Mobilā versija
-2.4°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
13. maijs, 2012
Drukāt

Portāls apsūdz satiksmes ministru melos

ronis2

Satiksmes ministrs Aivis Ronis aizvadītajā nedēļā, visticamāk, meloja, publiski apgalvojot, ka neesot redzējis nekādu Eiropas Komisijas (EK) vēstuli, kurā paustas bažas par AS “Pasažieru vilciens” (PV) vilcienu iepirkuma konkursu, raksta portāls “Pietiek.com”.

Satiksmes ministrs pēc tikšanās ar Valsts prezidentu Andri Bērziņu publiski noliedza, ka EK būtu paudusi bažas par noslēgto līgumu. “Nē, es neesmu redzējis nekādu EK vēstuli vai informāciju no EK attiecībā uz viņu bažām. Vismaz ne Satiksmes ministrijā (SM),” sacīja ministrs.

Taču, kā liecina “Pietiek.com” rīcībā nonākusī oficiālā sarakste, ministrs, visticamāk, melo par savu neinformētību vai arī SM darbinieki slēpj no sava ministra ārkārtīgi svarīgus ar viņa vadīto nozari saistītus dokumentus.

Izrādās, jau šā gada 27.februārī Finanšu ministrija (FM) nosūtījusi Roņa vadītajai SM steidzamu dokumentu, kurā informē, ka Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošā iestāde ir saņēmusi EK vēstuli ar tajā izteiktu viedokli, ka vilcienu iepirkuma grozījumu projekta redakcija “satur būtiskas izmaiņas salīdzinājumā ar konkursa nolikumā iekļauto līguma projektu, kas ir pretrunā ar ES iepirkuma regulējumu un principiem”. Līdz ar to EK uzskatot, ka šādā gadījumā būtu jāveic jauns iepirkums.

SM adresētajai vēstulei ir ticis pievienots arī EK viedoklis par jauna vilcienu iepirkuma veikšanas nepieciešamību, kuru Ronis saskaņā ar viņa apgalvojumiem it kā neesot redzējis.

Kā ziņots, FM paudusi bažas, ka līguma parakstīšana ar spāņu kompāniju “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) Latvijai draud ar sankcijām un daļas no ES līdzfinansējuma atmaksu.

Problēmas būtība, uz ko vēstulē SM kā PV valsts kapitāldaļu turētājai jau pērnajā decembrī norādīja arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, slēpjas nesakritībā starp vilcienu iepirkuma faktiskajām šā brīža izmaksām un informāciju, ko Latvija sniedza projekta pieteikumā, vēl tikai pretendējot uz ES fondu naudu.

Tas Latvijai draud ar EK lēmumu par finanšu korekcijas piemērošanu saskaņā ar EK vadlīnijām, konstatējot, ka ES līdzfinansētajā projektā ir notikuši iepirkumu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumi.

Kā ziņots, PV vadība noraida bažas un informāciju par it kā līgumu punktu neatbilstību sākotnējam variantam un uzsver, ka, sludinot konkursu, bija sajaukti kopā divi līgumi – iepirkuma un uzturēšanas.

Vienlaikus, kā biznesa portālam “Nozare.lv” norādīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds, nav korekti publiski analizēt līgumu, jo tas starp piegādātāju – CAF – un PV ir savstarpēji konfidenciāls.

“Pats būtiskākais, kas būtu jāsaprot, ir tas, ka, sludinot konkursu, bija sajaukti kopā divi līgumi – un tā ir pateicība pēdiņās iepriekšējais valdei. Tika salikts kopā piegādes līgums un 30 gadu uzturēšanas līgums. Struktūrfondu finansējums jau attiecas tikai uz piegādi. Tā ir būtiska nianse. No FM joprojām neesam saņēmusi nekādus objektīvus vērtējumus vai pārmetumus, ar korekciju riskiem,” uzsver Freivalds.

“Gribētu noraidīt visus apgalvojumus par līguma neatbilstību likumiem. Tādu atzinumu snieguši arī juristi. Piemēram, apgalvojums, ka CAF neatpirks vilcienus ar defektiem. Nemaz nevar piegādāt vilcienus ar būtiskiem defektiem un, ja kādi defekti tiek konstatēti, tos novērš un nomaina detaļas kā tas notiek jebkur, kaut vai auto pērkot. Turklāt ir noteiktas gan garantijas, gan sodi, tas viss līgumā eksistē,” akcentē PV vadītājs.

Vēl viena problēma, ar ko ir saskārusies PV valde: ja kādi dokumenti saistībā ar vilcienu iepirkumu tiek virzīti uz valdību, “mēs labprāt arī par tiem gribētu zināt,” skaidro PV vadītājs. Citādi patlaban esot situācija, ka ministriju juristi kaut ko spriež, taču informācija par to nav pieejama.

Freivalds atzīst, ka ar Roni viņam ir līdzīgs viedoklis par iepirkuma līgumu.

PV jauno vilcienu iepirkumu līgumu ar CAF noslēdza šogad aprīlī. Saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka. Pirmie jaunie vilcieni Latvijā sāks kursēt jau 2014.gada pirmajā pusē. No jauna tiks iegādāti 34 elektrovilcieni un septiņi jauni dīzeļvilcieni.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).

Gadījumā, ja tiks lauzts PV un CAF līgums par jauno vilcienu piegādi, AS “Rīgas vagonbūves rūpnīca” (RVR) un CAF vilcienu ražošanu izvietos kādā citā valstī, biznesa portālam “Nozare.lv” šonedēļ sacīja RVR valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+