Mobilā versija
Brīdinājums +4.9°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
1. septembris, 2016
Drukāt

Plānu gatavos nevis profesionāle Rubesa, bet konsultanti par 300 000 eiro (36)

Foto - Ieva Lūka/LETAFoto - Ieva Lūka/LETA

Baiba Rubesa

Kaut gan publiski daudzkārt apgalvots, ka ātrgaitas dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” darbība būšot ekonomiski izdevīga, patiesībā, kā izrādās, Baibas Rubesas vadītajam triju Baltijas valstu kopuzņēmumam AS “RB Rail” vēl nemaz nav sava biznesa plāna un nebūs līdz pat nākamā gada beigām. Turklāt, neraugoties uz labo atalgojumu, kura precīzie apmēri gan netiek atklāti, uzņēmuma vadība nemaz pati negatavojas šo biznesa plānu radīt.

Kad pagājušā gada oktobrī par “RB Rail” valdes priekšsēdētāju un izpilddirektori tika apstiprināta B. Rubesa, uzņēmuma padomes priekšsēdētājs Anti Mopels cildināja viņas “ilggadējo pieredzi nozīmīgu starptautisku projektu vadīšanā un profesionālās iemaņas”. B. Rubesa šā gada martā medijiem apgalvoja, ka “Rail Baltica” ekonomisko izdevīgumu apliecinot pirms pieciem gadiem kompānijas AECOM veiktais pētījums, turklāt šogad un nākamgad vēl tikšot veikti dažādi rūpīgi pētījumi un aprēķini.

Taču pašlaik, kad B. Rubesa ir amatā jau desmit mēnešus, ne tikai nav publiskoti jelkādi citi jaunās dzelzceļa līnijas iespējamā ekonomiskā izdevīguma aprēķinu dati, bet ir arī atklājies, ka kopuzņēmuma vadībai nav nekādas skaidrības par iespējamo dzelzceļa uzņēmējdarbību un attiecīgi plusiem vai mīnusiem.

Ir gan izlemts, kādam jābūt uzņēmuma biznesa plāna saturam: “Biznesa plāna mērķis ir definēt AS “RB Rail” darbības ietvaru, tajā paredzot tirgus pārskatu, uzņēmuma stratēģiju, biznesa modeli, finanšu plānu, mārketinga plānu, galvenos darbības rādītājus, risku analīzi u. c. Tajā ir jāiekļauj uzņēmuma ienākumu, izdevumu, finanšu plūsmu aprēķini, ņemot vērā CEF finansējuma plūsmu laika posmā no 2016. līdz 2031. gadam.” Un uzņēmuma vadība gatava atvēlēt aptuveni 300 000 eiro (plus PVN), lai šo biznesa plānu tās vietā izstrādātu kāds ārpakalpojuma sniedzējs – šodien beidzas pieteikšanās termiņš “RB Rail” iepirkuma konkursam par plāna sagatavošanu.

Pati B. Rubesa nevēlas atbildēt uz jautājumu – ja reiz pašlaik uzņēmumam biznesa plāna vispār nav, uz kā pamata viņa ir publiski nākusi klajā ar dažādiem paziņojumiem par “Rail Baltica” darbības sākumu un citiem nozīmīgiem jautājumiem. Uz šo jautājumu neatbild arī Ilze Rassa, kas uzņēmumā ieņem amatu ar nosaukumu “komunikācijas un sadarbības ar valsts iestādēm vadītāja”, taču viņa netieši atzīst, ka pašreizējai “RB Rail” vadībai šāda biznesa plāna izstrādei trūkst zināšanu un kompetences – pastāv dažādi “pārrobežu aspekti”, kuri “prasa izstrādātājam noteiktas zināšanas un prasmes”. Ārējo konsultantu piesaiste došot “iespēju atrast izcilākos ekspertus plašākā tirgū”.

“RB Rail” vadība atsaucas uz finansējuma atbalsta līgumu, kas parakstīts ar Eiropas Savienības Inovāciju un tīklu izpildes aģentūru, kurā noteikts, ka desmit gadu biznesa plāns ir jāsagatavo līdz nākamā gada beigām, bet nav teikts – kam tieši šis plāns jāizstrādā.

