Jaunā “eO PPO3” zīmējums. “Drive eO”.
Jaunā “eO PPO3” zīmējums. “Drive eO”.
Publicitātes foto

“Drive eO” – latvieši Paikspīkai gatavo supersmalku elektrisko sacīkšu auto 0

Vispirms atceramies Latvijas konstruktoru un sportistu pirmos mēģinājumus leģendārajā un unikālajā Amerikas kalnā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj
RAKSTA REDAKTORS
VIDEO. “ASV aizliedz ar likumu, Latvijā tirgo uz katra stūra!” Brīdina par zīdaiņiem bīstamām precēm 13
Lasīt citas ziņas

2013. – PP01. Spožu cerību stars un avārija

Stāsta Kristaps Dambis: “Pirmkārt, trešo daļu no tikai šķietami garajām 24 treniņu dienām mums paņēma motoru (un to vadības bloku) piegādātāja “programmiskas” kļūdas. Otrkārt, kad beidzot tikām trasē, lielākā problēma bija “iemācīt” četrus motorus (katram ritenim savs) darboties saskaņoti. Ar vienu riepu komplektu izdodas, ar citu ir pavisam citādi… Vienos ceļa apstākļos it kā labi, citos atkal nekā… Reizēm četri stūri, četri milzīgi spēki nevis vienojas kopīgā virzībā, bet katrs rauj rāmi uz savu pusi. Lauž un moka… Pārāk stingra katra motora kontrole, pārāk precīzi dotie uzdevumi, kurus elektronika godprātīgi cenšas izpildīt, diemžēl nedeva dabisku brauciena plūdumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Treškārt, dzesēšanas problēmas. Mēs tās paredzējām. Mēs veidojām iespējami labāko dzesēšanas sistēmu. Bet motori un invertori maksimālajos režīmos karsa par daudz. Sevišķi priekšējā tilta. Mēs turpinājām braukt treniņos, bet reizēm pavisam savādās piedziņas kombinācijās. Pat trīs riteņu piedziņa tika pamēģināta.

Līdz sacensībai izdevās visu kaut cik sakārtot (motorus pirms starta dzesējām pat ar sauso ledu), taču jāatzīst, ka Jānis sacīkšu dienā brauca ar tik ātru auto, kādu treniņos faktiski mēģinājis nebija. Tas un nelabvēlīgas laika apstākļu izmaiņas bija avārijas cēlonis.”

2014. – PP02. Ambiciozs pieteikums un visai pieticīgi rezultāti

Kristaps Dambis agrā pavasarī pirms starta: “Jau pērn Ogres elektromobiļa jaudas un svara attiecība bija labākā. Šogad kilovatu skaitu iecerēts divkāršot. Mērķis – uzvara absolūtā vērtējumā un trases rekords.

Pēc finiša: superauto un uzvaras plānam gan laika, gan naudas izrādījās pārāk maz. Un ceļā devās krietni lētāks un visai neparasts projekts, kas tika prezentēts kā izpētes starpsolis nākamā gada uzvarai – pavisam maziņā un pēc izskata visai ikdienišķā “Tesla Roadster” automobilītis. Ne miņas no supermonstra. Nav četru motoru četriem riteņiem. Ir viens ļoti viegls dzinējs, aizmugures riteņu piedziņa caur reduktoru. Bet jaudas un svara attiecība gan izcila. 500 ZS un tikai nedaudz vairāk par tonnu. Akumulatoru baterija – unikāla un vieglākā pasaulē.”

2015. – PP03. Pirmajiem vairāk par 1000 kW

Uzņēmums “Drive eO” paziņo, ka noslēgumam tuvojas “eO PP03” – pasaulē pirmā viena megavata elektriskā sacīkšu auto – izstrāde. Auto projektēts un uzbūvēts Latvijā, un šā gada 28. jūnijā 1020 kW (1368 ZS) jaudīgais spēkrats piedalīsies leģendārajās Paikspīkas kalnā braukšanas sacensībās ASV. “Mēs vēlamies kļūt par pirmajiem, kuri šajās sacensībās uzvar ar elektrisko sacīkšu auto,” saka Andris Dambis, “Drive eO” vadītājs.

Reklāma
Reklāma

Jaunais pilnpiedziņas “eO PP03” ir aprīkots ar 50 kWh litija jonu akumulatoru paku, kas darbina sešus “YASA–400” elektriskos motorus ar “eO” izstrādātajiem kontrolieriem. Šis aprīkojums nodrošina iespaidīgu 1020 kW jaudu, maksimālais griezes moments ir 2160 Nm un auto var attīstīt ātrumu līdz 260 km/h. Plānotais spēkrata svars ir tikai 1200 kg.

Andris Dambis, “Drive eO” vadītājs, saka: “Mēs esam ļoti gandarīti, ka izdevies uzbūvēt pasaulē pirmo viena megavata sacīkšu elektroauto. Šo modeli esam izstrādājuši no nulles, un lielākā daļa komponentu un dizaina risinājumu ir mūsu komandas sasniegums. Zinām, ka piedalīties sacīkstēs ar šādu auto nozīmē pārvarēt daudzus izaicinājumus, bet mēs esam labi tam sagatavojušies gan Dakaras rallijā, gan iepriekš divas reizes piedaloties Paikspīkas sacensībās. Ar lielu lepnumu mēs drīzumā auto prezentēsim arī plašākai publikai un ceram, ka tas ikvienu pārsteigs. Uzvara Paikspīkā ir mūsu mērķis!”

“eO PP03” pašlaik atrodas darbnīcā Ogresgala pagastā, tā pirmais testa brauciens paredzēts maijā, savukārt pilots, kurš stūrēs viena megavata auto, tiks izziņots aprīlī. Paikspīkas sacensības notiks šī gada 28. jūnijā Kolorādo ASV.

Izredžu tehniskajam vērtējumam pievienojam pērnā elektroauto klases uzvarētāja (9:08,188) Grega Treisija (“Mitsubishi”) un trases absolūtā rekordista (8:13.878) Sebastiana Lēba (“Peugeot”) kontrolskaitļus.

“MiEV Evolution III”. Jauda – 604 ZS (450 kW), svars – “mazāks par 1400 kg” (tā noslēpumaini ziņoja “Mitsubishi”).

“Peugeot 208 T16 Pikes Peak”. Jauda – 875 ZS (653 kW), svars – 875 kg.

Un, protams, novēlam sekot latviešu klasikas labākajiem paraugiem – arī Antiņam taču veiksmi nesa trešais kalnā jājiens.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.