“Prudentia Energy Markets” vadītājs Roberts Samtiņš piedalās preses konferencē, kurā izklaides un telekomunikāciju pakalpojumu uzņēmums “Baltcom” informē par uzņēmuma darbības aktualitātēm un jauna biznesa virziena uzsākšanu.
“Prudentia Energy Markets” vadītājs Roberts Samtiņš piedalās preses konferencē, kurā izklaides un telekomunikāciju pakalpojumu uzņēmums “Baltcom” informē par uzņēmuma darbības aktualitātēm un jauna biznesa virziena uzsākšanu.
Foto: LETA. Attēlā – Roberts Samtiņš

Roberts Samtiņš: Prāta jaukšana par “X stundu” – elektrības tirgus atvēršanu 17

Autors: Roberts Samtiņš, SIA “Prudentia Energy Markets” valdes loceklis

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Pēdējās dienās arvien lielāku uzmanību izpelnās sagaidāmā elektroenerģijas tirgus atvēršana mājsaimniecībām no 2014.gada 1.aprīļa, ko, iespējams, varētu dēvēt arī par “X stundu”, jo lielākā daļa sabiedrības vēl līdz galam neizprot sagaidāmās pārmaiņas. Tomēr īstā “X stunda” pienāca vakar līdz ar Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumu “Sastrēgumstunda”, kas tiem, kuri bija sākuši kaut nedaudz saprast par elektroenerģijas tirgus atvēršanu, sajauca prātus pilnībā, jo ar terminiem, principiem un pieejām tika manipulēts bez ierobežojumiem.

Radījuma aptaujas jautājums

Ja pašā raidījuma sākumā uzstādītais vadītājas jautājums – “Kāpēc par elektrību maksāsim vairāk?” – šķita loģisks, tad jau pēc īsa brīža izskanējušais aptaujas jautājums lika vilties: “Vai “Latvenergo” jaunā elektrības cena ir noteikta godīgi?”. Kā var runāt par godīgs, negodīgs kategorijām brīvā tirgus apstākļos? “Latvenergo” ir nācis klajā ar savu jauno cenu piedāvājumu mājsaimniecībām un mājsaimniecību ziņā ir to pie ņemt vai nepieņemt, ja piedāvājums nepatīk, tad var izvēlēties citu tirgotāju. Turklāt interesanti, cik aptaujas dalībnieku izvēlēsies atbildi – “Jā, noteikta godīgi?” Protams, ka absolūts mazākums, jo cena pieaugs.

Tarifs vai brīvais tirgus

CITI ŠOBRĪD LASA

Raidījuma laikā brīvi tiek lēkāts no termina tarifs uz brīvā tirgus cena, piesaucot gan vecos elektroenerģijas tarifus, gan saucot cenas pēc 1.aprīļa par tarifiem. Sabiedrībai būtu skaidri jānodefinē – līdz 1.aprīlim pastāv elektroenerģijas regulētie tarifi, pēc tam tarifs būs tikai “Sadales tīkla” pakalpojumiem un regulēta tiks arī Obligātā iepirkuma komponente (OIK). Elektroenerģijas cenu noteiks tirgotāji, savstarpēji konkurējot.

Elektroenerģijas tirdzniecības izmaksas

Kā viens no veidiem, kā uzbrukt “Latvenergo”, tiek izvēlēta vēršanās pret elektroenerģijas tirdzniecības izmaksām, kas rodas no elektroenerģijas pārdošanas mājsaimniecībām, jo tās esot pieaugušas. Izmaksas ir nevis pieaugušas, bet beidzot pariezi tiks attiecinātas (izmaksas no elektroenerģijas pārdošanas mājsaimniecībām ir daudz lielākas, nekā no juridisko personu apkalpošanas). Un, ja kāds no tirgotājiem nespēs būt efektīvs, tad viņu ātri izkonkurēs citi. Turklāt, brīvā tirgus apstākļos neviens neatklāj, cik viņa produktā ir ražošanas, mārketinga vai pārdošanas izmaksas. Katrs konkurē ar to, kur var būt efektīvāks.

Sabiedrības neizpratne par procesiem

Nebrīnos, ka raidījuma skatītāji klātienē pauda viedokli, ka nesaprot, par ko ir diskusija. Arī es kā eksperts ar 10 gadu pieredzi enerģētikā lielāko daļu raidījuma nespēju saprast, kāds ir diskusijas mērķis. Sabiedrība ir jāizglīto, taču arī jāapzinās, ka ar karoti mutē nevienam zināšanas neieliksi. Interesants šķita arī “Swedbank” pārstāves paziņojums, ka neviens jaunos cenu veidus nesaprot, jo grūti izprast principu – tērē vairāk, maksā mazāk. Es gan neuzskatu, ka Latvijas iedzīvotāji ir tik neattapīgi un jaunie tirdzniecības piedāvājumi no tirgotājiem ir gana vienkārši un arī piemērojami katra vajadzībām.

Konkurences neesamība

Vairākkārt tiek apgalvots, ka “Latvenergo” konkurentu nav, ko arī raidījuma beigās uzsver “Neo”, skaidri pauzdams viedokli, ka izvēle būs starp “Latvenergo” un “Latvenergo”. Patiesībā konkurence ir un būs, jo tirgotājs “Baltcom” jau skaidri ir paziņojis savas cenas (pat nedaudz zemākas par “Latvenergo”) un ir gatavs tirgot visām mājsaimniecībām, kas to vēlas.  Varētu vēl turpināt par raidījumā izskanējušajiem apgalvojumiem, jo dīvainību bija daudz – “Starta tarifa” principu putrošana, “Swedbank” pārstāves nezināšana, ka dienas un nakts tarifi pastāv jau sen, vēlme, lai SPRK [Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija] pārbauda “Latvenergo” izmaksas brīvā tirgus apstākļos un citas.

Reklāma
Reklāma

Raidījumā apspriestās “Latvenergo” tirdzniecības izmaksas pēc vakardienas tikai pieaugs, jo būs jāvelta vairāk resursu, lai kliedētu tos maldus, ka būs iezagušies cilvēku prātos.

Manuprāt, pēc vakardienas LTV ir parādā sabiedrībai skaidrojumu par izmaiņām pēc 1.aprīļa, kas būtu pasniegtas bez sakāpinātām emocijām un ļautu katram pieņemt pareizos lēmumus. Savukārt, valdībai šobrīd jāvelta visas pūles, lai izstrādātu saprotamu un viegli pieejamu atbalsta mehānismu tiem, kam izmaksu kāpums atstās vislielāko iespaidu, taču to nekādā gadījumā nedrīkst darīt, izmantojot tirgus atvēršanas atlikšanu.