Vai “RB Rail” vadītājas iepriekšējās darbavietās uzņēmumi (piemēram, “Stat­oil”) arī sava biznesa plāna – viena no vissvarīgākajiem kompānijas darbības dokumentiem – izstrādi uzdeva veikt trešajām personām? Tiešu atbildi uz šo jautājumu nesaņemu. Tikpat izvairīga ir arī Ulda Auguļa vadītā Satiksmes ministrija, kas ir pastarpināta “RB Rail” kapitāldaļu turētāja. Vai ministrija atbalsta uzņēmuma vadības viedokli, ka biznesa plāns jāsagatavo nevis labi atalgotajai uzņēmuma vadībai, bet gan ārpakalpojuma sniedzējam? Vai tā atbalsta šādu rīcību arī attiecībā uz citiem uzņēmumiem? Preses pārstāvis Aivis Freidenfelds izvairīgi skaidro, ka “kapitālsabiedrības darbības rezultāti un efektivitāte tiek vērtēta atbilstoši stratēģijā plānotajam un faktiski sasniegtajam”, līdz ar to “ministrijas interesēs ir, lai kapitālsabiedrības darbības stratēģija tiek izstrādāta ar vislielāko rūpību un kā gādīgam un rūpīgam saimniekam”. Un piebilst: “Ja kapitālsabiedrības vadība uzskata, ka tai pašu spēku nepietiek, [..] tad tas tiek veikts, piesaistot ārpakalpojumu, protams, izvērtējot kapitālsabiedrībai pieejamos finanšu līdzekļus.”

Lietuvas Transporta un komunikāciju ministrijas pārstāve Dalja Peredniene teic, ka ministrija pašlaik nevēloties komentēt šo “uzņēmuma iekšējo lietu”, bet Igaunijas Ekonomikas lietu un komunikāciju ministrijas pārstāvis Mihkels Loide apliecina, ka ārpakalpojumu sniedzēju piesaistīšanas princips ir akceptēts “RB Rail” padomē, taču vienlaikus aizrāda uz nepieciešamību B. Rubesai pildīt savus pienākumus: “Kompānijas izpilddirektorei ir jābūt vadošajai lomai biznesa plāna attīstīšanā.”

Pievienot komentāru

Komentāri (36)

  1. Kā jau ierasts ,Latvijas pusē šis projekts iestrēgs un čiks ,bet Baiba naudu nodzers un noēdīs.

  2. Mūsu pēdējā cerība ir leiši, jo viņi neļauj sevi čakarēt un vazāt aiz deguna. Arī latviešu superspeciālisti, patiesībā jau aferisti Rubesu viņi izvedīs skaidros ūdeņos. Vismaz viens kauns ies garām Muļķu zemei.

  3. Laiks atrast pasūtītāju un sodīt līdzekļu izšķērdētāju.
    Rubesa esot profesionāle?Līdzekļu šķērdēšanā ? 300.000 pilsoņu naudiņu nepilna gada laikā spējusi, pateicībā par amatu,labdariem atmaksāt?Lietuva savu naudu garām nelaidīs.Latvijai tas Rail Baltic kā suņa nagla sēžamvietā.Pie pastāvošās ekonomiskās rīzes.Vēl nav zināms cik no izdāvātā miljarda atgriezīsies ekonomikā?

  4. Rubesa pati ir pilnīga nulle, kas spējīga tikai veģetēt uz tētuka bijušās autoritātes rēķina.

  5. Galvenais ir nelikt PSRS platuma sliedes, jo krievu tanki pa tām brauc uz 150km/h.

  6. Brēka par biznesa plānu nav nekā vērta.
    Veidojot biznesa plānu, balstās uz pieņēmumiem, tāpēc ir pareizi, ja kāda nopietnu specu grupa ar pieredzi spēj pieņēmumus izvērtēt, un tad likt lietā.
    Vairāk jāuztraucas par lietu lēno virzību un Lietuvas ietiepību, kas patiesībā notiek visa RB projekta bīdīšanas laikā, tātad apm. 20 gadu

    • Jopcik rozā, nu cik ilgi var pūderēt tautai smadzenes! Nu nav tai dzelzceļā nekādas ekonomikas, vienvienīgas NATO intereses- lai pa dzelzceļu 10h laikā pārsviestu uz Krievijas robežu tanku karaspēku! Viss pārējais- fufels!

