Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
10. novembris, 2015
Drukāt

Tikumiskā audzināšana vai politiska provokācija? Pedagoģes viedoklis (6)

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

Katrai valstij konkrētā attīstības posmā ir savi audzināšanas ideāli. Latvijā padomju varas gados piecas komunistiskās audzināšanas sastāvdaļas – tikumiskā, intelektuālā, darba, estētiskā, fiziskā – bija politiski orientētas. Tikumiskās audzināšanas saturs bija virzīts uz skolēnu iemācīšanu runāt un uzvesties “kā vajag”. Padomju tikumiskās audzināšanas būtība izteikta grāmatā “Tikumiskās audzināšanas ābece”: “Izstrādājot jaunākā vecuma skolēnu tikumiskās audzināšanas sistēmu, “Tikumiskās audzināšanas ābeces” autori ir pamatojušies uz marksistiski–ļeņinisko mācību par komunistisko morāli, uz tiem atzinumiem, ko V. I. Ļeņins izteicis savā vēsturiskajā runā Komjaunatnes III kongresā, uz Komunisma cēlāju morāles kodeksa pamatlikumiem, uz padomju pedagoģijas un psiholoģijas radošajām idejām un padomju skolas sasniegumiem.” (..)

Pēc papildinājumiem Izglītības likumā mums, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas mācībspēkiem un studentiem, ir radušās reālas grūtības audzināšanas teorijas un prakses sistēmas apguvē. Vai tiešām mēs atgriežamies pie komunistiskās audzināšanas satura?

Mums veidojas pārliecība, ka tikumiskās audzināšanas ierakstīšana Izglītības likumā ir politiska provokācija.

Audzināšana katrā valstī ir viena no vissvarīgākajām funkcijām. Jau 1990. g. pēc neatkarības pasludināšanas LR IZM pirmajos dokumentos ierakstīja trīs svarīgus mācību satura jēdzienus: zināšanas, prasmes un attieksmes. Valstī sākās jaunās izglītības sistēmas satura veidošana, sadarbojoties ar Eiropas valstīm, īpaši Vāciju, Dāniju, Zviedriju, Somiju, Norvēģiju u. c. Jau pirmajos valsts izglītības standartos attieksmes audzināšana pret sevi, citiem cilvēkiem un sabiedrību, darbu (arī mācībām), kultūru, dabu ieguva konkrētu saturu.

(..) XXI gadsimtā audzināšanas ideāls ir virzīts uz brīvas, patstāvīgas, atbildīgas humānās personības veidošanos sadarbībā skolēns–skolēns, skolēns–pieaugušais sociālajā vidē. Nevienam cilvēkam šajā civilizācijas attīstības posmā nevar neko ieaudzināt, ja viņš to nevēlas. Audzināšana/pašaudzināšana ir vienots process: skolēnam kā savas attīstības vadība un pieaugušajiem kā atbalsts un mērķtiecīga palīdzība šajā procesā.

Mūsdienu audzināšana ir īpaši radošs process gan ģimenē, gan skolā, gan sabiedrībā.

Aicinām Saeimu pārskatīt pieņemtos grozījumus Izglītības likumā par tikumisko audzināšanu.

Ausma Špona,
RPIVA profesore, Dr. Habil. paed.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Tik tiešām nav saprotams kāpēc šodien tikumības jēdziens tik daudzos-pat izglītotos-ļaudīs izsauc šausmas.Vai tiešām esam jau tiktāl degradējušies,ka paši pareizākie mums skaitās Krivades “dzejas “cienītāji,bet tikumības pieminēšana vien jau liecina par garīgu atpalicību?

  2. Balta nāca tautu meita
    Kā ar sniegu apsnigusi,
    Nav ar sniegu apsnigusi,
    Nāk ar savu tikumiņu.

    Piedodiet, bet kur te PSRS laika izglītība? Sīčiem šodien ir skaidrs – tikums ir likums 🙂

  3. Mūsu sabiedrībai vairs nav atbalsta punkta. Plivinās kaut kur starp debesīm un zemi. Viņi pat nezina, ka tikumības galvenais jēdziens ir godīgums. Godu pazaudējuši vairs arī bērniem godu nespēj iemācīt. No Dieva likumiem līdz kalabūram par zaglīgu tautiņu esam nodzīvojuši.
    Nezināt, kas ir tikumība?
    Te būs jums tikumība:

    1. Es esmu Dievs, Tavs Kungs, tev nebūs citus dievus turēt manā priekšā.
    2. Tev nebūs Tā Kunga, sava Dieva, Vārdu nepareizi lietot, jo Tas Kungs neatstās nesodītu, kas Viņa vārdu nepareizi lieto.
    3. Tev būs svēto dienu svētīt.
    4. Tev būs savu tēvu un māti godāt, lai tev labi klājas un tu ilgi dzīvo virs zemes.
    5. Tev nebūs slepkavot.
    6. Tev nebūs laulību pārkāpt.
    7. Tev nebūs zagt.
    8. Tev nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāko.
    9. Tev nebūs iekārot sava tuvākā namu.
    10. Tev nebūs iekārot sava tuvākā sievu, kalpu, kalponi, lopu, nedz ko citu, kas tam pieder.
    Neticat Dievam? Tad pirmais noteikums uz jums neattiecas, bet visi pārēji gan.

