņemts par automašīnu sadursmi.

Salīdzinot BTA klientu apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu skaitu par ceļu satiksmes negadījumiem un vidējo izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību par vienu ceļu satiksmes negadījumu gadalaiku griezumā, nav vērojama būtiska atšķirība, tomēr statistika liecina, ka ziemā biežākie ceļu satiksmes negadījumu cēloņi ir slikts ceļu stāvoklis un nelabvēlīgi braukšanas apstākļi, savukārt vasarā – tieši neapdomīga cilvēku rīcība – liels braukšanas ātrums un pārgalvīgi manevri uz ceļa.

Pētījumi liecina, ka vasarā augstas gaisa temperatūras ietekmē ievērojami samazinās cilvēku koncentrēšanās spējas un palielinās reakcijas laiks, kas savukārt palielina ceļu satiksmes negadījumu risku. Pērnā gada vasarā, no jūnija līdz augustam, BTA saņēma 2669 KASKO atlīdzību pieteikumus par ceļu satiksmes negadījumiem un kopumā izmaksāja atlīdzības 1,1 miljona latu apmērā, tādējādi vidēji par vienu apdrošināšanas gadījumu tika izmaksāti 412 lati.

“Vasarā bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi, ko izraisījis liels braukšanas ātrums un nereti pārgalvīga autobraucēju rīcība uz ceļa, īpaši jūlijā, kad liela daļa cilvēku dodas atvaļinājumā un brauc atpūsties pie dabas. Jāpiemin, ka Latvijā jūlijs ir arī viens no aktīvākajiem mūzikas festivālu mēnešiem, kad pat desmitiem tūkstoši cilvēku vienlaikus dodas uz festivāla norises vietu. Šajos ceļa posmos rodas automašīnu rindas, kuras daži nepacietīgi vēlas apbraukt pa pretējo braukšanas joslu. Taču, ja apdzīšanas brīdī pretim brauc cita automašīna, tad tai nav, kur pārkārtoties, un tiek radīta vai nu frontālās sadursmes situācija vai jāpieņem lēmums nobraukt no brauktuves. Visspilgtākie šādu situāciju piemēri ir uz Rīgas-Tallinas šosejas virzienā uz Salacgrīvu, dodoties uz festivālu “Positivus”,” norāda BTA Mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta direktore Ilva Priedniece.

Ceļu satiksmes negadījumu skaitu ietekmē arī psiholoģiskie un sociālekonomiskie faktori, norāda “Balta”. Pēc ekonomiskās krīzes daudzi uzņēmumi ir veikuši dažādus izdevumu samazināšanas un darbu efektivizēšanas pasākumus, kas palielina darba pienākumus un noslodzi cilvēkiem. Tādējādi tiek radīts lielāks spiediens uz darbiniekiem, kas var novest pie steigas un stresa, atsaucoties arī uz cilvēku uzvedību pie auto stūres.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.