Vilinoši pavasara piedāvājumi pie lielveikala, taču – pat pati mazākā (pilna masa 600 kg) var būt iekļuvusi ražotāja liegumos, jo bremžu nav.
Vilinoši pavasara piedāvājumi pie lielveikala, taču – pat pati mazākā (pilna masa 600 kg) var būt iekļuvusi ražotāja liegumos, jo bremžu nav.
Foto – Atis Jansons

Piekabes likumu lamatās 3

Kāds lasītājs atsūtīja šeit redzamo bildi ar jauko mājiņu uz riteņiem. Vai viņš savā piekabītē tādu drīkstot iebūvēt un doties uz ezermalu dažas dienas ērti padzīvot?

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
ASV izsludina ārkārtas stāvokli pirms Saules aptumsuma – paredz cilvēku masu bojāeju 12
Lasīt citas ziņas

Mēģinu atbildēt. Kā man skaidroja Juris Dreimanis, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas inspektors, piekabē vest var jebkuras formas kravu, ja tā nepārsniedz atļautos gabarītus (līdz 2,55 m platumā, līdz 4 m augstumā, garumā – kāda nu tā piekabe ir, līdz pat 12 m). Var vest, labi, droši, bet uz laiku nostiprinot. Kā redzams – iznākums tāds dažādi tulkojams. Piesiet var, piemetināt nedrīkst. Bet pieskrūvēt? Stiprināt ar atsperotu tērauda bultu drīkst?

Ar to jautātāja “iebūvēt” ir sarežģītāk. Bez saskaņošanas un “sacerējuma” papildus atrādīšanas tehniskās apskates punktā drīkst vienīgi paaugstināt kravas kastes bortus, pārvilkt tos ar mīkstu jumtu. Ciets jumts – tā jau būs pārbūve, kravas piekabe pārvērtīsies par “furgonu”. Tātad (bez pārbūves reģistrēšanas, J. Dreimanis saka – ne pārāk sarežģītas, ne dārgas) sienas namiņam varētu būt, bet jumtam, kaut vai divslīpam, ar lodziņiem, ar balkonu – ja vēlaties, jābūt saliekamam, to vedīsim kravas kastē un pacelsim tur, ezermalā aizbraukuši. Stāvvietā. Kā lego. Un gabarīti te vairs nav limitēti. Izdomā un radi! Kaut pili ar terasi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Izmērus pieminējām. Par svaru neparunājām. Bet vajag, jo tieši šajā jomā slēpjas satiksmes noteikumu, šķiet, nepietiekami apgaismotas pamatīgas lamatas. Divpakāpju.

Ar pirmo – šīs sakabes vadītāja tiesībām ir vienkāršāk. Skatiet tās pašas CSDD kvalifikācijas daļas priekšnieka vietnieka Alda Bērziņa parakstītu skaidrojumu (sk. tabuliņu).

Man ir visparastākās B kategorijas tiesības. Atļautā auto pilna masa paliek nemainīga – 3,5 tonnas. Kopā ar piekabi tā nedrīkst būt lielāka par 4,25 tonnām (ja piekabes daļa summā nepārsniedz 750 kg). Vēršu jūsu un policijas, kas joprojām mēdz aplami uzskatīt, ka divasu piekabēm vajadzīgas kādas īpašas pielaides, uzmanību uz to, ka noteikumos šādu prasību nav. Tikai svara limiti. Bet vilcēja un piekabes masas attiecības atļauto 3,5 tonnu robežās šī tabuliņa nekādi neskaidro. Drīkstu vilkt divas tonnas ar tonnu smagu žiguli?!

Te sākas juridiski džungļi, kuros manis saņemtā CSDD speciālistu atsauce uz CSN punktu 180.9 (aizliegts vilkt piekabi, kuras masa pārsniedz vilcēja izgatavotāja noteikto vilkšanai paredzētās piekabes masu) skaidrību ieviest nespēj.

Pirmkārt – par kādu masu ir runa? Stingri ņemot, tādas ir trīs. Pašmasa (tukšas piekabes svars), piekabes izgatavotāja noteikta “pilna masa” (piekabes un maksimālās atļautās kravas svara summa) un faktiskā masa (varu taču 200 kg smagā piekabē iekraut tikai 200 kg un tad sanāks 400 kg, nevis piekabes pasē rakstītie 750).

