Pret benzīna cenām – ar bezmaksas transportu 
 0

“Jūsu braukšanas biļeti, lūdzu!” – “Lūk, mana automašīnas reģistrācijas apliecība!” – “Brīnišķīgi, laimīgu ceļu!” Šādi dialogi starp pasažieriem un biļešu kontrolieriem visu šo nedēļu bija dzirdami tramvajos, autobusos un vilcienos Vācijas pilsētā Leipcigā. 


Reklāma
Reklāma

 

Mājas
12 senlatviešu ticējumi par Jurģu dienu: kāda šī diena, tāda visa vasara? 25
10 apetīti nomācoši produkti, kas jāēd katru dienu 23
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 15
Lasīt citas ziņas

Izmantojot izdevīgu brīdi, kad autobraucēju dusmas par nepieredzētos augstumos uzlēkušajām degvielas cenām sasniegušas tikpat augstu atzīmi, Leipcigas transporta uzņēmēji bija vienojušies kopīgā akcijā ar saukli: “Nost ar benzīna cenu trakumu – laiks pārsēsties!” Četras dienas autobraucēji varēja izmantot sabiedrisko transportu bez maksas, tāpat biļete nebija jāpērk arī viņu līdzbraucējiem – laulātajiem draugiem un bērniem. Akcijas mērķis bija sniegt iespēju autovadītājiem pārliecināties par publiskā transporta priekšrocībām, mudinot viņus atteikties no privāto automašīnu lietošanas arī pēc akcijas beigām.

Nav zināms, cik daudz interesentu kopumā šo iespēju izmantojuši, taču Vidusvācijas televīzijas kanāla MDR žurnālistu uzrunātie pasažieri to vērtējuši atzinīgi. “Jauki! Varēju šodien mašīnu atstāt stāvvietā un braukt ar tramvaju bez nekādiem izdevumiem. Vajadzētu tādas akcijas rīkot biežāk,” televīzijai teikusi kāda Leipcigas iedzīvotāja. Kā aprēķinājis kanāls MDR, pārvietošanās ar sabiedrisko transportu izmaksā apmēram četras reizes lētāk, nekā izmantot automašīnu. Degviela, apdrošināšana, nodokļi, autostāvvieta, amortizācija un auto vērtības zudums mēnesī veido vairāk nekā 200 eiro, kamēr mēnešbiļete visiem sabiedriskā transporta līdzekļiem maksā tikai nepilnus 47 eiro. “Transporta veida izvēle ir cieši saistīta ar ieradumiem. Mēs gribam šos ieradumus lauzt,” norādījis Leipcigas transporta tīkla pārstāvis Ulfs Midelbergs.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Tiesa gan, akcija izpelnījusies arī kritiku. Tie sabiedriskā transporta pasažieri, kuriem savas automašīnas nav, “dāvanu” tikai autobraucējiem izjutuši kā netaisnību. Tāpat daļa autovadītāju, pārsēzdamies publiskajā transportā, vīlušies atklājuši, ka ceļš uz darbu šādi bijis krietni ilgāks.

 

Leipcigas pilsētas vadība pagaidām neapsver sabiedriskā transporta ieviešanu pavisam bez maksas, taču šāda ideja arvien biežāk tiek apspriesta citur Vācijā. Par to diskutējot, Vācijas medijos kā priekšzīme bieži tiek piesaukts Tallinas piemērs – Igaunijas galvaspilsētā publisko transportu bez maksas nolemts nodrošināt, sākot no 2013. gada. Visskaļāk par sabiedriskā transporta maksas atcelšanu iestājas Vācijā arvien lielāku popularitāti gūstošā Pirātu partija. Jau 1998. gadā bezmaksas autobuss sāka kursēt Lībenā – mazā Vācijas pilsētiņā ar 15 tūkstošiem iedzīvotāju. Pasažieru skaits pieauga 3,5 reizes, taču 2002. gada pilsētiņas vadība atkal atgriezās pie biļešu sistēmas. Četri bezmaksas autobusi kopš 1997. gada ir pieejami arī 14 tūkstošiem Templinas iedzīvotāju. Pasažieru skaits kopš to ieviešanas pieaudzis 7,5 reizes. Tomēr plašākā mērogā bezmaksas braukšanas nodrošināšana tiek vērtēta kā diezgan nereāla. Jau šobrīd no automašīnām uz autobusiem un vilcieniem pārsēdušos vāciešu skaits ik gadu pieaug par apmēram pieciem procentiem, tādēļ sabiedriskais transports kļūst arvien piepildītāks. Dažviet piepildījums sasniedzis jaudu robežas un transporta uzņēmēji pat sākuši no metro vagoniem demontēt daļu sēdvietu, lai spētu uzņemt visus brauktgribētājus sastrēgumstundās.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.