Ekonomika
Bizness

Piedāvā nolasīt visus komunālo pakalpojumu skaitītājus0


“Inno Energy” pārstāvis, žūrijas priekšsēdētājs Mihals Bajda (no labās) nupat pasniedzis “PowerUp!” uzvarētāja balvu Viesturam Šeļmanovam-Plešam.
“Inno Energy” pārstāvis, žūrijas priekšsēdētājs Mihals Bajda (no labās) nupat pasniedzis “PowerUp!” uzvarētāja balvu Viesturam Šeļmanovam-Plešam.
Publicitātes foto

Uzņēmums “Mazzy” septiņus gadus lolojis ideju par īpašu ierīci, kas spējīga vienlaikus nolasīt visu komunālo pakalpojumu rādītājus un tos automātiski parādīt īpašā “e-meter.lv” vietnē. Beidzot 25. maijā tas triumfēja enerģijas un tīro tehnoloģiju jaunuzņēmumu sacensību “PowerUp!” reģionālajā finālā, kuru organizēja biznesa akselerators “Inno Energy”.

Uzņēmuma vadītājs Viesturs Šeļmanovs-Plešs sarunā ar “LA” atklāja, ka uzņēmums pastāv jau vairāk nekā divus gadus, taču ideja attīstīta krietni ilgāk. Risinājums bijis sarežģīts un laikietilpīgs, tāpēc Latvijā realizēts tikai tagad, kaut arī Igaunijā uzņēmumam ir jau apmēram 2000 klientu.

“Būtībā risinājums dod iespēju uzskaitīt jebkādu veidu energoresursu – ūdens, gāzes, elektrības, siltuma u. c. – skaitītājus, kurus uzstādījuši lielie piegādātāji. Pie skaitītājiem uzstādām mazu kastīti, kas nodod signālu netālu esošai antenai, kura informāciju tālāk nogādā portālā. Šis ir lietu interneta risinājums – nav nekādu vadu, tikai baterijas un datu ceļošana pa gaisu. Mūsu antenas datus uztver līdz divu kilometru attālumam, kas ierīces ļauj izvietot gana plašā teritorijā. Vairāk fokusējamies uz ciematiem un daudzstāvu mājām, kur ir viens piegādātājs uz visiem, tālāk sadalot izmaksas uz visām mājsaimniecībām,” sacīja uzņēmuma vadītājs.

Kā risinājums atšķiras no ļoti līdzīgā “Latvenergo” elektrības nolasītāja vai “Lattelecom” telemetrijas datiem? V. Šeļmanovs-Plešs sacīja, ka unikalitāte ir tieši iespējā ar vienu “Mazzy” kastīti nolasīt visus skaitītājus, nevis katram skaitītājam izmantot atsevišķu nolasītāju. “Ar “Latvenergo” vispār ir citādi. Savu risinājumu ielikuši savā elektrības skaitītājā, kuram mūs klāt nelaiž. Turklāt “Latvenergo” teorētiski ļauj tiešsaistē redzēt patēriņu, bet reāli neļauj. Rāda ciparus un cik jāmaksā, bet tiešsaistē neredzi, cik esošajā brīdī tu reāli patērē kilovatus. Nevari arī risinājumu pielāgot savām vajadzībām. Savukārt “Lattelecom” pakalpojums ir diezgan dārgs, mēs noteikti risinājumu varam piedāvāt par 30% lētāk. Vēl ir arī “Draugiem Group” uzņēmums “Istabai”, taču tas ir ļoti lokāls pakalpojums. Ar citiem uzņēmumiem mums problēmu nav – nedz ar siltumuzņēmumiem, nedz “Latvijas gāzi”, nedz ūdens piegādātājiem,” sacīja “Mazzy” vadītājs.

Otrs jaunums ir “e-meter.lv” portāls, kurā dažādās formās klients var sekot līdzi gan visiem skaitītāja rādījumiem, gan arī dažādiem citiem “Mazzy” piedāvātājiem sensoriem, piemēram, temperatūrai mājā, mitrumam, CO2 daudzumam. Tāpat jaunais risinājums automātiski klientam ziņo par kādu noplūdi vai rādījumiem, kas neatbilst normai. “Igaunija ir pāris gadus mums priekšā tehnoloģiskajā jomā. Viņiem ir pavisam citāda domāšana un viņi saprot, ka ir jāredz patēriņš, jāredz aktuālie skaitļi, lai varētu ietaupīt,” norādīja V. Šeļmanovs-Plešs, uzsverot, ka risinājums ļauj izvairīties no situācijām, kad gada beigās atnāk rēķins ar pārrēķinātiem komunālajiem maksājumiem, jo nemitīgi iespējams monitorēt patēriņu.

Tagad uzņēmums “PowerUp!” finālā Prāgā 19. jūnijā cīnīsies par galveno balvu – 150 000 eiro. Pat ja to neizdosies sasniegt, mērķis piesaistīt investīcijas joprojām paliks. “Šobrīd varam izdzīvot, bet nevarēsim attīstīties, uztaisīt izrāvienu. Par pasaules tirgu tad jāaizmirst,” sacīja idejas autors. Uzņēmums grib investēt trīs lietās. Pirmkārt, mākslīgajā intelektā, lai automātiskos paziņojumus un brīdinājumus aprēķinātu un izsūtītu dators, nevis tas būtu jādara cilvēkam, kas ir liels manuālais darbs. Otrkārt, investīcijas nepieciešamas mārketinga kampaņas uzsākšanai, lai par uzņēmumu un risinājumu uzzinātu pēc iespējas vairāk cilvēku. Visbeidzot, finansējums būtu nepieciešams arī īpašas pamācības izstrādei, lai skaitītāju nolasītāju varētu uzstādīt pats klients, nevis speciālists.

Interesanti, ka Prāgā “Mazzy” prezentēs arī ideju par blokķēdes izmantošanu risinājumā. “Ar blokķēdi ļausim noteikt vērtību klienta patēriņa datiem. Dati uzreiz nokļūs lietu interneta datu tirgū, kur tos par attiecīgu cenu varēs nopirkt kāds apsaimniekotājs vai jebkura cita kompānija, kurai šie dati noderētu kādam pētījumam, statistikai utt. Protams, šis risinājums būtu tikai ar klienta atļauju, taču tie glabātos blokķēdē, kas garantētu to drošību,” sacīja Viesturs Šeļmanovs-Plešs.

UZZIŅA

SIA “Mazzy”

Apgrozījums 2017. gadā bija 54 176 eiro, kas bija par 27% vairāk nekā 2016. gadā.

Peļņa 891 eiro, kas bija par 2% vairāk nekā 2016. gadā.

Uzņēmums pilnībā pieder Danai Šeļmanovai-Plešai.

LA.lv