Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs
Foto – LETA/Evija Trifanova

“Re:Baltica”: Ušakova tēla spodrināšanai iztērēti vismaz 8 miljoni eiro rīdzinieku naudas 27

Rīgas mēra Nila Ušakova (S) popularitātes celšanai trīs gados ir iztērēti vismaz 8 miljoni eiro rīdzinieku naudas, par šiem līdzekļiem uzpērkot medijus, nodarbinot “Saskaņas” jaunatni, finansējot “štata piketētājus” un izvēršoties sociālajos tīklos, aplēsis pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica”.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

No minētās summas 4 miljoni eiro aizplūduši uz portālu “riga.lv”, 1,5 miljoni eiro tērēti Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļai, 1 miljons eiro nonākuši SIA “Mediaservice”, pa 0,7 miljoniem eiro – informācijas izvietošanai masu medijos un organizācijai “Ghetto games”.

Kā uzsver “Re:Baltica”, Ušakova publicitātes mehānismu veidojot trīs lieli bloki: reklāmas līgumi komercmedijiem “Rīgas ziņu” izplatīšanai, lojālu nevalstisko organizāciju aktīvistu tīkls, kas gatavi iziet ielās, kad nepieciešams publisks atbalsts, un iespaidīgs sociālo mediju tīkls, caur kuru veidot sabiedrisko domu un kritizēt opozīciju. Stratēģijas mērķis esot radīt Ušakova kā veiksmīga un iedzīvotājiem pieejama mēra tēlu, taču realitātē tā esot vienvirziena saziņa, jo Ušakovs izvēloties, uz kuriem jautājumiem atbildēt, un veiksmīgi izvairoties no pretjautājumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lielas naudas summas nonāk portālā “riga.lv”, kas atrodoties blakus Rīgas domei. To dibināja pašvaldības laikraksta izdošanai pirms pieciem gadiem, un laika gaitā tas izaudzis līdz 16 cilvēku redakcijai, kurā vēl 18 cilvēki darbojas ārštatā. No 322 000 eiro budžeta pirmajā darbības gadā tā finansējums pieaudzis deviņas reizes, līdz vismaz 3 miljoniem eiro pērn. Pirms vēlēšanām 1,12 miljoni eiro no “riga.lv” budžeta esot tērēti mājas lapas uzturēšanai, neskaitot atalgojumu un honorārus, un raidlaikam/reklāmām virknē mediju, daļai no kuriem paralēli par reklāmas izvietošanu Rīgas dome pēdējos trīs gados samaksājusi vēl vismaz 3,3 miljonus eiro.

Janvārī Ušakova profilā “Facebook” (FB) bijuši ap 100 ierakstu, tostarp vismaz 25 bijuši “riga.lv” materiāli. Lai arī opozīcija pirms gada vērsa biroja uzmanību uz “riga.lv” un mēra kontu FB saistību, kā arī faktu, ka par domes naudu reklamē Ušakova privātos kontus, partiju finanses uzraugošais Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) administratīvā resursa un rīdzinieku naudas izmantošanu “Saskaņas” vadītāja tēla veidošanā nav saskatījis, jo materiālos nav norādīts, ka Ušakovs būtu deputāta kandidāts, tas nav bijis priekšvēlēšanu periods un neesot pierādījumu, ka apmaksāts.

“Riga.lv” strādājošo personālijas, algas un atlases mehānismi publiski netiekot atklāti, jo tā formāli nav pašvaldības struktūra, lai gan dome ir vienīgais finansētājs. Nodibinājuma valdē saimnieko Ušakova līdzgaitniece Regīna Ločmele-Luņova un Andra Amerika (GKR) padomnieks Ģirts Dripe. “Re:Baltica” izpētītais liecinot, ka pašvaldības informatīvais portāls esot kļuvis par vietu, kur atalgot “Saskaņas” jaunos censoņus, piemēram, portāla galvenā redaktore Anita Pokrovska ir “Saskaņas” organizācijas “young.lv” tagadējā vadītāja.

“Riga.lv” dizainere ir “young.lv” aktīviste Aņa Vasiļjeva, kura 2015.gadā vadīja tīmekļa raidījumu “Kaut kā tā” krievu valodā, kurā izsmietas visas Saeimas partijas, izņemot “Saskaņu”. Savā FB profilā Ušakovs publicējis gandrīz 70 “Kaut kā tā” raidījumus, liecina “Re:Baltica” dati.

Savukārt Ušakova atbilžu sesijās sociālajos tīklos “Re:Baltica” atklājusi virkni “troļļu”, jo gandrīz trešā daļa no jautājumu uzdevējiem neeksistējot vai esot saistīti ar “Saskaņu” – no gandrīz 300 rīdzinieku jautājumiem 25 esot bijuši viltus, 39 neesot iespējams atrast, 18 bijuši saistīti ar “Saskaņu” un uzdevuši komplimentārus jautājumus.

Reklāma
Reklāma

Piemēram, aprīlī kāds “rīdzinieks” Oļegs Bozhenovs jautājis par “Saskaņas” priekšvēlēšanu solījumu atvērt pašvaldības aptiekas. Oļega FB profils bijis izveidots desmit dienas pirms raidījuma un tajā viņš norādījis, ka strādā Jūrmalas restorānā “Laivas”. “Re:Baltica” noskaidrojusi, ka Oļegs tur nekad nav strādājis, turklāt viņa bilde izmantota arī profiliem Oļegs Ivanovs no Kijevas, Dmitrijs Česnokovs no Donskojas un Sergejs no Ustj-Kineļskas Krievijā. Mēnesi vēlāk arī kāda Maja Kovaleva Ušakovam jautājusi, ko darīt, ja viņa vēlēšanu dienā nav Rīgā. Majai FB bijis tikai viens ieraksts 2015.gadā un viņas profila foto izmantota pie kāda ārzemju raksta ar nosaukumu “Varu iegūt orgasmu viena pati, vai man pamest savu draugu?”.

Ušakovs vienā no saviem “Youtube” raidījumiem apgalvojis, ka “neviens eirocents no Rīgas domes budžeta nekad nebija iztērēts, lai jebkādā versijā reklamētu manas lapas sociālajos tīklos. Viss tiek apmaksāts no partijas “Saskaņa” līdzekļiem”, tomēr partijā neviens neesot paskaidrojis, kurš apkalpo Ušakova sociālos medijus.