Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto – Valdis Semjonovs

Rādīsim tautai «varoņus»? 0

Pirms pāris nedēļām publicējām manu komentāru to ātrumu ierobežojošo ceļa zīmju sakarā, kas nepatīkami ilgi aizkavējas praktiski pabeigtu (vai uz laiku pārtrauktu) ceļa remontu vietās, un tam pievienotu biedrības “Latvijas ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētāja Zigmāra Brunava nozares problēmu uzskaitījuma konspektu.

Reklāma
Reklāma

 

 

RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Lasīt citas ziņas

Laikam jau skaidrojuma mēģinājums ne sevišķi izdevās – lasītāju iebildes un jautājumi turpinās. Tādēļ šodien vēlreiz par to pašu. No diviem skatu punktiem. Runā būvētāju viedokļa izcils pārzinātājs un pasūtītāja (mūsu visu!) pārstāvis.

 

Juris Anitens, ilggadējs SIA “8 CBR” vadītājs (Smiltene): “Ceļa zīmes vispār ir ceļu uzturētāju kompetencē. Tad, ja remonta objekts šādu vai tādu iemeslu dēļ nav nodots ekspluatācijā, par visu uz šī ceļa notiekošo atbild būvētājs. Viņš negrib riskēt. Ja nu kas notiek? Tiesu darbi. Nervu bojāšana. Iespējami papildu izdevumi.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Es saprotu kolēģus, kas zīmes nenoņem, lai gan iznākums ir vienkārši stulbs. Un tādiem piemēriem pilna Latvija. Lai absurdu izbeigtu, lēmums tomēr būtu jāpieņem “Latvijas valsts ceļiem”. Jānosaka, ka ātrumu vienkārši ierobežojošas zīmes aizstājamas ar brīdinošiem uzrakstiem. Vai jebkā citādi. Tikai ne tik stulbi, kā notiek tagad.”

 

Valdis Laukšteins, “Latvijas valsts ceļu” (“LVC”) tehniskais direktors: “Pro­blēma ārkārtīgi smaga. Tā slēpjas cilvēka mentalitātē. Jautājums – kā to mainīt? Zīmes ir projekta izpildītāja pārvaldībā. Izpildītājs atbild par visu, kas šajā ceļa posmā notiek, tajā skaitā satiksmes negadījumiem. Un par tautas sašutumu arī. Uzņēmējs parasti rīkojas pēc principa – kāpēc man vajag juridiskas vai finansiālas nepatikšanas? Viņa atbildība gan ir apdrošināta (obligāti un vienmēr!), tomēr šādas vai tādas ziepes var sanākt. Apdrošinātāju regresa prasības, lielāka prēmija, nākamo līgumu slēdzot utt. Uzņēmējs būs atbildīgs par iespējamu negadījumu, līdz tiks veikti saķeres mērījumi, sastādīti attiecīgi nodošanas dokumenti. Zīmes netiek noņemtas. Kas vainīgs? Uzņēmējs? Nē. Formāli nē. Viņš rīkojas tā, kā ļauj noslēgtais līgums.

Nākamais jautājums. Kāpēc pasūtītājs – “Latvijas valsts ceļi” – neraksta tādus noteikumus, kas uzliktu izpildītājam par pienākumu pēc pamata darbu veikšanas, kad uzkrāsots marķējums un uzlikta brīdinājuma zīme “Slidens ceļš” ar papildplāksnīti “Mitrs segums” un no brauktuves un nomalēm novākti visi t. s. “seržanti” ar statīviem, nekavējoties novākt zīmi “70”?

“LVC” (bez šāda principiāla soļa) gan mēģina šo to šad tad darīt. Smags darbs – jāraksta akti, jāliek Ls 30 sods, jāveic liels administratīvs darbs ar mazu efektu.

 

Vai “LVC” rīkojas pareizi? Manuprāt, ne, jo, nespēdami šo problēmu atrisināt, tie rada sev sliktu imidžu sabiedrībā. Ja mēs ar šo pro­blēmu tiktu galā, sabiedrības viedoklis par mums kā uzņēmumu, kas aicināts strādāt sabiedrības labā, uzlabotos.

 

Faktiski šis ir stāsts par to, cik grūti mainīt būvuzņēmēju attieksmi pret sabiedrības vajadzībām un viedokli. Grūti. Mēs, “LVC”, protams, varam to panākt. Bet tam vajadzīgas terora metodes. Mēs varam pat ielikt attiecīgus punktus un sankcijas konkursu noteikumos. Bet tas nebūs labs terors brīdī, kad valsts nefinansē ceļu būvi, kad šie būvuzņēmēji bieži ir neatrisināmu problēmu juceklī, pat izmisumā. Mēs varam mēģināt tērēt administratīvos resursus, rakstīt protokolus, sodīt, bet beigās mūsu rīcību kāds saniknots vainīgais pārsūtīs tiesā… Jautājums tāds – vai šodien ir īstais laiks šādam teroram? Vai ir īstais brīdis tērēt spēkus, lai mēģinātu izmainīt attieksmi, kas ieaudzināta jau skolā?

Reklāma
Reklāma

Jūs, žurnālisti, varbūt varētu palīdzēt, katrā avīzē ieliekot šādus absurdu zīmju lietošanas gadījumus. Dodiet tos mums, mēs nosauksim konkrētus darbu izpildītājus un arī mūsējos – “LVC” projektu vadītājus. Publicējiet. Lai tauta iepazīst savus “varoņus”. Varbūt tas palīdzēs.

Tikai ņemiet vērā – ievērojot sabiedrības vēlmi braukt ātrāk, būvētāja risks tomēr (kaut nedaudz) palielināsies, un visdrīzāk, ka šāda projekta izpilde maksās mazliet dārgāk. No mūsu visu kabatām…”

Nu ko, pamēģināsim? Sūtiet savus nejēdzīgu zīmju novērojumus man – [email protected], pievienojot foto un kartes fragmentu. Mēģināšu iet Laukšteina kunga ieteikto ceļu.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.