Mobilā versija
+5.2°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
17. decembris, 2014
Drukāt

Gunta Ancāne: Kāpēc Rudzīša kungs sievietē redz tikai bioloģisku būtni? (10)

Foto - Shutterstock.comFoto - Shutterstock.com

Pēdējā laikā Latvijas medijos notiek spēle jeb flirts ar vardarbību un tās popularizēšanu. Mediji, aicinot uz intervijām Viesturu Rudzīti, izvēlējušies popularizēt tos, kuri vardarbību atzīst par pieņemamu.

Notiek spēle ar ļaužu prātiem – graudi un pelavas visi kopā, gan jau kāds sapratīs vai arī vēl labāk, ja nesapratīs. Galvenais ir būt uzmanības centrā, būt populāram, viegli un nevainīgi kaut ko apgalvot, spriedelējot neiespringt, nu tā, lai ir patīkami – vispirms jau pašam. Tie, kuri mēģina nopietni kaut ko analizēt, iekrīt slazdā – zaudē skatītāju un klausītāju interesi. Jo pēc būtības jautājums interesē reti kuru. Vērtība ir tikai šovam.

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Viena cilvēka potences un talants strādāt nenozīmē, ka jādevalvē citi cilvēki. Rudzīša kunga gadījumā pat vesela sabiedrības daļa – sievietes. No ārsta viedokļa, var saprast devalvētājam piemītošo lielo nedrošību pašam par sava veikuma vērtīgumu. Bailes no varošajām un jēgpilnas lietas darošajām sievietēm tiek izspēlētas dziļi personiski, kā uzbrukums.

Tomēr, vai patiešām sievietes ir tās, kuras tiek devalvētas? Domāju, ka ne mazāk nodevalvēti tiek arī vīrieši, aizmirstot uzskaitīt viņu dzimumorgānus un aizmirstot, ka attiecībās ieguldījumu dod abi un no abiem partneriem vienlīdz ir atkarīga attiecību kvalitāte. Profesionālas analīzes gadījumā rastos jautājumi ne tikai par to, ko darīt ar sievu „kura nelūkojas uz viņu”, bet arī, kāpēc sieva „uz viņu nelūkojas”, – varbūt šādu sievietes darbību ir izprovocējis viņas vīrieša pienesums attiecībās, un sievietes konkrētā uzvedība ir tikai sekas, risinājuma meklējums tam, ka vīrieša izturēšanās ir slimīga un problemātiska?

Teorija, kuru veido autora projekcijas (te domāju viņa „dzīvniecisko” metaforu klāstu u.c.), rada virkni jautājumu par teorijas tapšanas veidu, metodoloģiju, u.tml.

Kāds iemesls spiež Rudzīša kungu sievieti redzēt tikai kā bioloģisku būtni? Ar bioloģiskām mātes, sievietes un vēl dažu orgānu funkcijām? No kurienes vēlēšanās noliegt sociālo daļu cilvēkā tikai tāpēc, ka šis cilvēks nav vīriešu dzimuma? Bērnības emocionālo un fizisko traumu radītās sāpes? Patiesu draugu trūkums? Tie prot īpaši labi „ārstēt” no projekcijām, uzbrucējam atgādinot – „kurš tā runā, pats tāds ir”.

Aicinājums radīt komforta un privilēģiju pilnu dzīvi „stiprākajam, tam kurš var iekaustīt”, nav nekas jauns. Tā vienmēr ir bijusi nenobriedušu personību nepieciešamība – palīdzi, aprūpē, pabaro, apģērb! Starp citu, tā ir normāla attīstības stadija bērnībā, tomēr pavisam kas cits pieauguša cilvēka gadījumā. Ja šādam cilvēkam otrs cilvēks atbild, ka arī viņš grib iet savu attīstības un pilnveides ceļu, tai skaitā arī darba un profesijas ziņā, nenobriedušais atbild ar nekonstruktīvu agresiju. Piemēram, sit. Fiziski un vai emocionāli. Šobrīd Rudzīša kungs sit emocionāli ar vārdu un, apzināti vai neapzināti, iedrošina vēl veselu baru sekotāju. Tas nav pārsteigums mātēm un tēviem, tā notiek, kad mazi bērni izjūt nevarību un nespēju tikt galā ar viņus kaitinošām lietām.

