Latvijā
Rīga

Raidījums: “Rīgas satiksme” ar uzpirkšanu un draudiem reanimē arodbiedrību 16

Foto: LETA

Uzņēmumā “Rīgas satiksme” pirms vēlēšanām tiek reanimēta kāda arodbiedrība, kas ar uzpirkšanu un draudiem cenšas pārvilināt uzņēmuma darbiniekus, ziņo TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Rīgā pirms Saeimas vēlēšanām tiek reanimēta kāda sen dibināta arodbiedrība, kas pie sevis cenšas pārvilināt “Rīgas satiksmes” darbiniekus. Agrākā par “Saskaņas” kabatas arodbiedrību sauktā LABA kritusi nežēlastībā un no “Rīgas satiksmes” un Rīgas namu pārvaldnieka faktiski izspiesta. Kā stāsta vairāki “Rīgas satiksmes” darbinieki – viņu pārvilināšanā iesaistījies pat uzņēmuma vadošais personāls. Cilvēki saņēmuši draudus – ja neiestāsies arodbiedrībā, viņiem draud dažādas sankcijas vai pat atlaišanas.

Arodbiedrība LABA bijis ērts instruments partijas “Saskaņa” rokās. Tā izmantota, kad partijas atbalstam bija nepieciešams rīkot piketus un demonstrācijas. Labajos laikos LABA saņēma dāsnas dotācijas no “Rīgas satiksmes” un Rīgas namu pārvaldnieka – attiecīgi pusotru miljonu un pusmiljonu eiro. Tas nozīmē – arodbiedrību uzturēja no pašvaldības uzņēmumu budžetiem, lai arī tai bija jābūt neatkarīgai organizācijai, kas cīnās par ierindas darbinieku tiesībām.

Naudas pārvaldībai bija izveidots Arodbiedrību koordinācijas centrs, kura vadībā darbojās Raimonds Gailis un Vitālijs Reinbahs. Pēc 2017. gada pašvaldību vēlēšanām LABAs draudzība ar “Saskaņu” strauji aprāvās, tika iesaldēts “Rīgas satiksmes” un Rīgas namu pārvaldnieka koplīgums, un naudas plūsma apstājās. Atklātībā parādījās aizdomīgi darījumi, kas notikuši, izmantojot arodbiedrības kasē esošo naudu. Kā apstiprina Ekonomikas policija, šobrīd joprojām notiek izmeklēšana par darījumu, kad arodbiedrība iegādājusies savulaik vienam no tās līderiem Gailim piederējušu zemes gabalu ar plānu uz tā it kā attīstīt sporta kompleksu. Vitālijs Reinbahs savukārt krāpniecībā vaino citu savu agrāko kolēģi no arodbiedrību jumta organizācijas Osvaldu Sausverdu, kurš, pēc Reinbaha domām, piesavinājies arodbiedrības naudu.

“Nekā personīga” kļuvis zināms, ka skaļo skandālu ēnā Rīgas satiksmē pirms šī gada Saeimas vēlēšanām notiek mēģinājumi audzēt muskuļus citai jau pirms vairākiem gadiem izveidotai arodbiedrībai. Tā savulaik dibināta, lai aizstāvētu šoferus, kas strādāja miljonāra Adigjozala Mamedova uzņēmumā “Rīgas sanitārā transporta autobāze”. Pirms vairākiem gadiem Latvijas Operatīvā un medicīniskā transporta autovadītāju arodbiedrība jeb saīsinājumā LOMTAA nonākusi Rīgas satiksmē un strādājusi LABAs paspārnē. Arī tai bijis slēgts līgums ar “Rīgas satiksmi”, kas šobrīd uz laiku ir iesaldēts. Lai šo koplīgumu reanimētu un LOMTAA kļūtu par galveno Rīgas satiksmes darbinieku pārstāvi un varētu cerēt arī uz dāsnajiem maksājumiem no pašvaldības uzņēmuma, tai savās rindās būtu jāpārvilina 51% no visiem “Rīgas satiksmes” darbiniekiem. Vairāki tramvaju, trolejbusu un autobusu šoferi, kuri piekrita sarunai tikai ar nosacījumu, ka TV3 neatklās viņu sejas, stāsta, ka uzņēmumā pēdējo nedēļu laikā izvērsta aktīva aģitācija, lai pārliecinātu cilvēkus kļūt par LOMTAAs biedriem. Darba vietās aģitbrigādēs esot iesaistījušies arī “Rīgas satiksmes” vadošie cilvēki, kuri darbiniekiem draudot ar dažāda veida sankcijām.

Arodbiedrība sola, ka jaunajiem biedriem līdz pat gada beigām netiks prasīta biedru nauda, bet kā balva par iestāšanos katram darbiniekam tiekot piešķirts pusdienu talons 3,5 eiro vērtībā.

Ervīns Kubliņš, kurš vada šo arodbiedrību, plašāk skaidrot savus plānus kameras priekšā nevēlējās. Darbinieku stāstīto, ka viņiem piedraudēts ar atlaišanu, ja viņi nepiekritīs iestāties LOMTAAs rindās, Kubliņš sauc par nepatiesību un apgalvo, ka “Saskaņu” viņu organizācija nereklamēs.

Kā stāsta “Rīgas satiksmes” darbinieki, pagājušajā gadā īsi pirms pašvaldību vēlēšanām, uzņēmums un arī Rīgas namu pārvaldnieks pēkšņi saviem darbiniekiem izmaksājis prēmijas, attiecīgi ap 50 un ap 100 eiro. Prēmijas izmaksa redzama arī raidījuma rīcībā nonākušā kāda uzņēmuma Rīgas satiksme darbinieka algas lapiņā – pirms nodokļiem 73 eiro. Rīgas satiksmes vadītājs apgalvo, ka tas bijis maksājums pēc finanšu gada beigām.

LA.lv