  7. RUBESAS PLĀNS: NOVILKT LĪDZ NĀKOŠĀ MĒNEŠA ALGAS DIENAI.

  8. Tā jau saka, ka par vadītāju var ielikt arī dresētu pērtiķi. Reālo darbu dara citi.

  9. Neviena banka neaizdos naudu jaunam uzņēmumam, ja nebūs iesniegts ticams biznesa plāns vai ieķīlāts īpašums, kas var nosegt aizņēmumu.
    Rail Baltic viss notiek otrādi. Sāk izpēti, projektē, reklamē. Par jautājumu ko vedīs un kā atmaksāsies nav atbildes līdz šim laikam. Cik miljoni jau ir iztērēti? Kas tos apmaksā? Tak ne jau nodokļu maksātāji? Ja tā, tad tā ir izzagšana lielos apmēros…

  10. Sitai profisonalei tikai slotu roka un uz ielas .

  11. Vienkarsi ielikta sis damites lai sanrmtu lielu algu par neko nedarisanu .Laikam Rubesa ir ZZS partija un gala rezultats jau ir paredzams ,CIKS ,

  12. … @q

    … Baibinas tetis ieteica banksteru izstradato metodi, ka veca nomenaklatura varetu parnemt valsts bagatibu — ar sertifikatiem …. !

    … Bet kam specifiski tas bija vajadzigs … nu ne jau istam un patriotiskam latvietim … !

  13. Meita no tēva tālu nekrīt. Baibiņas tētis Latvijas Bankā arī skaitījās superspeciālists.

  14. Interesanti vai LA biznesa plānu arī izstrādā Galvenais redaktors personīgi? Parasti visus biznesa plānus izstrādā galvenā sētnieka trešais palīgs, visi pārējie dod “vērtīgus padomus” un paraksta gala produktu. Tā kā “Rail Baltic” pagaidām ir tikai top menedžere bet nav pat galvenā sētnieka, nerunājot nemaz par viņa trešo palīgu, nav brīnums, ka darbs tiek atdots ārpakalpojumā.

  15. Priekš kam tā rubesa tur vispār vajadzīga, maisās tik pa vidu, smeļ piķi un visiem traucē.

  16. Sistēma un tās iekšas Atbildēt

    Visticamāk, konkursā uzvarēs E&Y. Jo viņi jau pie tā strādā. Taču attiecībā par šāda līmeņa projektiem – protams, ka Rubesai NAV šādu kompteneču. Viņas uzdevums būtu savākt komandu, kurā šādas kompetences ir, bet tā kā tādu cilvēku nav daudz un ir sava specifika, kaut vai personiskas, vērtību līmeņa neatbilstības ar projekta mērķiem (vienkāršāk sakot – sirdsapziņa), tad kādi otrā kursa studenti vecā templeitā uztaisīs “mārketinga plānu visiem un nevienam.”

    • Laikam pats būsiet Atbildēt

      Viens no tiem otrā līmeńa studentiem. Un ja nē, nav jābūt greizsirdīgam ja profesionālai komandai darbs tiks konkursā piedāvāts. Studentu komanda arī var pieteikties, būs laba pieredze nākotnes darbam. Bet ko tas Latto visu spēj sadomāt, par to gan ir jābrīnas!

  17. Ko taa miikla te Latvijaa dara?

  18. Spunde, kas der visiem caurumiem. Ar viedokli, bet bez zināšanām. Atbildēt

    Vai Rubese nebija tā, kura gribēja būt Zolitūdes Maksimas traģēdijas izmeklēšanas sabiedriskās komisijas vadītāju, pie tam, par vairāku tūkstošu lielu algu?
    Netika pie algas izmeklēšanas komisijā, bet tika pie algas “Rail Baltikā”.

