Linda Lappuķe un Arturs Caune šonedēļ TEN-T dienu izstādē Lubļanā pārstāv AS “RB Rail”. Foto: Ivars Bušmanis

“Rail Baltica” projekts. Ne sarežģītākais, bet pirmais 2

Autors: IVARS BUŠMANIS, no Ļubļanas

“Rail Baltica” ir pirmais no TEN-T projektiem, kuram jābūt gatavam, bet, ja tas sabremzēsies, piešķirto naudu pārliks citiem projektiem.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Beidzot savienoti ar pārējo Eiropu – tā Eiropas Savienības lielo transporta maģistrāļu lielākajā ikgadējā pasākumā Slovēnijas galvaspilsētā Ļubļanā jeb TEN-T dienās – šonedēļ prezentē daudzi ceļu tīklu projekti.

Piemēram, Īrija aizstāv tuneļa ideju uz Britu salām. Ar Vāciju savienotu sliežu ceļu vēlas Dānija. Cauri Alpiem urbties vēlas, piemēram,”Euralpin” no Lionas uz Turīnu, kā arī Karavankes ceļā otru paralēlo turneli no Slovēnijas uz Austriju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Visiem šiem projektiem atvēlēts 23 miljardu eiro liels budžets, no kura 5,6 miljardi iezīmēti Baltijas valstu ārtvilcienu dzelzceļa projektam. No tehniskās sarežģītības viedokļa “Rail Baltica” noteikti nav grūtākais projekts, bet tas no citiem atškiras ar to, ka tas ir pārrobežu projekts, kurā iesaistītas vairāk nekā divas valstis, un ka tas iesaistītās valstis pirmoreiz ar skiedēm savieno ar pārējo Eiropu.

“”Rail Baltica” ir ES augstākā prioritāte, jo pirmoreiz savieno Baltijas valstis ar ES vientoto tirgu,” ceturtdien vēlreiz norādīja ES transporta komisāre Violeta Bulca.

Viņa atzina, ka “daudz interešu un lobiju aizmugurē”, bet “ES nodefinējusi prioritātes” un viņa ir “priecīga, kā saistības tiek izpildītas. Komisāre saņēmusi apliecinājumu no visu triju valstu ministriem, valdībām parlamentiem un pat prezidientiem, ka tās tiks ievērotas arī turpmāk. Viņa piebilda, ka “tas, kā tehniski projekts tiks īstenots, ir pašu Baltijas valstu ziņā”.

CEF (Connecting Europe Facility) budžeta centralizācija nozīmē, ka katrs eiro tiks lietderīgi izmanots, “LA” skaidroja kāda augsta Eiropas Komisijas amatpersona. Dzelzceļa līnijai jābūt uzbūvētai 2025. gadā,un tas ir pirmais no TEN-T projektiem, kuram jābūt gatavam, bet, ja “Rail Baltica” neizmantos piešķirtos līdzeļus, tos pārliks uz citiem projektiem. “Ikviens cents no 23,6 miljardu investīcijām tiks izmantots,” norādīja amatpersona.

Lai īstenotu visus dalībvalstu pieteiktos tranporta tīklu lielprojektus deviņos ES transporta koridoros, līdz 2030.gadam nepieciešami 500 miljardi eiro, atgādināja komisāre. Tas dos papildus 1,8% IKP pieaugumu radīs apmēram 13 miljonus cilvēkgadu darbavietas.

Reklāma
Reklāma

Viņa nedeva skaidru atbildi, vai nākamajā finanšu periodā varēs turpināt īstenot Kohēzijas projektus ar esošo līdzfinansējuma 85% likmi. 2.maijā Eiropas Komisija prezentēšot budžeta ietvaru turpmākajiem septiņiem gadiem, 6.jūnijā Buca sola darīt zināmu, kādus lielos ES transporta projektus plānots īstenot laika posmā no 2021. līdz 2027.gadā.