Mobilā versija
+5.6°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
29. aprīlis, 2013
Drukāt

Rapšu eļļa pilnvērtīgam bērnu uzturam

Foto-LETAFoto-LETA

No populārākajām pārtikas augu eļļām tieši rapšu eļļā ir visvairāk neaizstājamo nepiesātināto taukskābju, turklāt tajā ir optimāla omega 3 un omega 6 taukskābju proporcija (1:2). Tāpēc rapšu eļļa ir lielisks uztura bagātinātājs, kas īpaši piemērots augošam organismam.

 

„Līdz divu gadu vecumam tauki ir galvenais bērna enerģijas avots. Sākumā to nodrošina mātes piens, taču pēc sešu mēnešu vecuma zīdainim vajag vairāk enerģijas. Kad māmiņa sāk mazuli piebarot, jāskatās, lai viņš saņemtu labos – nepiesātinātos – taukus. Salīdzinot ar citām izplatītākajām eļļām, rapšu eļļā ir vismazāk piesātināto taukskābju,” uzsver pediatre Vizma Meikšāne.

Tā kā nepiesātinātās taukskābes organisms pats nespēj sintezēt, tās jāuzņem ar uzturu. Visvienkāršākais veids, kā to izdarīt, – pievienot pa tējkarotei rapšu eļļas bērna ēdienam ik dienas.

Ieteicamā norma – pieci mililitri dienā. Rapšu eļļa satur taukos šķīstošos vitamīnus E, K, D, A, kurus organisms var uzņemt tikai caur taukiem. Līdz pusaudžu vecumam bērniem tas ir ļoti svarīgi, jo organismā notiek intensīvi vielmaiņas procesi, veidojas jaunas šūnas un vajadzīga enerģija. Tāpēc bērns instinktīvi meklē enerģiju saldumos. V. Meikšāne uzskata: ja bērns ar uzturu uzņems pietiekami daudz nepiesātināto taukskābju, tad viņam mazināsies kāre pēc saldumiem. Pediatre arī uzsver, ka bērna gremošanas sistēmai vieglāk uzņemt augu nekā dzīvnieku taukus. Tāpēc pirmajai izvēlei ēdināšanā jābūt augu eļļai, nevis sviestam, jo tas satur vairāk piesātināto taukskābju.

Ir vēl virkne iemeslu, kāpēc augšanas periodā nepieciešamas nepiesātinātās taukskābes. Tās piedalās smadzeņu veidošanās procesos, nodrošina normālu nervu sistēmas funkcionēšanu, ietekmē bērna atmiņu, uztveri, līdz ar to – mācīšanās procesu. Omega 3 un omega 6 taukskābes nepieciešamas acs tīklenes attīstībā, tās vairo imunitāti, stabilizē cukura līmeni un uzlabo ādas, nagu un matu veselību.

V. Meikšāne uzsver, ka omega 3 piedalās serotonīna (laimes hormona) vielmaiņā.

„Ja vecāki nodrošinās savam bērnam pietiekamu nepiesātināto taukskābju īpatsvaru uzturā, mazajam būs ne tikai labāka veselība, bet arī vairāk enerģijas un uzlabosies garastāvoklis.”

 Pediatre iesaka rapšu eļļu lietot arī sievietēm grūtniecības laikā un barojot mazuli ar krūti. „Grūtniecības laikā iespēju robežās jāizvairās no piesātinātās taukskābes saturošiem produktiem. Jādod priekšroka viegli sagremojamiem un vērtīgiem ēdieniem, kā arī jāpiedomā, lai tiktu nodrošinātas visas nepieciešamās vielas mazuļa attīstībai. Sabalansēti lietojot rapšu eļļu grūtniecības laikā, nebūs jābaidās par papildu svara pieaugumu,” akcentē V. Meikšāne.

Eksperta ieteikums Nr.1

Gatavojot sev un bērniem veselīgu ēdienu, mēs cenšamies izvairīties no taukvielām. Diemžēl tas nebūt nav tik labi, jo mazulim augšanas procesā taukvielas ir nepieciešamas. Vēlams, lai ar uzturu bērns uzņemtu nepiesātinātās taukskābes, kuras satur rapšu eļļa. Vislabāk ēdienam eļļu pievienot svaigā veidā. To var izdarīt brokastu laikā, pievienojot rīta biezputrai. Tas noteikti būs veselīgāk nekā papildināt putru ar saldo krējumu vai sviestu. Gatavojot bērnam svaigi spiestu sulu, pat ieteicams pievienot eļļu, lai augļos vai dārzeņos esošie vitamīni labāk uzsūktos. Rapšu eļļa neietekmē ēdiena garšu, tāpēc bērns pat nepamanīs, ja būsiet to pievienojuši viņa ēdienam.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+