Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš (no kreisās), režisors Edmunds Freibergs un jauniestudējuma muzikālais vadītājs Jānis Liepiņš piedalās operetes “Sikspārnis” jauniestudējumam veltītā preses konferencē.
Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš (no kreisās), režisors Edmunds Freibergs un jauniestudējuma muzikālais vadītājs Jānis Liepiņš piedalās operetes “Sikspārnis” jauniestudējumam veltītā preses konferencē.
Foto – LETA

Režisors operetes “Sikspārnis” norisi pārcels uz mūsdienām 2

Režisors Edmunds Freibergs, kurš pirmo reizi savas radošās karjeras laikā iestudē opereti, operetes “Sikspārnis” darbību pārcels uz mūsdienām, lai skatītājiem uz skatuves redzētais būtu labāk “nolasāms”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Kāda būs Ukraina 5-10 gadus pēc kara? Zelenskis aicina nefantazēt, bet divas lietas viņš apsola
Lasīt citas ziņas

Režisors šodien operetes pirmizrādei veltītā pasākumā stāstīja, ka parasti nemēdz iestudējumus pārcelt citos laikos, bet šajā reizē, viņaprāt, notikumu pārcelšana uz mūsdienām padarīs izrādi skatītājiem vieglāku un saprotamāku.

“Ar scenogrāfu Mārtiņu Vilkārsi izlēmām riskēt, izrādes darbību ieceļot šodienā. Vēstījums par mīlestību, greizsirdību, vientulību un mīļotā sānsoļiem ir tik pazīstams un aktuāls arī mūsdienās, tādēļ domāju, ka risks ar darbības pārcelšanu uz mūsdienām attaisnosies,” sacīja Freibergs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš klāstīja, ka operetes iestudējums ir atšķirīgs no tradicionālā operas iestudējuma. Pēdējo reizi Latvijas Nacionālajā operā “Sikspārnis” iestudēts pirms vairāk nekā desmit gadiem. Liepiņš, dodoties strādāt uz operu, biju izvirzījis mērķi iestudēt vismaz vienu opereti. Operete “Sikspārnis” tiek iestudēta daudzos prestižos operas namos līdzās tādām klasiskām operām kā
“Karmena” un “Rigoleto”.

“Opera ir vieta, kur visbiežāk izrādes ir traģiskas, kur ir daudz upuru un nelaimīgas mīlestības. Beidzot mums būs viena izrāde, kur ir šampanietis, joki un ļoti sarežģītas dziedāšanas partijas,” sacīja Liepiņš. Viņš piebilda, ka no muzikālā viedokļa operete ir sarežģīta, jo dabūt viegluma sajūtu, vienlaicīgi dziedot un dejojot, nav viegli.

Tam, ka operetes žanrs ir sarežģīts un tas prasa lielu sagatavotību no visiem izpildītājiem, piekrīt arī iestudējuma režisors.

Johana Štrausa dēla operete “Sikspārnis” būs diriģenta Jāņa Liepiņa debija operetes žanrā. Viņš informēja, ka šī ir pirmā reize, kad viņš saskaras ar vokāli simfonisku darbu. Diriģents akcentēja, ka operetē būtiski ir izdzīvot katru vārdu, piebilstot, ka vērtīgus padomus viņam sniedz otrais diriģents Normunds Vaicis.

Operetes “Sikspārnis” pirmizrāde Latvijas Nacionālajā operā un baletā notiks 10.decembrī. Jauniestudējumu veido muzikālais vadītājs un diriģents Jānis Liepiņš, diriģents Normunds Vaicis, režisors Edmunds Freibergs, scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis, kostīmu māksliniece Ilze Vītoliņa, horeogrāfs Alberts Kivlenieks un gaismu mākslinieks Jevgeņijs Vinogradovs.

Štrausa dēla populārākā operete “Sikspārnis” vēsta par greznu un reibinošu pasauli, kurā valda spožums un jautrība, flirts, intrigas un pārpratumi. Grāfa Orlovska rīkotajā ballē turīgais Gabriels fon Eizenšteins aizraujas ar apburošu svešinieci, nemaz nenojaušot, ka maska slēpj paša sievu Rozalindi. Bet sievas neveiksmīgais pielūdzējs dziedonis Alfrēds tikmēr nokļūst cietumā Eizenšteina vietā. Jauniestudējumā izmantots Karla Hafnera un
Riharda Ženē librets Pētera Pētersona dramatizējumā, Edmunda Freiberga redakcijā.

Reklāma
Reklāma

Uzvedumā tiks dziedāts vācu valodā un runāts latviski. Rozalindes lomā iejutīsies Sonora Vaice vai Margarita Vilsone, Adeli atveidos Inga Šļubovska-Kancēviča, Marlēna Keine vai Jolanta Strikaite-Lapiņa, Alfrēds būs Raimonds Bramanis, Mihails Čuļpajevs vai Juris Vizbulis, Eizenšteins – Jānis Apeinis, Juris Jope vai Nauris Puntulis.

Kopš “Sikspārņa” pirmizrādes pagājis gandrīz 150 gadu. Šajā laikā operetes mūzika un vitālais stāsts iekarojis daudzas skatuves un miljoniem siržu.

“Sikspārnis” pasaules pirmizrādi piedzīvoja 1874.gadā Vīnē, gūstot grandiozus panākumus jau pirmajā izrādīšanas vakarā. Pēc “Sikspārņa” motīviem uzņemtas gandrīz 20 kinofilmas. Šobrīd “Sikspārnis” ir pasaulē populārākā operete, saskaņā ar portāla “Operabase” datiem pēdējo piecu gadu laikā tā pasaules opernamos un teātros piedzīvojusi 337 iestudējumus.

“Sikspārnis” Rīgas Pilsētas teātrī tika uzvests drīz pēc pasaules pirmizrādes – 1877.gada 14.janvārī. Latvijas Nacionālās operas trupas pirmais “Sikspārņa” iestudējums notika 1931.gadā, kad Berlīnes Vācu teātra izcilā iestudējuma adaptāciju šeit veidoja leģendārais režisors Makss Reinhards. 1979.gadā “Sikspārni” iestudēja režisors Alfrēds Jaunušans un diriģents Aleksandrs Viļumanis, bet 2002.gadā šo opereti iestudēja Georgijs Isakjans un Viļumanis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.