Latvijā
Rīga

“Rīgas Satiksme” ieķīlājusi pat sliedes un domkratus 16

Publicitātes foto. “Rīgas satiksme”

“Rīgas Satiksme”, aizņemoties naudu, ieķīlā tramvajus, trolejbusus un pat sliežu ceļus un remontdarbu rokas instrumentus. Vai parāda piedziņas gadījumā bankas demontētu tramvaja sliedes? Uzņēmuma pārstāvji mierina, ka bažām neesot pamata, jo “mums ir aizmugure Rīgas domē”.

“Vai “Rīgas Satiksmei” palicis vēl kas neieķīlāts?” sociālajā tīklā “Facebook.com” retoriski jautā Jauno konservatīvo partiju (JKP) pārstāvošais Rīgas domes opozīcijas deputāts Krišjānis Feldmans.

Šī gada sākumā SIA “Rīgas satiksme” (“RS”) reģistrējusi vairākas jaunas komercķīlas, kopumā 270 miljonu eiro vērtībā. Par labu Ziemeļu investīciju bankai uzņēmums ieķīlājis tramvaja līnijas, sliežu un trošu ceļus, kā arī deviņus tramvaju vagonu sastāvus kopumā par 120 miljoniem eiro. Par labu Eiropas Investīciju bankai “RS” ieķīlājusi 11 tramvaju vagonu sastāvus, nodrošinot prasījumus 150 miljonu eiro apmērā. Pagājušā gada decembrī uzņēmums “SEB bankā” ieķīlājis pat rokas instrumentus kopsummā par 65,7 miljoniem eiro. “Pēc 2016. gada bilances datiem “RS” absolūtās likviditātes koeficients ir 0,01, kas nozīmē, ka uzņēmums faktiski nespēj maksāt tekošās saistības,” brīdina deputāts K. Feldmans.

“RS” komercķīlas satraukušas ne tikai opozīcijas deputātus. Dažs rīdzinieks jautā – vai gadījumā ja uzņēmums nespēs segt savas saistības pret banku, aizdevēji izraks sliedes, pārņems tramvajus un notirgos, atstājot rīdziniekus bez sabiedriskā transporta.

“Īpašuma ieķīlēšana, ņemot bankā aizdevumu, ir normāla uzņēmējdarbības prakse un ķīlu prasa teju ikviena kredītiestāde. “RS” šai ziņā neatšķiras no ikviena cita uzņēmuma, kas vēlas attīstīties. Aizdevums mums bija nepieciešams, lai iegādātos jaunus zemās grīdas tramvajus un attīstītu ar ūdeņradi darbināmu transportu. Mūsu partneri – Ziemeļu investīciju banka un Eiropas Investīciju banka ir cienījamas un uzticamas kredītiestādes, bet arī tām ir savi nosacījumi,” skaidro “RS” preses sekretārs Viktors Zaķis. Viņš arī pat teorētiski nevēlas pieļaut iespēju, ka “RS” nevarētu segt savas saistības par aizdevumiem: “Kaut kāds risks jau vienmēr pastāv, citādi bankas neprasītu ķīlu. Taču man grūti iedomāties, ka “RS”, kas stāv aiz Rīgas domes garantijām un atbalsta, varētu rasties problēmas ar saistību izpildi. Visi kredītlīgumi un ķīlas tiek slēgtas ar pašvaldības saskaņojumu.”

Projekti, kuru dēļ apķīlāti “Rīgas satiksmes” īpašumi, gan ir pamatīgi iekavējušies, ziņoja TV3. Zemās grīdas tramvaju projektā no divdesmit tramvajiem viens pērn tika atvests uz Rīgu un testēts, taču testi arvien vēl nav beigušies. “Jāsaka, arī šie testi ir ievilkušies ilgāk, nekā bijām plānojuši. Bijām plānojuši, ka visi 20 zemās grīdas tramvaji līdz gada beigām būs Rīgā, tā tas nav noticies, testi turpinās pie ražotāja,” TV3 komentējis V. Zaķis.

Pagājušajā gadā vasarā pamatakmens tika iebūvēts ūdeņraža stacijai, kas apgādās ūdeņraža trolejbusu. Kopējās projekta izmaksas – 16 miljoniem eiro. Bet buksē arī šis projekts. V. Zaķis: “Mēs ļoti cerējām, ka uz gada beigām tā būs gatava, diemžēl tehnoloģijas izrādījās sarežģītākas, nekā domājām, pirmajā pusē tā noteikti tiks uzbūvēta.”

Jāpiebilst, ka Rīgas domes opozīcijas deputāti jau iepriekš pārmetuši, ka “Rīgas Satiksmes” saimniekošanas stils ir apšaubāms un necaurskatāms. Galvaspilsētas 2018. gada budžetā uzņēmumam “Rīgas satiksme” tika piešķirta 108,4 miljonu eiro dotācija, kas ir 11% no visiem pilsētas budžeta izdevumiem, tāpēc opozīcijas politiķi salīdzināja, ka “RS” esot kā melnais caurums, kur pazūd nauda.

<iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Ffeldmans.lv%2Fposts%2F966999736781634&width=500″ width=”500″ height=”462″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowTransparency=”true”></iframe>

LA.lv