Mobilā versija
-0.7°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
1. oktobris, 2013
Drukāt

Rīgā būs skatāmas Francijas dizaina ikonas

ikonas2

Oktobra mēnesis Latvijas kultūras kartē jau tradicionāli atvēlēts Dizaina dienām. 2013. gadā Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs šo notikumu atzīmē ar īpašu projektu: sadarbībā ar Francijas Institūtu Latvijā un Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļu tiek veidota izstāde „20 Francijas dizaina ikonas. Dialogs”, kura no 11. oktobra līdz 24. novembrim būs apskatāma muzeja Lielajā zālē.

20 FRANCIJAS DIZAINA IKONAS
Pateicoties Francijas Institūta Latvijā iniciatīvai un finansiālajam atbalstam, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs piedāvā saviem apmeklētājiem lielisku izstādi, kura jau ir pabijusi dažādās pasaules valstīs.
„20 Francijas dizaina ikonas” iepazīstina ar spēcīgākajiem 20. un 21. gadsimtā franču dizaina skolas radītajiem objektiem, tiem, kas lauzuši ierastos kodus vai aizsteigušies priekšā laikam, ar nemainīgu vēlmi kalpot, savaldzināt un pārsteigt.
Izstāde uzdod jautājumus par saikni ar attēlu, kas vairāk kā jebkad ir visuresoša dizaina pasaulē un kuru Rietumu sabiedrībā saprotam daudz plašākā nozīmē. Kas konkrētam izstrādājumam piešķir ikonas statusu – vēsture, arvien pieaugošs pieprasījums tirgū, slava, popularitāte lietotāju vidē vai amatieru atzinība? Bez šaubām, ka tas viss kopā. Nenoliedzami, tā ir arī priekšmeta spēja vizuāli simbolizēt savu laiku, nereti atvirzot otrajā plānā objekta praktisko funkciju. Dizaina kritiķes Klēra Faijola un Hloē Braunšteina uzskata, ka šodien vairs netiek vaicāts, vai priekšmets ir lietojams un vai no tā var gūt kādu labumu, bet gan, vai kāda priekšmeta detaļa var apliecināt pasauli vai runāt par to un sevi. Piemēram, izstādē apskatāmā Filipa Starka citrusaugļu spiede „Juicy Salif” ir uztverama gan kā skulptūra, gan kā praktiski lietojama ierīce. Spiedes ražotājs „Alessi” pat ieteica izveidot tās zeltīto sēriju, kas ierobežotā daudzumā tika laista klajā 2000. gadā un drīzāk tiek turēta plauktā, nevis izmantota ikdienā.
Bet ko var teikt par instant classics spilgtajiem produktiem, kas nekavējoties ieņem savu vietu dizaina pasaulē, kā, piemēram, Patrika Norgē klubkrēsls „Rive Droite & Pucci” (2001, ražotājs „Cappellini”)? Vai šie izstrādājumi ieguvuši ikonas statusu pateicoties komerciālajai veiksmei un komunikatīvajam spēkam vai to simboliskajam vizuālajam tēlam?
Izstāde „20 Francijas dizaina ikonas” aicina izpētīt visus pazīstamākos franču dizaina darbības laukus – sākot no Filipa Starka līdz Oram Ito, no Ronana Buruleka līdz Patrikam Žuēnam. Francijas dizains ir kļuvis slavens ar tā spēju ieviest ko jaunu, radoši izmantot sava laika attīstītākās tehnoloģijas un inovatīvus materiālus, tādējādi raksturojot valsti, kurā inženierzinātnei, radošumam un mākslai ir būtiska nozīme. Kā piemērus var minēt Ervana un Ronana Buruleku unikālo, dažādām ģeometriskām kombinācijām atvērto moduļu sistēmu „Aļģes”, kas ir īsta revolūcija telpas sadalē, Patrika Žuēna stereolitogrāfijas tehnikā radīto krēslu – kā simbolu jaunajām tehnoloģijām un 21. gadsimta dizaina iespējām.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+