Mobilā versija
Brīdinājums +0.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
24. jūlijs, 2016
Drukāt

Pirmo reizi Latvijā ģitāras virtuozs Laionels Luike

Publicitātes fotoPublicitātes foto

1. decembrī plkst. 19:00 Mūzikas namā DAILE festivāla „Rīgas Ritmi” ziemas sesiju atklās izcilais un inovatīvais ģitārists Laionels Luike.

Ģitārists, kuru leģendārais džeza pianists Herbijs Henkoks nodēvējis par muzikālo gleznotāju. Mākslinieka specifiku veido viņa rietumāfrikāņu saknes, kuru ietekmi var dzirdēt unikālajā ģitārspēlē, dziedāšanā un frāzēšanā. Mūziķis ir izveidojis savu personīgo māksliniecisko skanējumu un vīziju, sapludinot afrikāņu ģitāras tradīciju ar džeza harmoniju, kā arī spēlējot instrumentu jaunā perkusīvā veidā, izmantojot neparastas tehnikas, lai pārveidotu ģitāras skanējumu.

Viņa pirksti zib pāri stīgām, radot gan sinkopētu grūvu, gan straujas harmoniju maiņas. Arī vokāli viņš ir ne mazāk aktīvs – vienlaicīgi dzied plūstošas frāzes, bet, ar mēli klakšķinot, tur perkusīvu kontrapunktu. Viņa mūzikā var sadzirdēt afrikāņu folkmūzikas tradīcijas, bet tajā pašā laikā, arī kosmopolītiskas, progresīvas un plūstoši harmoniskas mūzikas iezīmes. – “New York Times”

Nācis no nabadzīgas ģimenes rietumu Āfrikā, Laionels 9 gadu vecumā sācis spēlēt perkusiju instrumentus, taču vēlāk, ietekmējoties no vecākā brāļa, sācis interesēties un apgūt ģitārspēli. Iespējas bija ļoti ierobežotas un veselu gadu jaunais mūziķis krāja 50 dolārus, lai iegādātos pirmo ģitāru. Arī stīgas viņš mērcējis etiķī, jo jaunas dabūt bijis ļoti sarežģīti un dārgi. Kad tās tomēr nokalpojušas, viņš stīgu vietā izmantojis velosipēda bremžu kabeļus. Sākotnēji muzicējis afrikāņu popmūzikas stilā, taču pievērsies džezam, kad pirmo reizi izdzirdējis Džordža Bensona albumu.

Mūziķis skolojies Parīzē, bet vēlāk Bērklija mūzikas koledžā ASV, piedalījies prestižajā konkursā “Thelonious Monk Competition”, kas ļāvis iegūt atzinību un atpazīstamību mūziķu vidū. Mūziķis ir uzstājies kopā ar tādiem pazīstamiem māksliniekiem kā Herbijs Henkoks, Terenss Blančards, Čārlijs Heidens, Grečene Parlato,Ričards Bona, Daiena Rīvza, Sting, Veins Šorters un daudziem citiem.

Kā atzīst pats mākslinieks, skolās viņš vēlējies apgūt tieši ģitāras spēli, jo ģitāra kā hromatiskais instruments viņam dod daudz lielāku brīvību kā tradicionālie Āfrikas instrumenti, piemēram, kora.

Man ir divi muzikālie mantojumi – viens ir no maniem senčiem Āfrikā, kas caurvij manu mūziku, manu ķermeni un dvēseli, bet otrs – no Rietumiem, no Eiropas un no ASV. Esmu svētīts ar dažādu pasaules valstu ietekmēm un tās atspoguļojas manā mūzikā. – Lionel Loueke

2008. gadā “Blue Note” ierakstu kompānija izdevusi viņa albumu „Karibu”, pēc kura mūziķis saņēmis lielu kritiķu atbalstu, uzsverot viņa unikalitāti – tradicionālās Āfrikas mūzikas miksēšana ar modernā džeza harmonijām, unikālu vokālu un komplicētiem taktsmēriem. Albumā piedalās arī divi no viņa mentoriem – Herbijs Henkoks un Viens Šorters. „Karibu” bija labs iesākums auglīgai sadarbībai ar prestižo ierakstu kompāniju, un nu “Blue Note” paspārnē izdots jau ceturtais mūziķa albums.

Koncertā Rīgā kopā ar mākslinieku uz skatuves kāps vēl divi izcili mūziķi – Roberto Kečeto – ģitāra, Našīts Veits – bungas. Sadarbība ar Roberto Kečeto aizsākusi jau agrāk, taču šogad viņi pieaicinājuši savam sastāvam arī bundzinieku Našītu Veitu.

Viņu radītā mūzika ir pievelkoša un neparedzama. Oriģinālās kompozīcijas sakausētas ar spontānām sajūtām un noskaņām. Našīta pievienošanās šim projektam vēl vairāk paplašina muzikālās iespējas. Tā ir mūzika bez robežām. – “The European Music Agency”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+