Fakts, ka aicinājums uz vardarbību izteikts it kā jautājuma formā, neko nemaina. Tā teikt, es nezinu, es meklēju atbildi. Šobrīd kāda cilvēka zināšanu trūkums un nesapratne, „ko darīt”, sabiedrībā ir veicinājusi regresīvas tendences – tiek relatīvi nopietni pieminēta, diskutēta, apdomāta iespēja atgriezties mazāk civilizētas sabiedrības attīstības līmenī, kurā emocionālas nelabsajūtas brīdī, spēcīgākais sociāli akceptēti varēja atļauties savu emocionālo diskomfortu izgāzt uz otru cilvēku, piemēram, piekaujot vai nositot vājāko.

Mēģinājumi sabiedrībā aktualizēt šo arhaisko uzvedības modeli tiek maskēti ar, manuprāt, šim notikumam tik nepiemērotu jēdzienu kā brīvība. Šai gadījumā brīvība runāt, kas ienāk prātā, bez iepriekšējas analīzes un atbildības uzņemšanās par pateikto, brīvība stiprākajam piekaut, pazemot (kaut ar vārdiem) otru.

Domu un vērtību sakārtošanai mēs varētu ņemt palīgā Aristoteļa ideju par tikumu kā vidusmēru. Aristotelis, analizēdams cilvēka ceļu uz laimīgu dzīvi, izvirza domu par nepieciešamību ievērot robežas – lai kaut kas būtu tikumīgs, svarīgi, lai tā nav par daudz vai par maz. Gan „par daudz”, gan „par maz” nes sev līdzi netikumu. Piemēram, drosme. Drosme ir tas vidusmērs, ko asociējam ar tikumu. Robežas pārkāpšana uz vienu vai otru pusi – pārdrošība vai gļēvulība ir divi vienādi lieli netikumi, kuri nodara pāri kā pašam, tā citiem. Vai arī gudrība kā tikums un pārgudrība, un muļķība kā mēra neievērošanas rezultātā radušies netikumi.
Arī brīvību (paust uzskatus, rīkoties u.c.) apdraud divi tai blakus stāvoši netikumi – nebrīvība un visatļautība. Gan nebrīvība, gan visatļautība ir vienādi destruktīvas un traucē veiksmīgi adaptēties un palikt pie labas veselības gan atsevišķam indivīdam, gan visai sabiedrībai kopumā.

No tā visa izriet Ziemassvētku aicinājums un vēlējums.

Mīļie puiši un vīrieši, mīļie kungi! Mīļās meitenes un sievietes, mīļās dāmas! Būsim visi kopā, būsim gudri un strādāsim pie tā, lai nešķeltu sabiedrību, bet gan kopējiem spēkiem to veidotu un attīstītu. Raiņa doma par to, ka katram ir roka jāpieliek, lai lielais darbs uz priekšu tiek, ir aktuāla visdažādākajās nozīmēs arī 21. gadsimtā. Nez vai tas sabiedrības kopējam labumam nāks par labu, ja puse sabiedrības aizies prom no darba dzīves, mājās, pie traukiem, lai apkalpotu darbā palikušo pusi.

Un vēl, ļoti svarīgais jautājums par veselības veicināšanu. Tā ir katra cilvēka rokās – ko mēs darām vai nedarām, lai paliktu pie labas veselības. Gribētu atgādināt, ka viens no svarīgiem psihisko un līdz ar to fizisko veselību veicinošajiem faktoriem ir prieks. Spēja priecāties ir viens no psihiskās veselības rādītājiem.

Nāk Ziemassvētku laiks – priecāsimies paši un meklēsim veidus kā priecāties kopā ar citiem!

P.S. Nobeigumā piezīme par jautājuma juridisko pusi. Latvijas Republikā psihoterapeita specialitāti var iegūt vienīgi ārsts, un psihoterapeitu sertifikāciju saskaņā ar Latvijas normatīvajiem aktiem veic Latvijas Ārstu biedrība (LĀB). Rudzīša kungs nav reģistrējies, kā ārsts Ārstniecības personu reģistrā, un viņam nav un nekad nav bijis LĀB izdots sertifikāts psihoterapijā. Dažādu citu biedrību un grupiņu (arī ārzemju) izdotie sertifikāti Latvijas Republikā ir bez atbilstoša juridiska spēka un uzlūkojami kā pacientu maldināšanas instruments.

Pievienot komentāru

Komentāri (10)

  1. Ancāne atrada īsto brīdi, kad sasist Rudzīti.

  2. Popularizēt tos, kuri vardarbību atzīst par pieņemamu – vajadzetu jau saprast zemapziņas konceptus un to aprakstus. Arhetipus jau piemin Jungs, tas nav Rudzīša atklājums un jaunums retorikā par filozofiju, psiholoģiju un psihoterapiju.

