Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
13. novembris, 2012
Drukāt

Ražotāji jūtas labāk nekā tirgotāji

Foto - LETAFoto - LETA

Uzņēmēju noskaņojuma pētījums “Citadele Index” liecina, ka kopumā ražotāji gandrīz visās pozīcijās jūtas nedaudz labāk nekā tirgotāji, pētījuma prezentācijā skaidroja tirgus un sabiedriskās domas pētījuma centra “SKDS” vadītājs Arnis Kaktiņš.

Ražošanas uzņēmumu grupā noskaņojuma indekss šā gada 3.ceturksnī bija 53,37 punkti, bet tirdzniecības uzņēmumu grupā – 52,79 punkti.

Salīdzinot ražošanas un tirdzniecības nozarēs strādājošo uzņēmēju vērtējumu, redzams, ka tirgotājiem ir lielāka konkurence pārstāvētajā nozarē nekā ražotājiem – attiecīgi 56,73 punkti tirgotājiem un 55,56 punkti ražotājiem. Tāpat ražotāji ievērojami vairāk iegulda savos uzņēmumos (52,11 punkti – tirgotāji, 55,09 punkti – ražotāji), un ražotāji arī augstāk vērtē sava uzņēmuma rentabilitāti nekā tirgotāji (51,06 punkti – tirgotāji, 52,04 punkti – ražotāji).

“Gan ražotāji, gan tirgotāji sagaida, ka nākotnē pieaugs uzņēmumu rentabilitāte un investīciju apjoms, taču mazināsies ekonomiskā aktivitāte valstī un līdz ar to arī uzņēmumu finansiālais stāvoklis. Interesanti, ka tirgotāji plāno nākotnē palielināt darbinieku skaitu uzņēmumā,” informēja Kaktiņš.

“Citadele” bankas galvenais ekonomists Zigurds Vaikulis sacīja, ka visa šī gada laikā un arī trešajā ceturksnī spēcīgu atbalstu Latvijas ekonomikas izaugsmei nodrošina pieaugošais iekšējais tirgus un patēriņš.

“Uz iekšējo tirgu strādājošo nozaru ciparus palīdz uzlabot arī ārējie faktori. Piemēram, tūristu skaits un tēriņi Latvijā pašlaik ir sasnieguši vēsturiskus rekordus. Tomēr galvenais dzinējspēks vietējo nozaru, tostarp mazumtirdzniecības, izaugsmei ir augošie mājsaimniecību ienākumi un kredītu tirgus aktivizēšanās,” skaidroja Vaikulis

“Ražošanas attīstība ir nozīmīga Latvijas ekonomikas attīstībai, bet arī tirgotāji ir valsts sociālās stabilitātes nodrošinātāji, jo rada jaunas darbavietas. Tirgotāju optimismu vairotu turīguma pieaugums valstī, jo vietējie tirgotāji galvenokārt orientējas uz pašmāju tirgu,” sacīja Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs.

Viņš piebilda, ka vietējais tirgus tomēr ir ļoti atkarīgs no ārējiem faktoriem, tāpēc, ņemot vērā Latvijas pateicīgo ģeopolitisko novietojumu, gan ražotāji, gan tirgotāji var veiksmīgi attīstīt projektus sadarbībā ar partneriem ārpus Eiropas Savienības. Perspektīvākie starptautiskās tirdzniecības attīstības ceļi ir uz Nigēriju, Indonēziju, Dienvidkoreju, Meksiku un Turciju, uzskata Danusēvičs.

Jau ziņots, ka Latvijā uzņēmēji saglabā piesardzīgu optimismu jau 3.ceturksni pēc kārtas, un uzņēmēju noskaņojuma indekss no 51,89 punktiem gada 1.ceturksnī uzkāpa līdz 53,04 punktiem 2.ceturksnī, bet nedaudz krities – uz 53,02 punktiem – 3.ceturksnī. Šogad ievērojami uzlabojies uzņēmēju vērtējums esošajai situācijai, taču 3.ceturksnī uzņēmēju nākotnes vērtējums samazinājies.

Par to liecina “Citadeles bankas” sadarbībā ar pētījumu centru “SKDS” veiktais “Citadele Index” pētījums.

Attiecībā uz nākamo pusgadu uzņēmēji visu gadu raudzījušies samērā optimistiski, tomēr šis rādītājs katru ceturksni mazliet samazinājies no 55,83 punktiem gada sākumā līdz 52,91 punktiem 3.ceturksnī. Šī gada laikā uzņēmēja vērtējums situācijai pēdējo sešu mēnešu laikā ir ievērojami uzlabojusies, jo tagadnes indeksa vērtība ir paaugstinājusies no drīzāk pesimistiskas – 47,94 punkti gada sākumā – līdz piesardzīgi optimistiskai – 53,12 punkts šā gada 3.ceturksnī.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+