  4. Līda,līda un,beidzot izlīda “tā āža kāja”!Līdz šim morāles un tikumības apkarotāji pulcējās interneta balso-jumos.Nesanāca-jānāk atklātībā.Lai piedod profesore Ausma Špone,ļoti apšaubāms ir Jūsu zināšanu līmenis,ja morāles un tikumības jautājumos varat spriest pēc padomju laikiem,Ja esat LATVIETE,ja esat augusi LATVIEŠUģimenē,tad vajadzēja,ja ne no vecākiem,tad vismaz no vecvecākiem,parlatviešutautas tikumības kanoniem.Man ir 82 gadi.esmu audzis latviešu rokpeļņu ģimenē.Esmu mācījies gan vācu laika,gan krievu laika skolā.ieguvu inženiera-mehaniķa profesiju.Man nebija nepieciešms studēt padomju morāles kodeksu.Man vecāki iemācījamka valstī un pašm galvenā pamatvērtība ir ģimene tradicidnālā,nevis jaunajā modelī,nevajag iekārot svešu mantu,nemelot.mīlēt savus vecākus,vienmēr būt godīgam pret sevi un citiem,cienīt savu līdzcilvēku.Tas nav nekas jauns,unjau ļoti sen ierakstīts mūsu senču dārgumu krātuvē-tautas dziesmās,fōlklorā.Tāpēc.pirms iegūt zinātnisko grādu,vajadzētu iepazītie armūsu senču tikumiem un tikai tad domāt,salīdzināt ar Eiropu.Jānis Jaunsudrabiņš ir teicis:bez pagātnes nav nākotnes,pazaudēsi pagātni,pazaudēsi Dzimteni!Negribu tālāk moralizēt,jo šie jautājumi ir tik skaidri.Provokācija ir tiem.kuri apšuba vai pat noliedz īstenību.Mans ieteikums būtu cienījamai profesorei izlsīt Lvijas avīzes 6.novembra Monikas Zīles rakstu Atrakciju parks.Tagad daudz laika tiek veltits pasākumiem,lai ar cieņu,ar kautko labu sagaidītu LATVIJAS valsts simtgadi.Mans uzstādījums būtu:visas ģimenes,skolas.augstskolas,valstsiestādes,skolotāji,sabiedrība kopumā strādātu pie ģimeņu stiprināšanas,jauno cilvēku audzināšanas,kas būtu morāli noturīgi,vispusīgi izglītoti.savas Dzmtenes patrioti-ar savu stāju stingru morāi.Bet audzinātājiem,tiem kas sēž augstāk ,pašiem jāiemācās tikumības un morāles normas.tikai tad iespējams par to diskutēt.

  5. Vēl viena sarkanā profesore uzradusies, kas par katru cenu cenšas tikumību pierakstīt vienīgi komunistiem. Tā nav nekāda provokācija! Provokācija ir lietot lamu vārdus klasē un attaisnot savu rīcību ar nezin kādu tur analīzi. Vienreiz taču iegaumējiet, ka bērna prāts ievērojami atšķiras no pieauguša cilvēka prāta, jo bērnam taču vēl nav izveidojusies kritiskā domāšana (pat daudziem pieaugušajiem, tās pietrūkst!)viņš vēl neprot skaidri nošķirt labā un sliktā jēdzienus. Skaidrojiet cik gribiet, bet lamu vārdi, ja tos regulāri dzirdēs skolā, ļoti ātri kļūs par viņa runas sastāvdaļu. Daudzi pedagogi aiz bērna psiholoģijas nezināšanas, viņa domāšanu pielīdzina pieaugušam cilvēkam un klasē dara visādas muļķības.

Atis Klimovičs: Kāpēc mūsu ģenerāļi klusē? (31)Katrs Latvijas iedzīvotājs būs kaut reizi dzirdējis kāda ārvalstu komentētāja vai militārā eksperta izteikumus par to, cik dienās uzbrukuma gadījumā sabrukšot Latvijas un tās kaimiņu aizsardzība.
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Jūs, bērniņi, nāciet…

Bijušais premjers, tagadējais uzņēmuma “Latvijas Gāze” vadītājs Aigars Kalvītis turpmāk varēs daudz biežāk sazināties ar savu bērnības draugu Kasparu Upacieri jeb Ufo, kurš pieņemts darbā par sabiedrisko attiecību speciālistu. “Latvijas Gāzē” iztiku pelna arī tādi bijušie politiķi un amatpersonas kā Jānis Straume, Vinets Veldre un Elita Dreimane.

Lasītāju aptauja
Kas vairo bažas par Latvijas drošību?
Draugiem Facebook Twitter Google+