    Tie, kuri mēģina nopietni kaut ko analizēt – Rudzītis tiešām mēģina nopietni analizēt un nevairās sabiedrības kritikas.
    Bailes no varošajām un jēgpilnas lietas darošajām sievietēm tiek izspēlētas dziļi personiski – ir diskutēts ar dažam psihoterpijā esošām varošajam un jēgpilnajām – dažām nekas vairāk, kā nepamatota pārliecība par savu pareizumu tur (psihoterapijā) nav sastrādāta.

    No abiem partneriem vienlīdz ir atkarīga attiecību kvalitāte – ar to bija jāsāk, nevis tas jāietver savā interpretācijā. Sieviete arī var būt galīgi izregulējusies un kādam viņa ir javed pie sajēgas.

    Profesionālas analīzes gadījumā rastos jautājumi ne tikai par to, ko darīt ar sievu «kura nelūkojas uz viņu», bet arī, kāpēc sieva «uz viņu nelūkojas», – varbūt šādu sievietes darbību ir izprovocējis viņas vīrieša pienesums attiecībās, un sievietes konkrētā uzvedība ir tikai sekas, risinājuma meklējums tam, ka vīrieša izturēšanās ir slimīga un problemātiska? – atgriežoties pie iepriekšējā – vai sievietes var uzvesties problemātiski, līdz pat tam, ka jāliek pie vietas? Provocējoši, izmantojot bērnus saviem mērķiem. Kur tad rodas tie bērni ar dažādām problēmām, vīrietis viņus maitā, sieviete vai abi kopa? Vai sliktā vide?

    Teorija, kuru veido autora projekcijas (te domāju viņa «dzīvniecisko» metaforu klāstu u.c.), rada virkni jautājumu par teorijas tapšanas veidu, metodoloģiju, u.tml. – Tas ir ļoti smalki – saprast, kur ir projekcija un kur ir tiešām uztaustīta dziļā psiholoģijas zelta dzīsla. Pārāk viegla interpretācija – es nesaprotu, tātad – autora projekcija. Pie tam autore, jādomā, zina , kādi grieķu mīti tiek apskatīti psihoanalīzē, ko rakstījis Freids, ko Jungs un ko – viņu skoltāji. Spēle uz vienkaršo publiku, kas neko no tā nezina.

    Kāds iemesls spiež Rudzīša kungu sievieti redzēt tikai kā bioloģisku būtni? Ar bioloģiskām mātes, sievietes un vēl dažu orgānu funkcijām? No kurienes vēlēšanās noliegt sociālo daļu cilvēkā tikai tāpēc, ka šis cilvēks nav vīriešu dzimuma? – Rudzītis ir izvēlejies šoreiz aprakstīt sievietes un viss. Ar vesela balta heteroseksuala vīrieša noniecinašanu un pseidoanalīzi nodarbojas visādas citas organizācijas.

    Bērnības emocionālo un fizisko traumu radītās sāpes? Patiesu draugu trūkums? Tie prot īpaši labi «ārstēt» no projekcijām, uzbrucējam atgādinot – «kurš tā runā, pats tāds ir». – Viens no pirmajiem aizsardzības mehānismiem, ko iedod psihoterpijas pacientam – tu esi par sevi, citi ir ar problēmām. Dažiem tas palīdz.

  3. Zane, Dace, vai kas nu tā bija – neienāca prātā, ka tev liekas, ka “redzi” baigi tālu tieši tādēļ,ka nekādas sapratnes un izglītības nav? 🙂

  4. Nevar pasaules uztveri būvēt uz vēlamo vien. Ir jāņem arī to kas notiek reāli. Vardarbība ir bijusi, ir un visdrīzāk arī būs nākotnē. Būtu naivi to noliegt. Tā būs ne tikai vīrieša un sievietes savstarpējās attiecībās, bet arī attiecībās starp jeb kuru indivīdu vai indivīdu grupām.

  5. Pladies, gluži manas domas. Pat ļoti labs raksts, mans vīrs katru dienu citē V. Rudzīti, būtu labāk palasījis bībeli !

