Mobilā versija
+5.9°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
29. maijs, 2015
Drukāt

Cik pieprasīti ir privātskolotāju pakalpojumi? (7)

Foto: shutterstock.comFoto: shutterstock.com

Anna, 40 gadi, pasniedz latviešu valodas un literatūras privātstundas: “Par privātskolotāju strādāju paralēli savam darbam skolā. Parasti privātstundas pasniedzu brīvdienās. Šādi piepelnos, jo atalgojums, ko saņem skolotāji, ir smieklīgs. Nedomāju, ka privātskolotāji nodarītu kādu ļaunumu izglītības sistēmai. Ir tomēr atšķirība, vai tiek mācīts 30 bērniem vai vienam. Privātstundās ir individuāla pieeja un bērns var daudz vairāk apgūt, nezaudējot spēju koncentrēties. Par privātstundām prasu 10 eiro stundā.”

 

Olga, 70 gadi, pasneidz matemātikas privātstundas: “Esmu pensionēta skolotāja, tāpēc darbu skolā praktiski vairs nevaru atrast. Mācu bērniem matemātiku privātā kārtā. Tieši šis mācību priekšmets daudziem bērniem sagādā problēmas. Sagatavoju jauniešus gan eksāmenam matemātikā, gan arī olimpiādēm. Pieprasījums pēc matemātikas privātskolotāja ir liels. Par savu darbu prasu 10 eiro stundā. Cik dzirdēju, valdība un mediji sāk pastiprināti interesēties par privātskolotājiem – nebrīnos, ja VID izdomās kaut kā kontrolēt privātskolotājus.”


 

Māra, 27 gadi, pasniedz ķīmijas privātstundas: “Privātstundas pasniedzu, jo tā ir iespēja vairāk nopelnīt. Paralēli tam strādāju skolā par ķīmijas skolotāju. Jā, mēs saņemam nosodījumu par to, ka savā ziņā nododam savu cildeno profesiju, bet arī jāsaprot, ka ar līdzšinējām algām mēs nevis dzīvojam, bet eksistējam. Tāpēc nav nekāds brīnums, ka daudzi skolotāji paralēli strādā par privātskolotājiem. Es zinu vairākus savus kolēģus arī no citām skolām, kuri piekopj šādu praksi. Taču, mēs par to publiski nerunājam. Vai tā ir slēpšanās? Varbūt. Taču nedomāju, ka tas kaut kādā veidā varētu graut izglītības kvalitāti, jo skolotājs dara savu darbu pēc vislabākās sirdsapziņas. Ķīmijas privātskolotāju pakalpojumus parasti vecāki saviem bērniem izvēlas tāpēc, lai bērns gūtu ne tikai padziļinātāku izpratni par šo sarežģīto mācību priekšmetu, bet arī lai palīdzētu sagatavoties eksāmeniem un iestājpārbaudījumiem augstskolās. Manā praksē arī augstskolu studenti, kuri lūdz palīdzību ķīmijas privātstundās, jo vidusskolā iegūtās ķīmijas zināšanas varbūt nav tik spēcīgas kā vajadzētu augstskolā. Par privātstundām prasu 10 eiro stundā.”

 

Natālija, 49 gadi, pasniedz krievu valodas privātstundas: “Kā privātskolotāja strādāju tikai brīvdienās, tāpēc varu to salāgot ar darbu skolā. Mācu bērniem krievu valodu, jo šis mācību priekšmets jaunatnei rada problēmas. Protams, privātstundas prasa individuālu pieeju, bet tas ir vieglāk, ja salīdzina ar darbu skolā. Par savu darbu prasu septiņus eiro stundā. Uzskatu, ka sabiedrībā valda viedoklis, ka strādāt par privātskolotāju ir kaut kas nosodāms. Tā nebūt nav. Mēs jau neesam noziedznieki, kas dara kaut ko sliktu. Protams, privātskolotāja algas jau mēs, tā teikt, saņemam aploksnēs. Iespējams, arī tāpēc visi par to tik daudz runā. Bet nedomāju, ka to varēs apkarot, tas nav iespējams. Lielākā daļa manu kolēģu strādā arī par privātskolotājiem tikai tāpēc, ka ir zems skolotāja atalgojums. Ja pedagogu algas celtu, varbūt privātskolotāju bizness apsīktu.”

 

Kristīne, 34 gadi, pasniedz angļu valodas privātstundas: “Tas, ka privātskolotāji ir ļoti pieprasīti, ir skaidri redzams, jo īpaši tas notiek laikā, kad skolēni sāk gatavoties eksāmeniem. Tāpēc varu teikt, ka tagad saspringtākais laiks gan man, gan skolēniem jau ir garām, jo arī mācību semestris drīz beigsies. Privātskolotāja pakalpojumus izmanto ne tikai skolēni, bet arī pieaugušie. Vecāka gadagājuma cilvēki vēršas pie privātskolotāja, lai uzlabotu savas zināšanas, kad tas, piemēram, vajadzīgs darbā. Skolā nestrādāju, bet esmu studējusi angļu valodu augstskolā. Par privātskolotāju strādāju paralēli savam darbam. Tas ir papildu veids, kā piepelnīties. Mūsu izglītības kvalitāti tas noteikti nemazina, drīzāk uzlabo.”

