Kokteilis
Ceļo

Vaļasprieks: Radio vadāmo sapņu flotile1

Publicitātes foto

Vēlme lidot cilvēkos mājojusi jau no Ikara laikiem, bet tapt par pilotu izdodas retajam. Taču piepildīt sapni par lidošanu var, arī atrodoties uz zemes. Kļūt par gaisa kuģa pavēlnieku iespējams, nodarbojoties ar radiomodelismu.

Sūrais darbs līdz gaisa cilpām

Prasme noturēt gaisā lidmašīnas modeli un veikt figūras ar vadības pulti no zemes ir pat sarežģītāk nekā rīkoties ar svirām īstā lainerī, atzīst radiomodelists ar vairāk nekā četrdesmit gadu pieredzi Juris Zariņš. “Tad, kad modelis lido prom no tevis, roku kustības ir uz vienu pusi, kad tas lido virsū – uz pretējo pusi, bet, kad lido riteņiem gaisā – atkal citas darbības, un tā nu modeļa vadītājs atrodas nepārtrauktā stresā, lai tikai lidaparātu noturētu gaisā. Kad ar šo stresu ir tikts galā, tikai tad var sākt domāt par figūrām, kam sacensībās būs izšķiroša nozīme.”

Ar savu uzņēmumu “A-Z Technologies” Juris ir uzņēmies tādu kā šefību par radiomodelisma attīstību Latvijā. “Par labiem lidotājiem jaunieši kļūst ne agrāk kā pēc pieciem, desmit gadiem, šajā laikā apgūstot gan lidmodeļu montāžu un motoru uzbūvi, gan zināšanas par dizainu, kompozītmateriāliem un līmēm, gan frēzēšanas, virpošanas, lodēšanas, metināšanas, kausēšanas, liešanas, krāsošanas un citas prasmes – gluži kā īstas lidmašīnas būvēšanā, vienīgi tas nenotiek rūpnīcas angārā, bet uz galda, kur modelists ir galvenais inženieris, kurš pats var uzlabot savu lolojumu. Tā parasti ir aizrautība mūža garumā, jo tehnoloģijas pasaulē attīstās milzīgā ātrumā, nāk klāt arvien jauni materiāli, tehniskie risinājumi, kas ļauj nemitīgi tiekties pēc vēl labāka rezultāta, niansēs analizējot jau esošos.”

Ar ko sākt?

Protams, arī naudai ir sava loma radiomodelismā, taču nebūtu prāta darbs sākt lidot ar vairākus simtus vai pat tūkstošus eiro vērtiem gataviem modeļiem, ko var iegādāties internetveikalā (www.unlimited-rc.lv). “Lidmodelisma dziļākā jēga ir dot saprašanu par lidaparāta uzbūvi, darbību un vietu apkārtējā vidē. Kad bērni paši savām rokām no koka dēlīša izgriež lidmašīnas propelleri vai kādu fizelāžas daļu, tai ir pavisam cita vērtība nekā veikalā pirktai sagatavei, jo apjausma par lidošanas prieku un atbildību nāk tikai kopā ar modelī ieguldīto darbu,” uzskata J. Zariņš.

Arī veikalā pirktiem lidmodeļiem ir vairākas gatavības pakāpes. RTF (ready to fly – gatavs lidošanai) modeļi ir pilnā komplektācijā ar dzinēju un pulti – gatavi lidošanai, tikai jāsaliek pēc instrukcijas. ARF (almost ready to fly – gatavs lidošanai) ir bez dzinēja, elektronikas un dažiem piederumiem, kurus lidotājs var izvēlēties pats atkarībā no vēlmēm un finansiālajām iespējām. ARC (almost ready to cover – gandrīz gatavs) ir analogs iepriekš minētajam modelim, vienīgi neviena detaļa nav krāsota vai apstiepta ar plēvi un tā īpašnieks var izraudzīties savas krāsas un dizainu. Savukārt tiem, kas vēlas patstāvīgi izgatavot savu modeli, domāts dažādu sagatavju komplekts KIT – gan ar piederumiem un bez tiem, gan ar izgrieztām sagatavēm un tikai dēlīšiem.

Drošības nebūs par daudz

Neskatoties uz samērā nelielajiem izmēriem, lidmodelis avarējot var radīt diezgan ievērojamus bojājumus gan ēkām un mašīnām, gan ievainot cilvēkus. Radiomodelisma veterāns Alfrēds Dubaņēvičs atceras atgadījumu Cēsu pusē, kur viņa vadību pazaudējis lidaparāts iztriecies cauri kāda šķūņa šīfera jumtam.

“Ja tomēr lidošanas alkas neizdodas apslāpēt, vispirms būtu jātiek skaidrībā, cik lielu un ar kādu dzinēju aprīkotu modeli iegādāties. Izmēri un cenas ir ļoti dažādas. Vienkāršs istabas modelītis maksās pārdesmit eiro, lielāki modeļi ar benzīna, dīzeļdegvielas vai elektromotoriem jau būs krietni dārgāki, bet iespaidīgākie, kas sasniedz pat pusi no īstas lidmašīnas izmēriem un aprīkoti ar reaktīvajiem dzinējiem, cenas ziņā līdzinās mazlitrāžas vieglajam auto. Tās ir nopietnas investīcijas, tādēļ pirmie lidojumi jāveic datorsimulatorā, lai apgūtu modeļu vadību un saprastu to uzvedības īpatnības.

Ievadot attiecīgu programmu, uz ekrāna ar pulti iespējams vadīt lidmašīnu tāpat kā dabā, bet priekšrocība ir tā, ka modelis, neskaitāmas reizes nokritis zemē, neskarts atkal ceļas augšā. Kad jau izdodas noturēties gaisā, var sākt patstāvīgus lidojumus, tomēr drošības dēļ labāk izmantot pieredzējuša pilota palīdzību, kurš ar paralēli pieslēgtu raidītāju spēs izlabot iesācēja kļūdas,” skaidro J. Zariņš.

