Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
16. maijs, 2015
Drukāt

Putinam līdzīgās lelles izstādītāji saņem draudus, izstādi pārtrauc un atvainojas (8)

Putina lelle Stūra mājas pagalmā. Foto: Twitter/@MeduzaProjectPutina lelle Stūra mājas pagalmā. Foto: Twitter/@MeduzaProject

Stūra mājas pagalmā izstādē “Disidents” izveidotās instalācijas, kurā pie krusta piesista lelle, kas dažiem atgādina Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu, organizatori saņēmuši draudus un izstādi nolēmuši pārtraukt.

Vakar fiziski tikuši ietekmēti divi izstādes “Disidents” mākslinieki, kuri tobrīd uzraudzīja ekspozīciju un daļēji tika iznīcināta viena no izstādes mākslinieka “Some1” instalācijām, tāpēc izstādes autori nolēmuši Muzeju naktī to neatvērt apmeklētājiem.

“Finansiālu apsvērumu dēļ izstādē nespējam nodrošināt apmeklētāju drošību un veikt nepieciešamos drošības pasākumus pret vakar izteiktajiem mutiskajiem draudiem, tāpēc šodien izstāde-akcija būs slēgta,” aģentūru LETA informēja izstādes rīkotāji. Par tālāko ekspozīcijas atvēršanu vai neatvēršanu izstādes organizatori informāciju sniegšot “pēc visu lietu un notikumu noskaidrošanas”.

Mākslinieks “Some1” skaidro, ka mākslas instalācija “Disidents” pamatideja ir finansiālās jeb materiālās pasaules glorificēšana indivīda ikdienā. “Nepārtrauktā procesā, tiecoties progresu uztvert kā materialitātes triumfu un aizvien mazāk, domājot un redzot pasauli caur garīgo atvērtību, indivīds nonāk līdz pārliecībai par vienīgo, patieso, augstāko spēku – naudu, jeb finansiālo baudu,” stāsta “Some1”.

“Nauda šajā gadījumā ir simboliski atveidota kā krusts, kur pie tā piesistā figūra ir domāta – biznesmenis. Instalācijas ansamblis ietver sevī trīs āmurus un 30 kilogramus naglu, atainojot to kā sērijveida procesu, kurā šie finansiālās baudas upuri ir tik ikdienišķi. Tādejādi, apspēlējot šo paradoksu, kurā indivīda tiekšanās uz progresu caur materiālām vērtībām būtībā viņu paralizē un noved pie regresa, skaidro mākslinieks.

“Incidenti, kad tika saņemti draudi, un pat fiziska izrēķināšanās ar izstādes māksliniekiem un mana mākslas darba iznīcināšana, ir radījuši šoku un neizpratni par mākslas uztveri un vispārējiem demokrātiskiem uzskatiem, ņemot vērā, ka izstādes koncepcija nav veidota politiskā vai radikālā virzienā, bet tieši pretēji – kā garīgi māksliniecisks vēstījums, kas pieļauj bezgalīgas skatītāja interpretāciju iespējas,” uzsver mākslinieks.

Mākslinieks personīgi atvainojas tiem, kas pārprata instalācijā pausto vēstījumu un atveidotās figūras sejas vaibstos saskatīja līdzību ar kaimiņvalsts prezidentu Putinu vai kādu citu sev tuvu cilvēku. Krustā sistās figūras seja esot veidota pēc līdzības ar kādu mākslinieka paziņu, 45 gadus vecu biznesmeni no Itālijas.

“Nožēlojami, ka Rīgas mērs Nils Ušakovs (S) atļāvies paust savu viedokli, ironizējot par problēmu, kura iepriekš skārusi daudzas ģimenes saistībā ar legālajām narkotikām. Mūsuprāt, politika un negācijas ir jānodala, kad runa ir par jebkuras mākslas izpausmēm un veidiem,” teikts izstādes autoru paziņojumā.

Jau ziņots, ka vakar saistībā ar instalāciju Krievijas vēstniecība Latvijā nosūtījusi notu Ārlietu ministrijai un norādījusi, ka sagaida oficiālu atbildi, liecina vēstniecības paziņojums “Facebook.com” lapā.

