Mobilā versija
-1.7°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
12. marts, 2013
Drukāt

Rūdolfa Piņņa radošie meklējumi

foto - publicitātesfoto - publicitātes

No 13. marta līdz 31. martam Latvijas Mākslinieku savienības galerijā skatāma izstāde “PINNOMĀNIJA. Glezniecība. Rūdolfs Pinnis.” Ekspozīcija veidota Latvijas Mākslinieku savienības muzeja programmas ietvaros, kuras mērķis ir popularizēt Latvijas mākslu 20. gs. 2. pusē.

Rūdolfa Piņņa 60. – 80. gadu radošais sniegums uzrāda Latvijas Mākslinieku savienības muzeja kolekcijas glezniecības krājumam raksturīgo iezīmi – nacionālās mākslas skolas tradīciju noturību, kas realizējas māksliniecisko izteiksmes līdzekļu daudzveidībā, dzīvi un mākslu apliecinošā formā.

Rūdolfs Pinnis (1902 – 1992) – glezniecības vecmeistars, kurš ieņem savdabu un nozīmīgu vietu Latvijas 20. gadsimta mākslas ainā; spilgta personība ar savu uzskatu sistēmu un individuālu pasaules redzējumu. No 1919. – 1920. gadam glezniecību mākslinieks apguvis Valdemāra Tones studijā, 1921. gadā uzsācis studijas Mākslas akadēmijā. Daiļrades meklējumos un individuālā rokraksta izveidē būtiska loma bija 20. gadsimta sākuma Parīzes avangarda skolas ietekmei. Francijā autors pavadījis laika posmu no 1929. līdz 1935. gadam, kur apmeklējis privāto akadēmiju Academie de la Grande Schaumiere. Daiļrades sākumposmā iespaidus guvis arī Itālijā, Ēģiptē, Turcijā un Spānijā. Gleznotāja dalība izstādēs sākās 20. gadsimta 30. gadu sākumā. Līdz ar 2. pasaules karu Rūdolfs Pinnis atgriezies Latvijā un aktīvi turpinājis attīstīt radošo darbību.

Rūdofa Piņņa daiļradē nozīmīgs ir klusās dabas, urbānās ainavas žanri un apkārtējās vides tvertie motīvi, kas atspoguļo jau kopš bērnības radušos īpašo saikni ar dabu. Pakāpeniski Rūdolfa Piņņa glezniecībā notiek arvien izteiktāka attālināšanās no tiešas sasaistes ar realitātē tveramo un abstrahēšanās no priekšmetiskām formām. 20. gadsimta 60. gadu periodā dažādojas tēmu loks, mākslinieka izteiksme kļūst asociatīva, līdzsvars tiek atrasts kontrastos un spilgtu krāsu laukumu sabalsojumos. Dabas elementi kļūst par subjektīvajai izjūtai pakļautu interpretāciju. Rūdolfs Pinnis ļaujas gleznas virsmas eksperimentiem, izmanto krāsu faktūras, lazējumus, veido kolāžas, apspēlē krāsu laukumu kontrastus. Autora mākslinieciskajā sniegumā sabalsojas ekspresija, spilgta krāsu palete un netieši nolasāma atvērtība jaunajam, nepārtrauktai sevis un apkārtējās pasaules izziņai.

Izstāde Latvijas Mākslinieku savienības galerijā ļauj ielūkoties Rūdolfa Piņņa dažādu laika posmu radošo meklējumu diapazonā un apzināt mākslinieka glezniecības daudzpusīgumu.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+