Mobilā versija
Brīdinājums -0.4°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
2. aprīlis, 2015
Drukāt

Raimonda – vērienīgi, krāsaini, klasiski

Foto - Andris ToneFoto - Andris Tone

Pirmizrādi piedzīvojis Latvijas Nacionālā baleta jauniestudējums – Aleksandra Glazunova populārākais balets “Raimonda”, ko veidojis Nacionālā baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis, izmantojot Mariusa Petipā horeogrāfijas motīvus. Jauniestudējuma komandā visi ir Latvijas mākslinieki. Jānim Liepiņam “Raimonda” būs pirmais darbs, kur viņš ir muzikālais vadītājs, diriģents – Farhads Stade, scenogrāfe un kostīmu māksliniece – Ināra Gauja.

Pirmajās izrādēs Raimondas lomu atveidos Elza Leimane-Martinova, Baiba Kokina un Alise Prudāne. Gan bruņinieka Žana de Briena, gan saracēņu karavadoņa Abderahmana lomā iejutīsies Arturs Sokolovs, Sergejs Neikšins un Raimonds Martinovs.

Par darbu Raimondas lomā Elza Leimane-Martinova saka: “Ļoti daudz deva iespēja sadarboties ar horeogrāfi Irinu Čistjakovu, kuras poētika un dziļums palīdz tēlu radīt līdzīgu juvelierdarbam. Loma prasīs daudz spēka, jo šajā uzvedumā jānodejo citkārt divu lielu izrāžu apjoms. Mana varone ir jauna, labi audzināta augstdzimusi jaunava, kura gatavojas kāzām… Tēla rakstura atklāsmei daudz ko pasaka priekšā mūzika.” Nopietni uzdevumi jāpilda arī citiem solistiem un kordebaletam ne vien raksturdejās, bet arī klasiskajās ainās.

Jauniestudējuma horeogrāfs Aivars Leimanis: “”Raimondas” jaunais uzvedums ļauj piepildīt senu sapni – beidzot mūsu repertuārā ir visi populārākie, joprojām regulāri izrādītie lielie, klasiskie baleti. Vēl vairāk – mūsu iestudējumos dejotāji, kostīmi un scenogrāfija ir tādā vizuālā un tehniskā kvalitātē, ka nekautrējoties varam kāpt uz prestižākajām pasaules skatuvēm. Mariusa Petipā radītie uzvedumi veido klasiskā baleta aprites pamatu. Protams, laika gaitā tie piedzīvojuši dažādas izmaiņas, kas arī mūs iedvesmoja jaunu ceļu meklējumiem. Šajā “Raimondā” no jauna iestudēts pirmais cēliens, kas kļuvis dinamiskāks, dejām bagātāks. Taču risinājumus, kas saglabājušies vēl no vecmeistara laikiem, mēs respektējam un slīpējam kā dārgu dimantu.”

Horeogrāfs Mariuss Petipā (1818 – 1910) baletu “Raimonda” radīja teju 80 gadu vecumā. Tas nebija viņa pēdējais darbs – sirmais metrs mūža nogalē veidoja vēl vairākas citas horeogrāfijas, tomēr tieši romantisko viduslaiku leģendu par cēlo bruņinieku un viņa uzticīgo līgavu var uzskatīt par Petipā bagātīgi gūtās pieredzes un meistarības apliecinājumu. “Raimonda” ir brīnišķīga, izsmalcināta himna sievietes skaistumam un vienlaikus īsts dejotāju talanta un tehniskās gatavības pārbaudījums.

Jaunais iestudējums ļaus ielūkoties brīnumainā viduslaiku pasaulē. Lai uzburtu krāšņo viduslaiku pili, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Ināra Gauja, kura tradicionāli strādā kopā ar Aivaru Leimani klasiskos baleta iestudējumos, pētījusi dažādus vizuālos materiālus. Un sava oriģināla intriga ir kostīmos. Pavisam darināti 142 sieviešu un 114 vīriešu kostīmi. Kā noslēpumu atklāj Ināra Gauja – kostīmos izmantotas “Raimondas” laikmeta slavenāko mākslinieku gleznu un arī gobelēnu reprodukcijas. Kostīmus, protams, vienlaikus visus uz skatuves neredzēsim, jo šūts vairākiem mākslinieku sastāviem.

“Raimonda” ir ļoti klasiska izrāde, tomēr to nevar sajaukt ne ar vienu citu – tajā valda bruņinieku gars, krusta karu cīņu pieredze, Austrumu motīvi un unikāls ungāru piesitiens. “Mūzikā parādās arī dramatiski elementi, taču to caurstrāvo lidojuma sajūtu raisošs vieglums,” saka diriģents Jānis Liepiņš.

Pievienot komentāru

Latvijā iedegas Ziemsvētku egles, sākas rūķu darbnīcas un Adventa koncertiZiemassvētku gaidīšanas laikā arvien vairāk un vairāk sirsnīgu sarīkojumu gaida ģimenes.
Draugiem Facebook Twitter Google+