Reklāma
Reklāma

Otrkārt – kur un kā uzzināt, ko tas ražotājs atļāvis piekabināt? Auto pasē šādas ailes nav. Līdzi dotajā rokasgrāmatā – kā nu kuram. Manam “Nissan” par to nav ne vārda. Internetā atradu “Subaru” “manuāli” – tur gan viss ierakstīts. Lai dzīvo gudrais internets!!! Prasu šim par “max towing weigt” un saņemu atbildes. Pat par “Lada Niva”. Taču – tās ar retiem izņēmumiem (“Kia”, piemēram) nav noteikumos prasītās ražotāja atbildes. Tie ir dažādi, pirmkārt, jau angļu, klubi un biedrības, kas mēģina šo informatīvo badu labot. Un labo nepilnīgi. Parasti viņu padomos nav ne vārda par piekabēm bez bremzēm (pie mums izplatītākajām). Ieraugi pret “Qashqai” vārdu 1400 kg un apmierināts smaidi. Bet, kad beidzot izdodas atrast ražotāja datus, izrādās, ka bez piekabes bremzēm es drīkstu vilkt tikai 620 kg. Un ne “Lukoil” nomas, ne kaimiņa piekabes, kuru pasēs rakstīts 750 kg, es vilkt vairs nedrīkstu… Vai drīkstu – ja nekrauju pilnas? Kā visā šajā putrā uzvedīsies kustības uzraugi? Prasu kādas sanāksmes starplaikā sastaptam CP vadītājam Normundam Krapsim – konkrētas atbildes nav. Citas problēmas degot. Svērt jau viņiem neesot ar ko.

Tādēļ laikam jau skatīsies piekabes pasē. Bet kur viņi ņems “vilcēja izgatavotāja noteikto”? Nekur neņems, kamēr obligāta nebūs prasība līdz ar citiem obligātajiem ikdienas dokumentiem piekabes vilkšanas gadījumos uzrādīt ražotāja oficiāla pārstāvja (dīlera) zīmogotu papīru ar šo skaitli. Vai kamēr kāds (CSDD vai tās pilnvarota organizācija) neizdos izziņu grāmatu, kurā šie limiti būs atrodami. ASV, piemēram, tāda ir. Pie mums ne vilcēji, ne policija nezinās, ka daudziem auto ražotāja noteiktais bezbremžu piekabes svars ir mazāks par 750 kg. Jau pieminētajam izcili praktiskam lauku un mežu saimnieka auto “Subaru Forester”, piemēram, lietotāja rokasgrāmatā melnā rāmī ierakstīts – bez bremzēm 430 kg! Pat veco aprūsējušo “Zubri” (500 kg) velkot – noteikumi ir pārkāpti. Daudzi nezinās, ka daļai ražotāju arī ar bremzēm aprīkotas piekabes masas noteiktas krietni mazākas par vilcēja pašmasu. Aizdomīga izskatās pat attēlā redzamā CSDD eksāmena kombinācija – šis pirmās sērijas “BMW”, pēc rūpnīcas datiem, drīkst vilkt tikai 1200 kg, bet vai tik šo divasu ratu pilna masa nav lielāka? Un tas var maksāt dārgi, ja vilcējs iekulsies negadījumā un apdrošināšanas kompānijas jurists būs zinošs. Un – ticiet man – viņi tādi ir. Un nespīd jums ne OCTA, ne KASKO atlīdzības, ja ar “golfu”, piemēram vilksiet 750 kg piekabi. To drīkst tikai “pasāts” un vēl smagāki auto.

Būs tātad labi, ja pats sava auto formālās vilcējspējas papūlēsieties izzināt. Es jau to esmu izdarījis un meklēju piekabi ar bremzēm un pilnu masu 1000 – 1200 kg. Tādu vilkt es drīkstu.

Un vēl – ja nespēsiet vajadzīgos datus uzrakt, arī šajā jomā pagaidām lieti noder tā sauktie labas prakses likumi. Tos bagātīgi tiražē kaut vai tie paši angļu “kemperu klubi”. Vienkārši. Ņemiet sava auto pasi. Lasiet aili “pašmasa”. (Manam auto 1529 kg.) Atņemiet no tās 15 procentus un iegūsiet bremzētas piekabes svaru. Tas gandrīz vienmēr būs ļoti tuvs (parasti nedaudz mazāks) ražotāju specifikācijās atrodamajam. Ja piekabei bremžu nav – daliet vilcēja pašmasu ar divi. Bet vairāk par 750 kg nedrīkst, pat ja vilcējs sver 2,5 tonnas. Drošībai pietiks. Likuma punktuālai izpildei gan ne vienmēr. Manā (arī “Subaru”) gadījumā ražotājs ļauj vēl mazāk.

Laimīgu un drošu ceļu! Un atcerieties – ar piekabi nedrīkst braukt 90 km/h. Iekārtojamies smago plūsmā.