  19. Tipisks slīpēts LL raksts Atbildēt

    Kampańa pret RB attīstas. LL ignorē faktus. Plānam jābuūt gatavam uz nākamā gada beigām, ne šobrīd un vadība visūr lielākos uzńēmumos delegē atbildību, tas ir uzdod pienākumus citiem. Vienīgā nemormalitāte šeit ir LL raksts. Specžurnalists ar specpienākumiem. Kam? Pašam sev?

  20. Krievu laikos bija tāds teiciens – “Дайте мне людей и я все сделаю сам!” Padomiskie darboņi – padomu devēji.

  21. Слово профессионал в тексте статьи, я бы выделил большими пребольшими кавычками! Ибо, профессионалы они только в одном, в грамотном распиле денег, тут они все просто виртуозы. Наймут знакомую фирмочку с громким названием, и сами же устроятся туда типа консультантами, и все денежки оприходуют. Обычная схема.
    Экономическая эффективность проекта отрицательная, это ясно любому не ангажированному специалисту. Реальный бизнес план, без вранья и фантазий, только докажет, что дорога будет работать с огромными убытками. Эти убытки надо будет компенсировать, либо из бюджета либо пусть само НАТО платит.

  22. Bez “otkatiem” jau nevar! Tur vēl silesbrāļu būs cik tik vajag! Tādam projektam tak silesbrāļu kabatas jāpilda!

  23. Bez “otkatiem” taču nebūtu jēgas kādam piešķirt tādu projektvietu un tādu projektu sākt! Tur silesbrāļu vēl būs gana daudz!

  24. Šamējai slaucējas pieredze ir !!!!!!
    To jau redzējām pa petrolejas līniju.

  25. Joske Ļipizdričkovs Atbildēt

    Lai tik ņemas, lai tik būvē! Daudzi nopelnīs pat no neuzbūvēta raiļa. Ja par spīti visam tomēr uzbūvēs, galu galā nerentablās sliedes varēs nodot metāllūžņos, kā tas otrajā brīvvalstī jau IEGĀJIES …

  26. Parazītu saieta kantoris, kur neviens vairāk par algas saņemšanu un daiļu čivin
    āšanu neko nejēdz!

  27. Vai tad jebkuram komercpasākumam nav jāsākas a rbiznesa plāna akceptu no maksātāja puses? Kāds maksātājam (šajā gadījumā – LV tauta) būs labums no šā projekta? Vai uz doto brīdi mums ir tik daudz liekas naudas, lai kāds bariņš veiklu ļautiņu varētu viegli padzīvot?

  28. Parasti savus biznesa plānus veido paši un iespēju robežās patur slepenībā. Un kas tie tādi par bāleliņiem, kas būtu tā ieinteresēti svešas valsts kompānijas uzplaukumam, atklājot visas nianses iespējamai naudas pelnīšanai. Drīzāk veidosies kompānijai acu aizmālēšana, tā teikt, tev ir gotiņas puses galvgals, tu tikai gotiņu baro, bet man tas dibengals un es pie tās slaukšanas.

  29. un tai pat laikā cilvēkiem jāmirst, jo veselības aprūpei naudas nav.

  30. Lato! Tas tikai sākums. Barotne sprāgstošajiem Gaismas pils “būvniekiem” uc ir ļoooti nepieciešama.
    Un kāpēc gan nemaksāt par “konsultācijām” un “biznesa plāniem”, ja var samaksāt? Žēl tikai, ka tik mazi tie cipari, bet gan jau piepacelsim…

Putnu gripa pietuvojusies Latvijai (3)Vairākās Eiropas Savienības (ES) valstīs atklāts bīstamais putnu gripas vīruss, un Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) norāda, ka ir pamats satraukumam arī Latvijā, sestdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.
Pasaulē
Gribējām, kā labāk, sanāk, kā vienmēr: Valsts izģērbj mazo uzņēmēju (10)Iecere no nākamā gada 1. janvāra noteikt minimālo sociālās apdrošināšanas iemaksu līmeni izpelnījusies ievērojamu pretestību, jo uzņēmēji brīdina, ka labie nodomi var beigties ar bēdīgām sekām.
Draugiem Facebook Twitter Google+