Latvijā
Rīga

Rīgas mikroautobusi pārvadā aizdomīgi daudz cilvēkus ar invaliditāti2


Uzņēmuma “Rīgas mikroautobusu satiksme” autobusa salons.
Uzņēmuma “Rīgas mikroautobusu satiksme” autobusa salons.
Foto – LETA

Rīgas mikroautobusos pārvadāts aizdomīgi liels skaits cilvēku ar invaliditāti, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Latvijā invalīdiem sabiedriskajā transportā nav jāpērk biļetes. Par viņiem maksā valsts. Pagājušajā gadā tam bija nepieciešami 18 miljoni eiro. Puse no tā tiek Rīgai. 2 miljonus saņem “Rīgas mikroautobusu satiksme”.

Līdz šim neviens nebija pētījis, cik invalīdus uzņēmums pārvadā. Pēc “Nekā personīga” jautājumiem datus pieprasīja Autotransporta direkcija, kam jākontrolē naudas izlietojums.

Uzņēmums ir deklarējis, ka pērn no 11,8 miljoniem pasažieru, 1,6 miljoni ir bijuši invalīdi, kam biļetes apmaksā valsts.

Tas ir pārsteidzoši liels skaits. Autotransporta direkcija sola pārbaudīt, vai nav notikusi krāpšanās.

Uzņēmums deklarē, ka tam katrs sestais pasažieris ir bijis invalīds. Tas ir trīs līdz piecas reizes vairāk nekā citiem pārvadātājiem.

Par pirmās un otrās grupas invalīdu pārvadāšanu valsts pagājušajā gadā pasažieru transporta uzņēmumiem maksāja 18 miljonus eiro. Lielāko summu 9 miljonus saņēma Rīgas dome, kas to tālāk sadalīja “Rīgas satiksmei” un “Rīgas Mikroautobusu satiksmei”.

Lai pilsētas transportā brauktu ar atlaidēm, rīdziniekiem vajadzīgi personalizēti e-taloni, kas jāreģistrē katrā braucienā. Ja invalīdam nav personalizēta e-talona, viņš pie transporta vadītāja var saņemt nulles biļeti, ja uzrāda invalīda apliecību.

“Rīgas mikroautobusu satiksmes” minibusos pagājušajā gadā pārvadāti nepilni 12 miljoni pasažieru, 1,7 miljoni, jeb 14 procenti no tiem bijušu invalīdi. 2017.gadā invalīdu proporcija bija vēl lielāka – 17 procenti, jeb katrs sestais pasažieris bijis ar veselības problēmām. Autotransporta direkcijā saka, ka vidēji valstī tie ir divi līdz seši procenti no pasažieru skaita.

Autotransporta direkcijas uzdevums ir kontrolēt, vai pārvadātāji neblēdās, nepamatoti palielinot dotācijas apmēru. Līdz šim Rīgā direkcija pētījusi, vai atlaižu saņēmējiem ir invalīdu apliecības. Būtiski pārkāpumi nav atklāti.

“Ja mums būs pamats aizdomām, ka tur notiek kaut kādas krāpnieciskas darbības, mēs no savas puses ieturēsim dotāciju izmaksas, un ja tās aizdomas pierādīsies, tad no mūsu puses būs arī sankcijas pret Rīgas domi, kā līguma partneri,” sacīja “Autotransporta direkcija” valdes priekšsēdētājs Kristians Godiņš.

Rīgas mikroautobusu satiksme tiesības pārvadāt pasažierus ar minibusiem ieguva 2012.gadā. Pagājušajā gadā firma līgumu pagarināja uz astoņiem gadiem. Uzņēmumu vada Vitālijs Komars. Patiesais labuma guvējs ir Aleksandrs Brandavs.

Uzņēmums skaidro, ka lielā invalīdu proporcijas atšķirība no Rīgas satiksmes ir tādēļ, ka pašvaldības uzņēmums nepietiekami kontrolē savus pasažierus.

Invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons” valdes priekšsēdētājs Ivars Balodis komentē:

“Mums Latvijā ir aptuveni 7 procenti ar invaliditāti vispār. Nu, nezinu, cik lielai jābūt vēlmei braukt ar mikroautobusiem, lai tāda situācija būtu!”

Braucienu uzskaiti Rīgā veic SIA “Rīgas karte”. Uzņēmumā 51 procents pieder “Rīgas Satiksmei”, pārējie Francijas uzņēmumam “Xerox Business Solutions”. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs ir Francijas pilsonis Ēriks Fransuā Morizīrs. Valdē darbojas arī Rīgā pie varas esošās partijas “Gods kalpot Rīgai” biedri – Pāvels Tulovskis un Aleksandrs Brandavs.

Aleksandrs Brandavs vienlaikus ir arī “Rīgas satiksmes” Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs. Komercreģistrā atrodams, ka viņš ir patiesais labuma guvējs pilnsabiedrībā “Rīgas mikroautobusu satiksme”. Arī šī uzņēmuma pasažierus uzskaita “Rīgas karte”.

Brandava 2017.gada amatpersonas deklarācijā norādīts, ka viņam pieder māja un zeme Rīgā, kā arī trīs zemes gabali Rojas novadā. Bankās viņam uzkrāti 830 tūkstoši eiro. Aizdevumos viņš izsniedzis 1,3 miljonus.

Lielākās atlīdzības viņš saņem no SIA “Rīgas kartes” – 147 tūkstoši gadā, Rīgas satiksmē alga bijusi 31 tūkstotis. Viņam pieder kapitāla daļas sešos uzņēmumos Krievijā, Maltā un Latvijā. 2016.gads Brandavam bijis vēl ienesīgaks. Viņa uzņēmums “B noma” par miljonu pārdevis lepnu savrupnamu Jūrmalā. Viņš pats dažādos uzņēmumos guvis 700 tūkstošu ienākumus.

Pārsteigts par mikroautobusu satiksmes uzrādītājiem rezultātiem ir “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss. Palielinātais invalīdu skaits viņa vadītajam uzņēmumam maksās 300 tūkstošus eiro.

“Šī statistika ir pārsteidzoša. Ja viņi atšķiras trīs reizes, tad tur kaut kas noteikti būtu jādara, domāsim, kādā veidā šo situāciju kontrolēt.”

Par cilvēku pārvadāšanu Rīgas domē atbild Satiksmes un transporta lietu komiteja. Tās ilggadēju locekli un nu jau mēnesi arī priekšsēdētāju Vadimu Faļkovu dati nesatrauc. Atbildība par lielo nulles biļešu skaitu jāuzņemas Autotransporta direkcijai, kas gadiem nespēj ieviest vienotu norēķinu sistēmu visiem invalīdiem. Izskaidrot atšķirības datos, viņš nespēj.

“Nu, pirmkārt, man nebija iespējas un nebija pamata pētīt šīs proporcijas. Droši vien tāda atšķirība var izraisīt ja ne jautājumus, tad vismaz pamatu to izpētīt. Bet, godīgi pateikšu, nokomentēt patreiz, cik daudz invalīdus pārvadā viens vai otrs pārvadātājs, es nevaru,” raidījumam atzina Rīgas mērs Nils Ušakovs.

LA.lv