foto – publicitātes

Purvīša balvai 2013. gada otrajā ceturksnī nominēti Drulle, Naumovs un Maskalāns 0

Izvērtējot 2013. gada otrā ceturkšņa (aprīlis – jūnijs) izstādes un mākslinieku darbus, nākamajai Purvīša balvai, kura tiks pasniegta 2015. gada februārī, neatkarīgo ekspertu darba grupa ir nominējusi trīs autorus – Ivaru Drulli, Alekseju Naumovu un Māri Maskalānu.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Lasīt citas ziņas

* IVARU DRULLI par darbu “Un tomēr viņi visi ir savienoti…” izstādes “Vasaras lasījumi” ietvaros Mākslas festivālā “Cēsis 2013” (28.06.–31.07.2013).
Nominācijas pamatojums: “Instalācijas “Un tomēr viņi visi ir savienoti…” stāstā tiek vēstīts par kādu vīru, kas izveidojis savu visai ezotērisku teoriju par pasaules neredzamo procesu vienotā tīklojumā saturošiem mikroorganismiem. Šis science fiction žanrā veidotais konceptuālais darbs norāda uz pēdējos trīsdesmit gados pasaulē radītām teorijām, kurās iemīļota nu jau plaši akceptētā atziņa, ka cilvēka zināšanas par realitāti ir visai ierobežotas. Zinātnieki attīsta eksperimentālā ceļā nepārbaudāmas teorijas, kas apelē pie teorētiskās fizikas kvantu pētījumiem. Smalko pasauļu pastāvēšana, daudzpasauļu eksistence, hologrāfiskais visums, integrālā teorija un daudzas citas kvantu misticisma garā radītas teorijas šodien ir aizraujoša viela tiem, kurus neapmierina materiālistiski un racionāli realitātes skaidrojumi,” paskaidro mākslas zinātniece Elita Ansone.
“Darbs iekustina savdabīgu “ticēt/neticēt” svārstu, atstājot pamatīgu pēcgaršu un nedodot galīgu atbildi, kādu nav arī daudzās dzīves jomās, līdz ar ko atliek paļauties vien uz pieņēmumiem. Novatorisks veikums arī Drulles iepriekšējo projektu kontekstā, pārejot no reālu faktu iemiesošanas trīsdimensiju skulptūriņās uz multimediālu fikcijas dokumentāciju,” pauž savu viedokli mākslas zinātniece Stella Pelše.
* ALEKSEJU NAUMOVU par gleznām “Jumti Sicīlijā. Triptihs”, “Rīga. Lāčplēša un Skolas ielas stūris”, “Parīze II”, “Krīpēni I” un “Pekina. Sarkanais mūris” izstādē “Pasaules pilsētas” Valmieras muzeja izstāžu namā (05.04.–04.05.2013).
Nominācijas pamatojums: “Alekseja Naumova glezniecība ir veikla un ekspresīva. Viņa gleznas ir privātas dienasgrāmatas piezīmes. Taču kā katra dienasgrāmata arī autora vizuālie pieraksti paredz trešo personu lietojumu. Mākslinieks konsekventi glezno ainavas, precīzi tverot vietas enerģētiku. Caur izmeklētu krāsas lietojumu Naumovs nodod mums konkrētās vietas psiholoģisko noskaņu. Viņa glezniecība ir emocionāli spēcīga un reizē dekoratīva. Mākslinieks lielākoties glezno plenērā, izmantojot a la prima paņēmienu, kas ļauj fiksēt unikālas, neatkārtojamas krāsu attiecības. Tāpēc viņa jumti Sicīlijā ir izdeguši, bet krāsu spožums liek tiem no jauna uzmirdzēt,” izvēli pamato mākslas kuratore un kritiķe Ieva Kalniņa.
* MĀRI MASKALĀNU par personālizstādi “Nagļi. LV–4631” Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (27.04.–26.05.2013).
Nominācijas pamatojums: “Izstāde ir rezultāts vairāku gadu (2009–2012) darbam, kas radies speciālās ekspedīcijās, dokumentējot Nagļu un kaimiņu ciemu iedzīvotājus. Nominācija par “tīru”, profesionālu fotogrāfa darbu, kur spilgti atklājas cilvēku raksturi. Fotogrāfs ir izvairījies no jebkura fona kā ilustratīvas piedevas, koncentrējoties uz personību atklāsmi,” izvēli skaidro mākslas eksperte Astrīda Rogule.
“Autora debija fotogrāfijas laukā uzrunā ar izteikti antropocentrisku jeb cilvēka personībā centrētu pieeju bez liekvārdīgiem atribūtiem. Tā vietā sniegti komentāri, kas konkretizē fotogrāfa un fotografējamā sastapšanās apstākļus. Nolasāmo emociju gammā daudzkārt izceļama vitalitāte un optimisms, kuram, spriežot gan pēc vizuālā tēla, gan rakstītās informācijas, ir maz iemeslu; tas var likt skatītājam citādi paraudzīties arī uz savām (pseido)problēmām. Portretētie cilvēki nekādi neizstāsta par sevi “visu”, atgādinot, ka tas nav iespējams arī dzīvē un pat vistuvākajās attiecībās, kā arī aicinot vingrināt nereti noplicinātās empātijas un iztēles spējas,” papildina Stella Pelše.

Kopumā šajā periodā eksperti nominācijām izvirzīja 9 vizuālās mākslas notikumus – bez jau minētajiem arī šādus:
•    Maijas Kurševas darbu “Harm’s beet” Mākslas festivālā “Cēsis 2013” izstādes “Vasaras lasījumi” ietvaros (28.06.–31.07.2013);
•    Guntara Sietiņa izstādi “Uguns siena” galerijā “Māksla XO” (25.04.–21.05.2013);
•    Daces Lielās izstādi “Ārpusē” galerijā “Daugava” (15.05.–21.06.2013);
•    Kristiana Brektes personālizstādi “Uzmācību neirozes jeb kastrācijas draudi” galerijā “Alma” (15.04.–17.05.2013);
•    Kristīnas Keires izstādes “Viegla daba” gleznas “Mežs”, “Krusts”, “Kukainis”, “Vieglas pārmaiņas” un “Purvā” galerijā “Māksla XO” (05.–18.06.2013);
•    Andas Lāces un Platona Buravicka performanci “Kokons” mākslas centrā “Totaldobže” 20.04.2013.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.