  6. …kad tu (Ādams un Ieva) ēdīsi no tā, TU M I R D A M S MIRSI. (1.Mozus 2:17)
    Un viņa ņēma no tā augļiem un ēda, un deva arī savam vīram … (1.Mozus 3:6)

    … Vairodams Es vairošu tavas sāpes un tavu radību mokas-sāpēs tev (Ievai) būs bērnus dzemdēt; un tev būs k ā r o t pēc sava vīra, un viņam būs valdīt pār tevi. (1.Mozus 3:16)

    …lai zeme ir nolādēta tevis dēļ; tev (Ādamam), s m a g i strādājot, būs maizi ēst visas sava mūža dienas. (1.Mozus 3:17)

    …vīram nebūs galvu aizsegt, jo tas ir Dieva godības attēls un atspulgs; bet sieva ir vīra … godības atspulgs. (1.Kor.11:7)

  7. Jūs čūsku un odžu dzimums, kā jūs izbēgsit no elles sodības? (Mateja 23:33)

    …katru kārdina viņa paša kārība, to vilinādama un valdzinādama. Pēc tam kārība, kad tā ieņēmusies, dzemdē grēku, bet grēks padarīts dzemdē nāvi. (Jēk.1:14,15).

    … Tā nu es ar savu prātu kalpoju Dieva bauslībai, bet ar savu miesu grēka bauslībai. (Romiešiem 7:25)
    … kas sēj miesā, tas pļaus no miesas pazušanu, bet, kas sēj Garā, tas pļaus no Gara mūžīgo dzīvību. (Galatiešiem 6:8).

    Tā gudrība, kas nāk no augšienes, vispirms ir šķīsta, tad miermīlīga, lēnīga, paklausīga, pilna žēlastības un labu augļu, taisnīga, bez liekulības. (Jēkaba 3:17)

    Viena ar mieru pilna sauja ir labāka nekā abas dūres pilnas darba pūļu un vēja ķeršanas.(Sal.māc. 4:6).

    Bet taisnības auglis mierā top sēts tiem, kas mieru tur. (Jēkaba 3:18).

    …cilvēka dzīves ceļš nav viņa paša rokās, ka savā dzīvē vīrs nevar droši noteikt savu gājumu. (Jeremijas 10:23).
    Paļaujies uz To Kungu no visas sirds un nepaļaujies uz sava prāta gudrību, bet domā uz To Kungu visos savos ceļos, tad viņš darīs līdzenas tavas tekas. Neliecies sev pārmērīgi gudrs esam, bet bīsties To Kungu un vairies no ļauna. (Salamana Pamācības 3:5-7).

  8. Ne, kas mutē ieiet, sagāna cilvēku, bet kas no mutes iziet, tas sagāna cilvēku. (Mateja 15:11).
    Tāpēc es uz tiem runāju līdzībās, jo tie redzēdami neredz un dzirdēdami nedzird un nesaprot. (Mateja 13:13)

    Neatbildi nejēgam pēc viņa nezināšanas, lai tu nekļūtu līdzīgs viņam, bet atbildi nejēgam tieši tā, kā viņš nezināšanas dēļ pelnījis, lai viņš neiedomātos sevi gudru esam. (Salamana Pamācības 26:4,5).

    Kas izrāda godu nejēgam, ir līdzīgs tādam, kas lingā liek prom sviešanai dārgakmeni (Salamana Pamācības 26:8).

    Svētīgs tas cilvēks, kas neseko bezdievīgo padomam, nedz staigā grēcinieku ceļus, nedz arī sēž paļātāju pulkā, bet kam prāts saistās pie Tā Kunga baušļiem un kas dienām un naktīm domā par Viņa bauslību. … Viss, ko viņš dara, tam labi izdodas. (Ps.1:1-3).

  9. 11.1.2 Zane
    17. Dec 2014
    Dace, izlasīju Guntas Ancānes rakstu.. Zini, tomēr cik laba ir sajūta, kad reāli saprotu, ka man nav ne puse(desmita daļa pat nav) tās izglītības un dzīves pieredzes kas ir Ancānes kundzei, nu nav galvā ne miljonā daļa no visas tās informācijas un pētījumu gūzmas kas viņai. Un neskatoties uz to, es Redzu “tālāk” un “dziļāk un “platāk” …kaut arī, droši vien ar to redzējumu dzīvē nenopelnīšu ne graša.. Un viņa, ar visu savu izglītību, statusu un pieredzi “to” neredz”.. Neredz cik ļoti viņa kļūdās.. Un aber, man tas ir pilnīgi vienalga.. lai viņai laba “neredzīgā”dzīve, bez ironijas, no sirds!

Gribi pilnībā mainīt stilu? Kā spert pirmo soli, iesaka stiliste Una BernatovičaLūdzu, pastāstiet, kas jādara, lai sieviete pilnībā mainītu savu stilu! Kā panākt efektu, lai neviens viņu vairs nepazīst? ILONA KULDĪGĀ
Pieci sejas kopšanas rituāli pārejai uz "ziemas laiku"Mainoties gadalaikiem, jāmaina sejas kopšanas paradumi.
Draugiem Facebook Twitter Google+