 

Uzziņa

Līdz 8. jūnijam ikviens, kurš algo savam bērnam privātskolotāju, aicināts anonīmi sniegt par to informāciju tīmekļa vietnē www.privatskolotaji.lv.

Izmantojot anketās sniegtos datus, tiks veidota karte, kurā varēs redzēt, kuru Latvijas skolu audzēkņiem biežāk tiek algoti privātskolotāji.

Pētījumu veic pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:baltica”. Kā partneris projektā piedalās un pētījumu rezultātus analizēs arī “Latvijas Avīze” un portāls la.lv.

Pievienot komentāru

Komentāri (7)

  1. Tas ir nožēlojami, ka jaunā paaudze negrib strādāt patstāvīgi un izprast mācību saturu. Ja ir nepieciešams privātskolotājs, tas liecina par nelīdzsvarotu attīstību (zems intelektuālais līmenis). Otrs iemesls ir mācīties negribētāju traucējumi skolā mācīties normāli un apgūt mācību saturu.Pēc skolas daļa dodas uz ārzemēm, kur ir mazākas prasības un pārāk brīvas savstarpējās attiecības. Jebkurā gadījumā ir nepieciešams katra paša skolēna darbs (nevis tukša pļāpāšana, ka skolotāji neko neprot), lai būtu rezultāts.

  2. Ja cilvēks ir SKOLOTĀJS, tad tas ir uz mūžu.Ja kādi vecāki sūta savus bērnus pie skolotāja konsultēties, apgūt konkrēto mācību priekšmetu padziļināti, ja skolēns pats ir ieinteresēts, zinātkārs, vai arī otrādi – mācību stundās paviršs, neapgūst programmas prasības, tad neredzu nekādu iemeslu, lai skolotājs atteiktos, aizbildinoties ar brīvā laika trūkumu. Laiku var saplānot tā, lai būtu iespēja gan atpūsties, gan arī, lai palīdzētu skolēnam. Ak, viņi ņem naudu par savu darbu? Uzskatiet, ka tas ir virsstundu darbs, darbs izejamās un svētku dienās, par kuru pat likumdošana paredz atalgojumu, kas pārsniedz parasto likmi.

  3. ???????????????????? Atbildēt

    nodokļus maksā?????????????????????????

  4. Mani izbrīna dažu privātskolotāju teiktais par savas cildenās profesijas nodošanu un kaunēšanos par savu papildnodarbi. Kur te nodevība un par ko būtu jākaunas???!!!

    • Vispār jau, jākaunās izglītības organizātoriem. Tos kaunīgos skolmeisterus vajadzētu turēt no skolas lielgabala šāviena attālumā, lai nedeformē skolēnu pasaules uzskatu. Ja viņi halturē, tad tas nenozīmē, ka visi halturē !
      No IzM laukā netalantīgos birokrātus !
      P.S. Pats neesmu skolotājs.

  5. zināšanas ir vērtība ! Atbildēt

    Nožēlojami, ka tikai 10 eir ir spējīgi maksāt vairums vecāku.
    Vispār, XXI g.s. būtu laiks pāriet no mazsaistītu formālu faktu iezubrīšanas uz izpratnes sistēmu !
    Atceros, 40. gadu beigās uz istabaugšas atradu “buržuāziskā” laika apm. 2. -3. klases matemātikas grāmatu. Īpaši iespiedies atmiņā
    uzdevuma formāts: aptuveni tā – jūrmalā zvejnieki kūpināja zivis cik tur kālus stundā. Cik kālus zivju varēs aizvest uz Rīgu pārdot pēc cik tur
    stundu kūpināšanas ?
    Ar vienu piegājienu bērnelim skaidri : ģeogrāfija, etnogrāfija, kulinārija, tautsaimniecība, matemātika, metroloģija.Protams, pamatu līmenī.

    • Bija tāds gadījums: manās rokās nonāca 1939. gada 6. klases matemātikas eksāmena uzdevumi. Tajos bija apvienota aritmētika un ģeometrija – bija jāzina gan procentu aprēķināšana, gan dažādu priekšmetu laukuma un tilpuma aprēķināšana. Atkārtoju: tie bija 6. klases uzdevumi! Vidusskolā, kurā es strādāju, no trijiem matemātikas skolotājiem NEVIENS šos uzdevumus neprata atrisināt. Man tas izdevās, kaut arī neesm matemātiķis, jo – es biju mācījies pamatskolā vēl pirmspadomju laikos.

Draugiem Facebook Twitter Google+