Izstāde-akcija “Disidents” Stūra mājā tika atklāta 30.aprīlī.

Pievienot komentāru

Komentāri (8)

  1. Iespejams, ka Latvija par tadu lelli var dargii samaksat.

  2. Slepkavas un monstrus sodija ar krustā sišanu.

  3. Si maksla ir politiska Atbildēt

    Un versta pret okupantu sausmu darbiem cekas pagrabos 41. gada. Ta to ari var iztulkot bez grutibam. Tika publicetas fotografijas no nobendeto sejam tad kad noslepkavotos atraka. Ir loti manama rezonance starp tam sejam un tiem makslas attelojumiem kuri bija redzami Stura majas pagalma. Tapec ari ta kaucosa reakcija no Krievijas un no Rigas vinu lidzskrejejiem. Varmaku draudi tikai apstiprina si temata neertibu cekas sisdienu mantiniekiem.

  4. šos “māksliniekus”steidzamā kārtā jāved pie psihiatra,normāls cilvēks kaut ko tādu izdarīt nespēj.Var saprast slimus cilvēkus,bet es nevaeu saprast kultūras ministrijas ierēdņus kas kau ko tamlīdzīgu atļauj izstādīt.Un kas šos” māksliniekus'”gatavo,viņi taču laikam mācās mākslas akadēmijā…

  5. Gaužām pretīga instalācija. Kāpēc nekur neredzu mākslinieku vārdus?

  6. Visnopietnākais jautājums ir par postmodernisma mākslas un filozofijas izcelsmi. Liberāli demokrātiskā ideoloģija tāpat kā jebkura ideoloģija balstās uz noteiktām garīgajām tendencēm sabiedrībā. Attiecīgais noskaņojums un attiecīgās intereses ir sastopamas visos sabiedrības slāņos – inteliģencē, intelektuāļu vidē, masu cilvēkos.

    Postmodernisma mākslas un filozofijas rašanās liecina par radikālu lūzumu Rietumu iedzīvotāju garīgajā pasaulē XX gadsimta otrajā pusē. Lūzums bija krass, galējs, iedarbīgs un ļoti nepatīkams. Rietumu iedzīvotāju viena (radošā) daļa bija gatava par mākslas darbu pasludināt kārbu ar cilvēka izkārnījumiem. Rietumu iedzīvotāju otra (patērējošā) daļa bija gatava šo kārbu nopirkt un turēt mājās uz kumodes kā mākslas darbu. Par to liecina tāds tipisks piemērs, kā itāļu mākslinieka Piero Manzoni (1933-1963) „daiļdarbi” – kārbas ar viņa izkārnījumiem. Katrā kārbā ir 30 grami. 2002.gadā Lielbritānijas slavenā Tate Gallery par kārbu Nr.04 (1961.gadā autors pietaisīja un sanumurēja 90 kārbas) samaksāja 22,3 tūkstošus eiro. Tagad, 21. gadsimtā, kārbas cena noteikti ir palielinājusies, jo ievērojami ir palielinājusies Rietumu sociuma estētiskā apetīte uz tamlīdzīgām postmodernisma delikatesēm.

    Process turpinās. Rietumu sabiedrībā jūsma par kārbām Nr.01-90 pieaug. Procesu var pārtraukt vienīgi III Pasaules karš vai pandēmija. Cilvēciskais pagrimums ir tik briesmīgs, ka šodienas radošā inteliģence sarunā par mākslu nekaunas buldurēt vienīgi par naudu. Skaidrs, ka uz īstiem māksliniekiem tas neattiecas. Tas attiecas uz pseidotalantiem un pelēkiem masu cilvēkiem mākslinieka talārā. Īstiem māksliniekiem nav vajadzīgs izaicinājums un nav vajadzīgs provocēt auditoriju. Īstiem māksliniekiem pirmajā vietā ir māksla, bet nevis izaicinājums, provokācija un nauda.

Draugiem Facebook Twitter Google+