Reinis Zariņš
Reinis Zariņš
Foto – Andrejs Vasjukevičs

Reiņa Zariņa skaņu katedrāle “Gorā” 0

9. septembrī ļoti gaidīts notikums Latgales vēstniecībā “Gors” būs izcilā pianista Reiņa Zariņa solokoncerts “Skaņu katedrāles”, kurā pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos komponista Andra Dzenīša skaņdarbs “Octagon” vai “Astoņstūris”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Kāda būs Ukraina 5-10 gadus pēc kara? Zelenskis aicina nefantazēt, bet divas lietas viņš apsola
Lasīt citas ziņas

Skaņdarba “Octagon” stāstu pats komponists vizuālajā līdzībā raksturo kā ciematu, kura centrā ir katedrāle vai valdnieka pils, ap kuru sarindojušās mazākas mājiņas – septiņi īsi skaņdarbi vijas ap astoto – apjomīgo “Sonāti”. A. Dzenīša daiļrades tēmu lokā ir eksistenciālas dabas problemātika, konfliktējošas situācijas, psiholoģiski niansēta iedziļināšanās cilvēka iekšējā pasaulē, sniedzot pārlaicīgu vispārinājumu. Mūzikā dominē ekspresīvas, asi disonantas līnijas, dramatiski spriega enerģētika un monolītas, telpiskas skaņuceltnes. “Visgrūtākais ir uzburt mūziku, neiesaistot tajā savas personīgās sāpes, nacionālās ciešanas, politiskās intrigas, ilustratīvas ainavas. Tā ir saruna par gara ekoloģiju. Skaņām būtu jārunā par ārpasaulīgiem procesiem, fizikas un skaistuma likumsakarībām, netveramo. Par to, ko vārdos nav iespējams izskaidrot vai aprakstīt,” teic komponists A. Dzenītis.

Līdzīgā struktūrā pianists R. Zariņš būvējis paša piemeklēto pārējo programmas daļu – Baha Otrās partitas sešas daļas apvij monumentālo un eksaltēto Ferenca Lista Sonāti si minorā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Sonātē si minorā atklājās gan komponista, gan pianista ģenialitāte. Skaņdarbs ir emocionāli muzikāls vēstījums, kurā jūtu smeldzīgs vieglums mijas ar traģisku smagumu. R. Zariņš, spēlējot šo darbu, klausītājiem liek izjusti ielūkoties tā skaņu daudzkrāsainajā pasaulē.

Pianists spēj pārliecinoši interpretēt gan klasiķu, gan pagājušā gadsimta komponistu darbus un ir sajūsminājis klausītājus daudzviet pasaules izcilākajās koncertzālēs. Par pianistu saka: “Reinis Zariņš ir dārgakmens latviešu atskaņotājmākslā. Ne jau tikai tāpēc, ka spoži vizmo – viņam ir tāda iekšējā vērtība, ko nevar izsvērt skaitļos. R. Zariņš ir domājošs mūziķis, kura interpretācijām vienmēr ir visdziļākie slāņi, ideāls līdzsvars starp ļoti personīgu un objektīvu skatījumu uz mūziku.”

R. Zariņš pārdomāti izvēlas darbus, ko atskaņo, un par savām izvēlēm mūzikā teic: “Jau vairākus gadus mūzikā es meklēju cilvēciskumu pēc iespējas tīrākā veidā. Cilvēciskumu, kas mums visiem ir kopīgs un ko mēs visi varam saprast. Iespējams, ka tas ir itin visā mūzikā, katrā ziņā visā mūzikā es to nevaru atrast, tāpēc dodu priekšroku tai mūzikai, kurā es to atrodu. Protams, ir lietas, kuras es nemeklēju, bet tās atnāk pašas. Grūti to visu definēt.”

R. Zariņš ir viens no Latvijas izcilākajiem pianistiem. Divkārtējs Latvijas Lielās mūzikas balvas ieguvējs 2012. un 2013. gadā, 11 starptautisku konkursu laureāts un daudzu prestižu starptautisku festivālu dalībnieks – Bātas starptautiskā mūzikas festivāla, Lucernas festivāla, “Kremerata Baltica” festivāla, Jēlas-Norfolkas kamermūzikas festivāla, Jaunskotijas mūzikas festivāla, “MasterWorks”, “Crescendo” un “Holland Music Sessions”. R. Zariņš ar izcilību absolvējis Jāzepa Mediņa mūzikas skolu un Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolu Rīgā, Jēlas universitātes mūzikas skolu (ASV) un Londonas Karalisko Mūzikas akadēmiju.

Reklāma
Reklāma

9. IX 19.00 Latgales vēstniecībā “Gors” Rēzeknē

Biļetes “Biļešu paradīzes” kasēs, www.bilesuparadize.lv

Cena: EUR 10 un 13.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.