Mobilā versija
-2.4°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
18. septembris, 2014
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA: Simtgadnieks, kas izkāpa pa logu un pazuda

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Visu laiku ienesīgākā Zviedrijas kinolente – šāds rekords pavada Jūnasa Jūnasona bestsellera „Simtgadnieks, kas izkāpa pa logu un pazuda” ekranizāciju, kam arī bija ierādīta goda vieta Berlīnes kinofestivāla programmā.

Jūnasa Jūnasona debijas romāns, kaut autors sākotnēji nebija pārliecināts par tā kvalitātēm, izrādījies veiksmes stāsts. Izdots pirms pieciem gadiem, tas kļuvis par bestselleru un iemantojis popularitāti visā Eiropā. „Simtgadnieks, kas izkāpa pa logu un aizbēga” iztulkots 25 valodās – arī latviski – un, loģiski, sagaidījis arī savu ekranizāciju, kam bija tas gods tikt iekļautai Berlīnes kinofestivāla programmā.

Draisks onkuliņš, kurš savas 100. dzimšanas dienas tortes gaidībās aizlaižas no veco ļaužu pansionāta, kura vienmuļā ikdiena galīgi nav savienojama ar viņa delverīgo raksturu, ir tērpies čībās, halātiņā un pidžamā, līdzi paķerot arī naudas maku, kas ar pārpilnību nevar lepoties, taču jau autoostā Alanu Karlsonu sagaida pārsteigums. Notetovēts un nejauks vīrišķis liek viņam pieskatīt savu čemodānu, taču demence ir par iemeslu Alana tālākām gaitām, kas izvēršas krāšņas un pēc atklājuma, ka čemodāns ir pilns ar milzu naudas žūksni, iet paralēli narkomafijas centieniem atrast vaininieku, lai atgūtu savu piķi. Tikmēr Alans atrod jaunus draugus un atklāj savu raibo dzīvesstāstu, kurā ir vieta gan Alberta Einšteina ne īpaši gudrajam brālēnam, darbam gulagā, Manhetenas projektam, Franko dzīvības izglābšanai, krievu šņabim, Berlīnes mūrim un daudziem citiem notikumiem, gan arī viņa mūža kaislībai – piromānijai, aiz sevis mūžīgi atstājot haosu, un tā – jau simts gadu garumā.

Taču, kaut arī notikumu kaleidoskops iekrāsots viskošākajās krāsās – kaut arī ne viss, kas aprakstīts grāmatā, ir iekļauts arī filmā, – režisora Fēliksa Herngrena veikums nav uz pieci, ko gan nevar teikt par galvenās lomas atveidotāju, piecdesmitgadīgo komiķi Robertu Gustafsonu – ne velti viņu dēvē par vissmieklīgāko vīru visā Zviedrijā – un grima mākslinieku darbu. Žanriski buksējot uz komēdijas un drāmas robežas, „Simtgadnieks” arī kā absurda piemērs atklāj arī savdabīgu 20. gadsimta vēsturi, ļaujot vilkt paralēles ar „Forestu Gampu” un pat neseno franču komēdiju/drāmu „Neaizskaramie”, vienlaikus arī lavierējot starp stereotipiem un ne īpaši labu gaumi, un melnu humoru, kas gan nav tādām asins šaltīm slacīts kā, piemēram, Kventina Tarantīno filmās. Tomēr „Simtgadniekam” ir izdevies pārliecinoši iekarot skatītāju mīlestību, un tas viss – pateicoties vecā vīra lēnprātībai un neapslāpējamai vēlmei kaut ko atkal uzspridzināt. Un sirreālie notikumu pavērsieni neiet nekādā sazobē ar gadu desmitos izkalkulētu kinoloģiku, bez kuras, piemēram, Holivuda nemaz nevarētu pastāvēt, taču Fēliksa Herngrena pagaidām pēdējā kinolente nemaz netiecas uz pēc štampiem veidotu produktu. Tā vietā viņš amizējas tāpat kā Jūnass Jūnasons un pats Alans Karlsons, un nepilnās divās stundās to piedāvā darīt arī skatītājiem.

UZZIŅA:


„Simtgadnieks, kas izkāpa pa logu un pazuda”/”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”

2013., Zviedrija, Horvātija

Režisors: Fēlikss Herngrens

Galvenajā lomā – Roberts Gustafsons

No 19. septembra „Kino Citadele”, „Cinamon”, „Multikino”, „Splendid Palace”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+