Mobilā versija
+2.9°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
4. septembris, 2013
Drukāt

PV valde uzdod izvērtēt elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem

LETALETA

AS “Pasažieru vilciens” (PV) valde šodien uzdeva iepirkuma komisijai veikt finanšu un ekonomisko analīzi iepirkumam par nomu uz 15 gadiem ar tālāku izpirkumu, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja uzņēmumā.

 

Iepirkuma likuma grozījumu pieņemšana dotu iespēju PV nomāt vilcienus uz pilno to dzīves ciklu – 15 gadiem -, mazāk līdzekļu tērējot iespējamajai vilcienu izpirkšanai pēc nomas termiņa beigām, jo vilcienu atlikusī vērtība būs krietni zemāka, nekā tas būtu pēc pieciem gadiem, skaidro uzņēmumā.

Kā norāda PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis, “iespējams, ekonomiski izdevīgāk nomāt jaunus vilcienus ir uz 15 gadiem, tieši tādēļ uzdevām speciālistiem šo versiju izvērtēt, tomēr, lai šādu iepirkumu izsludinātu, jāmaina esošās, likuma normas”.

Birkmanis skaidro, ka esošā ritošā sastāva uzturēšana darba kārtībā jau pašlaik prasa lielus finanšu un darbaspēka resursus. Jaunie vilcieni samazinātu PV izdevumus vilcienu uzturēšanai par 20%, energoresursiem – par 15%, bet visi kapitālajiem remontiem paredzēti līdzekļi – apmēram 10 miljoni latu gadā, tiktu novirzīti jauno sastāvu nomai.

Uzņēmuma paziņojumā teikts, ka PV ir veicis visus nepieciešamos finanšu aprēķinus un juridisko analīzi ritošā sastāva atjaunošanas iespējām, kā rezultātā pašlaik par likumam atbilstošu ir atzīta vilcienu noma uz pieciem gadiem ar izpirkumu, kā to nosaka Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums. PV rīcībā nav brīvu finanšu resursu vilcienu pirkumam, kā tas bija plānots iepriekš, piesaistot Eiropas Savienības finansējumu. Ņemot to vērā un analizējot arī citu valstu, piemēram, Somijas un Igaunijas, pieredzi, vilcienu noma atzīta par pašlaik iespējamo labāko risinājumu, kas neprasa papildus finansējuma pieprasīšanu no valsts budžeta.

Uzņēmumā arī uzsver, ka PV rīcībā esošo ritošo sastāvu ir nepieciešam atjaunot pēc iespējas ātrāk, ņemot vērā uzņēmuma finansiālās iespējas un pastāvošās likumu prasības. Kā jau vairākkārt norādīts – PV pašlaik pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai izmanto morāli un tehniski nolietotu ritošo sastāvu, kura dzīves cikls elektrovilcieniem ir 28 gadi un dīzeļvilcieniem 26 gadi. Vidējais ritošā sastāva vecums pārsniedz 25 gadus.

Kā ziņots, satiksmes ministrs Anrijs Matīss šodien norādīja, ka ekonomiski izdevīgāk nomāt jaunos vilcienus ir uz 15 gadiem, tāpēc, visticamāk, uzņēmumam “Pasažieru vilciens” būs jāizšķiras par šo variantu. Ministrs skaidroja – ja tiks izvēlēts šis variants, tas atkal būs jāsaskaņo ar atbildīgajām valsts institūcijām, kas paildzinās iepirkuma izsludināšanu. Vienlaikus tad būšot jāveic grozījumi arī Iepirkumu likumā, lai būtu iespējams nomāt vilcienus uz 15 gadiem.

Matīss norādīja, ka šodien “Pasažieru vilciena” valdes sēdē var tikt pieņemts lēmums izsludināt piecu gadu nomas iepirkumu, taču, izvērtējot ekonomisko izdevīgumu un efektivitāti, visticamāk, tikšot lemts par labu 15 gadu nomas līgumam.

Jau rakstīts, ka jauno vilcienu nomas iepirkuma izsludināšana, kas bija paredzēta jūlijā, aizkavējusies, jo ilgāk, nekā plānots, notikusi dokumentu saskaņošana, taču tuvāko nedēļu laikā piecu gadu vilcienu nomas iepirkuma sagatavošanai PV plānots pielikt punktu.

Plānots izsludināt konkursu par jaunu pasažiera vilcienu nomu. Finanšu līdzekļus plānots iegūt, ietaupot kapitālo remontu izmaksas, kā arī ekspluatācijas izmaksas, proti – sākot izmantot jaunos elektrovilcienus, krietni samazināsies kapitālajam remontam nepieciešamā naudas summa, turklāt jaunie vilcieni būs ekonomiskāki, un arī tādējādi veidosies finanšu ietaupījums.

Precīzus finansiālos aprēķinus PV pagaidām nav publiskojusi. Uzņēmuma plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.-2016.gadā, pakāpeniski nomainot pašreizējos elektrovilcienus. 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+