Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Ilustratīvs attēls. Foto-LETA/AFP

Riepas – atbilstoši lietojumam 0

Līdz ar traktortehnikas un tās piekabju gadskārtējās tehniskās apskates sākšanos Latvijas novados aicinām zemniekus  pievērst uzmanību riepu stāvoklim.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 27
Lasīt citas ziņas

No drošības viedokļa svarīgākais, lai jebkurai tehnikas vienībai izmantotajām riepām nebūtu nopietnu bojājumu. Attiecībā uz riepu stāvokli noteikumos teikts: “Riepām nedrīkst būt korda slāni atsedzošu bojājumu, atslāņojies karkass, atdalījies protektors vai sānu aizsargslānis. Minimālais pieļaujamais riepas protektoru dziļums traktortehnikai un tās piekabēm ir 1,0 mm.”

Lai gan pieļaujamais protektora dziļums ir tikai viens milimetrs, katram skaidrs, ka tik ļoti nodilušas riepas var izmantot vienīgi mazslogotos darbos. Transporta uzdevumu veikšanā riepu protektora dziļumam nav tik būtiskas nozīmes, turpretī augsnes apstrādes darbos traktors ar nodilušām riepām ir jūtami neefektīvāks. Palielinās degvielas patēriņš un darbam nepieciešamais laiks. Turklāt tas notiek, pat ja caurgājības pasliktināšanās nav redzama.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lai riepas kalpotu ilgāk, ļoti svarīgi ievērot to ražotāju paredzētos ekspluatācijas parametrus, kā arī izmantot konkrētajai tehnikai un darbiem atbilstošus modeļus.

Ļoti būtiski ir ievērot pareizu gaisa spiedienu riepās. Katrai riepai ir noteikts gaisa spiediens, kādam tā paredzēta. Turklāt traktoriem un pašgājējtehnikai spiedienu var un vajag mainīt atkarībā no ekspluatācijas apstākļiem. Uz lauka caurgājības palielināšanai un mazākam augsnes noblīvējumam spiediens jāsamazina. Savukārt uz ceļa mazākai rites pretestībai spiediens jāpalielina. Riepu izturībai bīstamos apstākļos, kas pie mums visbiežāk ir meža darbi, ieteicams pēc iespējas lielāks gaisa spiediens, jo tad ir mazāks risks gūt kādus bojājumus. Protams, kārtīgiem meža darbiem ir paredzētas īpašas riepas, kurām ir speciāla, izturīgāka konstrukcija. Taču ikdienā bieži vien mežā tiek strādāts ar tādu tehniku, kāda saimniecībā pieejama, un tad par riepām nevajadzētu aizmirst. Tātad, ja gaisa spiediens par mazu, ar ko, starp citu, traktoristiem sanāk grēkot visbiežāk, riepa var drīz vien sākt plaisāt, turklāt pastāv lielāks risks to sabojāt. Ja spiediens pārāk liels, palielinās protektora nodilums. Vēl jāpiebilst, ka traktora priekšējo riepu nodilumu ievērojami ietekmē priekšējo riteņu sagāzuma un savērsuma atbilstība normai. Traktoriem riepas visvairāk dilst transporta darbos un pārbraucienos pa asfaltētiem ceļiem. Savukārt mehāniski bojājumi pret asumiem visbiežāk tiek iegūti meža un celtniecības darbos.

No komforta viedokļa vislabākās, protams, ir vadošo firmu riepas, taču tās ir aptuveni trīs reizes dārgākas par lētākajām Krievijā ražotajām. Turklāt lētās krievu un baltkrievu riepas savas cietības dēļ ir izturīgākas pret bojājumiem uz asumiem.

Kad riepas savu mūžu nokalpojušas, jāgādā jaunas. Rezerves daļu tirgū riepu piedāvājums ir ļoti plašs, tādēļ svarīgi izvēlēties katrai tehnikas vienībai pašas piemērotākās, neaizmirstot par ekspluatācijas apstākļiem. Ne vienmēr pašas dārgākās būs konkrētajai saimniecībai atbilstošākās. Raugoties pēc ražotāja, riepas nosacīti var iedalīt trīs grupās. Pirmā ir prestižie, pasaulslavenie zīmoli, piemēram, “Michelin”, “Brid­gestone”, “Continental”. Tās neapšaubāmi ir labas riepas, taču arī dārgas. Turklāt cenā noteikta daļa jāpiemaksā arī par firmas atpazīstamību. Otrajā grupā ierindojami kvalitatīvi produkti ar ne tik slaveniem nosaukumiem par pieejamāku cenu. Bieži vien šie zīmoli ir to pašu slaveno ražotāju meitas uzņēmumi jeb tā dēvētais budžeta segments. Pie vidējās klases var pieskaitīt “BKT”, “Fulda”, “Taurus” un citus, kā arī dažu Baltkrievijas un Krievijas ražotāju labākos modeļus. Trešā grupa ir paši lētākie ražojumi ar apšaubāmu kvalitāti, kuri visbiežāk nāk no Krievijas un Ķīnas.

Reklāma
Reklāma

Riepu speciālisti iesaka riepu iegādei atrast uzticamu un kompetentu tirgotāju, kurš tad arī piemeklēs piemērotāko modeli.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.