Puse uzņēmēju eksportē ar Latvijā radītu zīmolu 0

Gan Latvijas produktu un pakalpojumu eksporta apjomi, gan lielo eksporta uzņēmumu skaits turpina strauji pieaugt, turklāt uzņēmumi aizvien biežāk eksporta tirgos lepojas ar Latvijas zīmolu. Tā liecina eksporta atbalsta kustības “The Red Jackets” veiktais pētījums par Latvijas eksporta jomas tendencēm 2017. gadā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Latvijas pakalpojumu eksports pēdējo piecu gadu laikā ir demonstrējis stabilu augšupeju, pieaugot par vidēji 6% gadā un veidojot turpat trešdaļu no kopējās valsts eksporta vērtības. Lielo eksportētāju – uzņēmumu, kuru gada apgrozījums ir virs 2 miljoniem, – skaits pēdējo pāris gadu laikā pieaudzis par 179 uzņēmumiem. Īpaši zīmīgi, ka starp eksporta līderiem aptuveni puse – 48% jeb 733 uzņēmumu – eksportē ar Latvijā radītu zīmolu, kas ir par 112 vairāk nekā divus gadus iepriekš. Straujāk augošā nozare šo zīmolu vidū ir loģistika – to pārstāv 28% lielo eksportētāju, nākamā lielākā eksportētāju grupa ir kokapstrāde, ko pārstāv 14% uzņēmumu, bet lielāko kritumu lielo eksportētāju vidū šobrīd uzrāda pārtikas un dzērienu ražošanas joma.

Kā liecina pētījums, starp vairāk nekā 95 tūkstošiem ekonomiski aktīvo uzņēmumu Latvijā 2016. gadā par lielajiem eksportētājiem uzskatāmi 1529 jeb 1.6%, kuru gada eksporta apgrozījums pārsniedza 1 miljonu eiro. Lielo eksportētāju pulks divu gada laikā, salīdzinot ar 2014. gadu, palielinājies par 179 uzņēmumiem un kopējais valsts preču un pakalpojumu eksports – par 4%. Lielāko izaugsmi uzrāda pakalpojumu eksportētāji – loģistikas, būvniecības un informāciju un komunikācijas tehnoloģiju jomā. IKT nozari šogad pārstāv 23 uzņēmumi (iepriekš tie bija tikai 13 uzņēmumi), kas arī norāda uz nozīmīgu jomas eksporta attīstību pēdējo gadu laikā. Latvijas pakalpojumu eksports pēdējo piecu gadu laikā ir demonstrējis stabilu augšupeju, pieaugot par vidēji 6% gadā un 2016. gadā veidojot turpat trešdaļu no kopējās valsts eksporta vērtības.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ieskandinot Latvijas simtgades gadu, eksporta atbalsta kustība “The Red Jackets” ir nākusi klajā ar apjomīgu pētījumu par Latvijas eksporta jomas tendencēm 2017. gadā. Pētījums veikts, padziļināti aplūkojot pašmāju veiksmīgākos uzņēmumus, kas ar saviem produktiem un pakalpojumiem pārliecinoši nes valsts vārdu pasaulē. “The Red Jackets” un “The Rising stars” titulus, ko pasniedz Latvijas eksporta izcilākajiem zīmoliem, kuri nes Latvijas vārdu pasaulē, līdz šim saņēmis 101 Latvijas uzņēmums. Šo izcilnieku eksports pielīdzināms 20% Latvijas kopējā eksporta, un uzņēmumi kopā veido vairāk nekā 33 tūkstošus darba vietu. To vidū ir gan sevi jau pierādījuši zīmoli, kuru apgrozījums gadā sasniedz vairākus miljonu eiro, gan arī “uzlecošās zvaigznes”, kas vel ir tikai ceļā uz to.

Pērnā gada 20 eksporta izcilnieku kopējais apgrozījums 2016. gadā bija 1 miljards eiro, un kopējais eksporta apjoms pārsniedza 634 miljonus eiro, kas pielīdzināms 4% no visa Latvijas preču un pakalpojumu eksporta. Savukārt uzņēmumu kopējie maksājumi valsts kopbudžetā sasniedza 277.7 miljonus eiro, kas ir gandrīz 5% no visu reģistrēto uzņēmumu kopējiem maksājumiem. Titula ieguvēji vidēji eksportē 72% no sava kopējā apgrozījuma (deviņi no viņiem eksportē vairāk nekā 90%). Uzņēmumi ir spējuši veiksmīgi diversificēt tirgus un vidēji strādā ar klientiem no 15 valstīm. Eiropas Savienība ir galvenais noieta galamērķis, taču lielāko eksporta tirgu vidū ir arī Krievija un ASV, turklāt vairākiem uzņēmumiem ir izdevies iekarot arī tālākus un neierastākus eksporta tirgus kā piemēram, Filipīnas, Turciju, Keniju, Nigēriju, Indiju un Austrāliju.

Zīmolu auditā nozaru griezumā pirmo vietu apskatītajā laika periodā pārliecinoši ieņem finanšu un apdrošināšanas sektora uzņēmumi, savukārt vislabākos finansiālos rezultātus uzrāda elektrisko iekārtu ražotāji un finanšu un apdrošināšanas uzņēmumi. Latvijas pakalpojumu eksports pēdējo piecu gadu laikā ir demonstrējis stabilu augšupeju, pieaugot par vidēji 6% gadā, un 2016. gadā veidojot turpat trešdaļu no kopējās valsts eksporta vērtības. Tas atspoguļojas arī pērnā gada The Red Jackets rezultātos – puse no apbalvotajiem TOP 20 uzņēmumiem ir tieši pakalpojumu eksportētāji. Starp laureātiem atrodami gan IT pakalpojumu sniedzēji, gan loģistikas uzņēmumi un universitātes, gan arī finanšu pakalpojumu eksportētāji.

Arī šogad kustība “The Red Jackets” ir ieplānojuši turpināt aizsāktās aktivitātes, iedvesmojot Latvijas eksportētājus izstrādāt savus zīmolus, kā arī veidot materiālus par Latvijas izcilākajiem uzņēmumiem. 2018. gadā ir ieplānoti gan pieredzes un iedvesmas semināri un informatīvas iniciatīvas par jomas aktualitātēm kopā ar pieredzes bagātu uzņēmumu pārstāvjiem, gan arī mentoringa un apmācību cikls jaunajiem uzņēmējiem. Tāpat plānota arī grāmatas “Treasures of Latvia” trešā sējuma izstrāde, kurā tiks apkopoti 2017. gada laureāti, kā arī aprakstītas dažādas Latvijas vietas un pilsētas, tādējādi paplašinot mūs valsts dārgumu sarakstu. Bez tam šī gada iecerēs ietilpst papildināt arī jaunizveidoto platformu www.treasuresoflatvia.com, tajā ieviešot dažādus papildu elementus, kā piemēram kultūras un radošo nozaru eksportu.

Reklāma
Reklāma

Kustība “The Red Jackets” ir radīta 2013. gadā ar mērķi veidot Latvijas tēlu caur eksportspējīgo uzņēmumu prizmu. Kustības lieldraugs “Luminor”, atbalstītāji Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā, Eco Baltia, ALTUM un GatewayPartners. Kustības sadarbības partneri ir DDB Latvia, LTRK, LDDK, Ekonomikas ministrija, Ārlietu ministrija, Latvijas Institūts.