Pirmos lidojumus jācenšas veikt pēc iespējas rāmākā laikā. Pacelties un nolaisties vienmēr vajag pret vēju. Paceļoties ieskrējiena laikā nedrīkst uzreiz dot pilnu gāzi, jo tā modelis var tikt aizvilkts uz sāniem.

Skolotājs zelta vērts

Noteikti ir svarīgi atrast savu skolotāju un domubiedrus kādā lidmodelistu pulciņā. Madonā tāds bija fizikas skolotājs Jānis Krauklis. “Jau pagājušā gadsimta 70. gadu sākumā viņš pats izgatavoja modeļus un arī lodēja radio vadīšanas aparatūras. Krauklis bija pionieris savulaik brīvi lidojošajiem metamajiem modelīšiem, tad radio vadāmajiem metamajiem lidmodeļiem. Ar šo pieeju viņš gan guva prieku pats, gan arī iedvesmoja daudzus puišus. Sākumā gatavojām metamos modelīšus no putuplasta, aplīmējot spārnus ar papirusa papīru. Labi uzmests 45 cm vēziena planierītis klusā laikā lidoja ap 30 sekundēm,” atmiņās raksta J. Kraukļa skolnieks Pēteris Treicis.

Vēl viens leģendārs skolotājs ir cēsnieks Alfrēds Dubaņēvičs, kurš izskolojis daudzus spējīgus jauniešus un joprojām vada radiomodelistu pulciņu Siguldā. Starp viņa tagadējiem audzēkņiem viens no talantīgākajiem ir Dairis Irbe (13 gadi), kura sapnis ir lidot Eiropas čempionātā.

“Interese par remontēšanu man jau bija, bet lidmodelistu pulciņā iesaistījos trešajā klasē, kad, mēģinot salabot klasesbiedra modeli, uzzināju par nodarbībām. Pirmais darbiņš, pēc kura skolotājs vērtēja manas prasmes, bija metamais planierītis. Tagad esmu daudz ko uztaisījis. Viens no mīļākajiem man ir modelis “Polaris”, kas var braukt gan pa ūdeni un sniegu, gan lidot. Tad vēl arī iekštelpu modeļi, ar kuriem nu jau māku diezgan labi lidot. Sacensībās ir jāprot lidot taisni, pa apli uz vienu un otru pusi, astotnieks, cilpa, muca (apgrieziens ap savu asi) un ar riteņiem gaisā. Pašlaik esmu sācis būvēt nopietnāku modeli ar iekšdedzes dzinēju, ar kuru gribu lidot dabā,” atklāj Dairis.

Lidmodelistu pulciņi darbojas arī Rīgā Tehniskās jaunrades namā “2 Annas” (skol. Roberts Brīvnieks), Valmierā Jaunatnes centrā “Vinda” (skol. Gunārs Puriņš), Kuldīgā Sporta aviācijas centrā (skol. Uldis Kleinbergs), Ķekavā un no nākamā gada sākuma būs arī pulciņš Olainē.

Jura Zariņa nākotnes vīzija ir Pierīgā izveidot radio vadāmo modeļu parku, kur varētu ne tikai lidot, bet arī darboties ar auto un kuģu modeļiem.

“Esam ievadījuši sarunas ar Ķekavas novada pašvaldību par atbalstu radio vadāmo modeļu lidlauka izveidei, kur nākotnē varētu sarīkot Eiropas čempionātu, jo Latvijā gandrīz nav tādu vietu, kur netraucēti palidot. Spilves lidlauks ir sliktā stāvoklī un sarežģīti arī saskaņot lidošanas laikus, tādēļ pēdējos gados braucam uz Cīravu netālu no Liepājas. Protams, katrs lidotājs var atrast sev piemērotāko pļavu vai neizmantotu futbola laukumu, tomēr uz autoceļiem, lai arī maznoslogotiem, lidot nevajadzētu. Reiz es pats atļāvos tā izdarīt, bet nez no kurienes saradās skatītāji un nobloķēja ceļu tā, ka manam lidmodelim vairs nebija kur nosēsties,” atceras Juris.

Popularizējot radio vadāmo lidmodelismu, Juris Zariņš ar meitu Karīnu un citiem savējiem sniedzis paraugdemonstrējumus Rīgas svētkos un citos pasākumos. Pārvietojamā meistardarbnīca darbojusies arī Kalnciema ielas tirdziņos.

LA.lv
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO: kāpēc reperis Ozols sācis piestrādāt par taksistu?
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
4 vērtīgas inovācijas, ko patērētāju ērtākai ikdienas dzīvei ieviesis “Huawei”
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TOP 3 ceļojumu galamērķi eksotikas kārotājiem
20 stundas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

ML
Māra Libeka
Veselam
“Dodiet zāles, kas “nededzina” acis!”. Liegs receptē rakstīt konkrēta ražotāja zāļu nosaukumu
50 minūtes
LE
LETA
Latvijā
Iekšlietu ministra pirmie komentāri par Kuldīgas prokurora auto dedzināšanu
42 minūtes
LE
LETA
Dabā
Trešdien augs jauni lietus mākoņi
44 minūtes
SK
Skaties.lv
Latvijā
Meiteni iespiež starp automašīnām 1
10 stundas
AL
Anda Līce
Latvijā
Anda Līce: Latvijas galvenā problēma nav prezidenta un viņa kundzes garderobe un inaugurācijas ceremonija! Galvenā problēma esam mēs, kad…
1 stunda